اعلام برائت وزیرخارجه امریکا از موضع نژادپرستانه ترامپ

اعلام برائت وزیر خارجه امریکا از مواضع نژادپرستانه ترامپ
تیلرسون: رئیس‌جمهوری ازطرف خودش حرف می‌زند

گروه جهان/   دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا که «افتخارات» متعددی در ثبت «نخستین ها» به نام خود در تاریخ سیاسی کشورش دارد، این بار می‌تواند مفتخر به این مسأله باشد که نخستین رئیس جمهوری امریکاست که وزیر خارجه‌اش از او اعلام برائت کرده است. رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا دیروز دوشنبه، 16 روز پس از حوادث شارلوتزویل و کشته و زخمی شدن 20 نفر به دست یک سفیدپوست نژادپرست، در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز تلویحاً از موضع ترامپ که حاضر نشده سفیدپوستان نژادپرست را محکوم کند، انتقاد کرد و زمانی که خبرنگار او را تحت فشار قرار داد که بگوید با ترامپ هم عقیده است یا نه؟ گفت: رئیس جمهوری از طرف خودش حرف می‌زند.


این نخستین بار در تاریخ سیاسی امریکاست که یک وزیر از رئیس‌جمهوری که او را برگزیده، اعلام برائت می‌کند اما با وجود شخصی مانند ترامپ در کاخ سفید که 7 ماه پرچالش و جنجالی را برای خود و دیگر ساکنان کاخ سفید رقم زده است، همه چیز ممکن است. وزیر خارجه امریکا به فاکس نیوز گفت: ما نماینده مردم امریکا هستیم و بنابراین، به‌دنبال آزادی و رفتار برابر با آنها هستیم و این پیام هرگز تغییر نمی‌کند. من بر این باورم که هیچ شک و تردیدی درباره ارزش‌های مردم امریکا، تعهدات و قول‌های دولت یا آژانس‌های دولت در پیشبرد چنین تعهدات و ارزش‌هایی در دفاع از آنها وجود ندارد. برش
نامه هشدار‌آمیز گروهی از روانپزشکان به کنگره درباره سلامت روانی ترامپ

اقدامات و لفاظی‌های ترامپ درباره مسائل داخلی و خارجی، نگرانی زیادی در میان کارشناسان حوزه‌های مختلف به وجود آورده است. این نگرانی‌ها موجب شد گروهی از روانپزشکان زبده و سرشناس امریکایی، نامه‌ای به کنگره این کشور ارسال کرده و در آن درباره وضع سلامت روانی ترامپ و خطرناک ‌بودن او برای امریکا و جهان هشدار دهند. به گزارش ایندیپندنت؛ در میان نگارندگان این نامه هشدارآمیز، دکتر «بندی لی»، استاد دانشگاه ییل ایالت کنتیکت امریکا، نیز حضور دارد. دکتر «لی» مشاور اعضای دموکرات کنگره نیز است. این نامه برای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه کنگره ارسال شده است و در آن آمده است: برای یک روانپزشک زمان زیادی طول نمی‌کشد تا رفتار نارسیسیستی (اختلال شخصیت خودشیفته) را تشخیص دهد. مواردی که در رئیس جمهوری ترامپ مشاهده می‌شود. جنجال بر سر صلاحیت ترامپ از زمانی  آغاز شد که وی درمورد حادثه شارلوتزویل موضعگیری نژادپرستانه کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اگرچه تیلرسون در مصاحبه‌ای که با فاکس‌نیوز داشت، کوشید درباره مواضع ترامپ در حوادث شارلوتزویل صحبت نکند و تنها مواضع خود را در این باره اعلام کند اما زمانی که تحت فشار خبرنگار مجبور شد، شفاف‌تر سخن بگوید، ترجیح داد از ترامپ اعلام برائت کند. او در پاسخ به این سؤال که آیا خودش را از ترامپ جدا می‌داند، گفت: من حرف‌های خود را درباره ارزش هایمان در بیانیه هفته گذشته وزارت خارجه گفتم. تیلرسون همچنین با بیان اینکه نفرت جایی در ارزش‌های امریکا ندارد، تصریح کرد: کسانی که از این گفتمان پشتیبانی می‌کنند به کشوری که ادعای دوست داشتنش را دارند، آسیب می‌زنند.
پیش از این نیز، مایکل کوهن، وکیل شخصی ترامپ و معاون سازمان ترامپ و ریک اسکات، فرماندار فلوریدا از ترامپ به خاطر اظهارات نژادپرستانه‌اش درباره حوادث شارلوتزویل اعلام برائت کرده بودند. مایکل کوهن در صفحه توئیتر خود ضمن محکوم کردن نژادپرستی، عکس‌های خود را با سیاه پوستان به اشتراک گذاشته بود. ریک اسکات نیز فرمانداران ایالت‌های مختلف امریکا را به سوق دادن مردم به اتحاد، وفاق و دوری از نژادپرستی دعوت کرده بود.
جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق امریکا نیز دیروز دوشنبه درمقاله‌ای که برای پایگاه خبری - تحلیلی آتلانتیک نوشت، آورد: ما اکنون رئیس‌جمهوری در امریکا داریم که باعث جسور شدن حامیان برتری سفیدپوستان با فرستادن پیام حمایت و راحت بودن به آنها شده است. اکنون زمانی برای کشور ما فرا رسیده که با صراحت، پافشاری و اعتماد راسخ بگوییم که یک رئیس جمهوری چه کارهایی را نمی‌تواند انجام دهد. در امریکا هیچ جایی برای این گروه‌های نفرت پراکن وجود ندارد. نفرت از سیاهپوستان، یهودیان، مهاجران و همه کسانی که «دیگری» نگریسته می‌شوند به هیچ وجه پذیرفته و تحمل نشده و فضای امنی در هیچ جای این کشور نخواهد داشت. این امریکایی است که من می‌شناسم.
اشاره بایدن به بیانیه محکومیت روز 12 آگوست ترامپ درباره حوادث شارلوتزویل و کشته شدن یک زن 32ساله توسط یک جوان سفید پوست نئونازی بود. این جوان سفیدپوست با راندن خودرو به روی جمعیت باعث کشته شدن این زن و زخمی شدن 19نفر دیگر شد اما ترامپ در بیانیه محکومیت خود به جای آنکه سفیدپوستان نژادپرست را مقصر بداند، دو طرف درگیر را محکوم کرد. بلافاصله پس از این اقدام ترامپ، موج اعلام برائت‌ها از او بالا گرفت و تجار و بیزینسمن‌های مشهور امریکایی نخستین کسانی بودند که از موضع نژادپرستانه او انتقاد کرده و از او اعلام برائت کردند و 7 نفر از آنها که عضو «شورای صنعتی ترامپ» (نهاد اقتصادی ای که ترامپ در ماه ژانویه و در نخستین روزهای ریاست جمهوری‌اش تأسیس کرد) بودند، از این شورا استعفا کردند.
حمایت ترامپ از نیروی پلیس خشن
در حالی که با گذشت 17 روز از حوادث شارلوتزویل، هنوز فضای حاکم بر امریکا متشنج است و افکار عمومی این کشور نگران بازگشت روزهای تلخ نژادپرستی است، رسانه‌ها از اقدام تازه رئیس جمهوری امریکا برای بازگرداندن تجهیزات جنگی به خیابان‌های امریکا خبر دادند. در ماه آگوست سال 2014، در پی کشته شدن یک جوان سیاهپوست در شهر فرگوسن در ایالت میزوری امریکا، سلسله تظاهرات‌هایی در این شهر شکل گرفت که پلیس برای سرکوب آن تظاهرات‌ها از سلاح‌های نظامی استفاده کرد و باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت در سال 2014 چاره کار را در امضای فرمانی دید که به موجب آن، نیروهای پلیس را از استفاده از خودروهای زرهی، سلاح‌های با کالیبر بالا و مهمات نظامی ممنوع می‌کرد. اما حالا ترامپ می‌خواهد این فرمان را لغو کند و اجازه بازگشت تجهیزات جنگی به خیابان‌های امریکا را بدهد.
اتخاذ چنین تصمیمی در برهه زمانی کنونی که ترامپ به نژادپرستی و حمایت از سفیدپوستان متهم شده می‌تواند جنجال برانگیز شود. بویژه اینکه پیشتر نیز ترامپ به دلیل حمایت از خشونت‌های پلیس مورد انتقاد بوده است. ترامپ پیشتر در یک سخنرانی در جمع نیروهای پلیس گفته بود: «این اراذل را محکم به داخل ماشین پلیس هل بدهید و از خوردن سر آنها به ماشین نترسید. لطفاً خیلی مهربان نباشید.» این اظهارات ترامپ حتی از سوی بسیاری از نهادهای پلیس نیز مورد انتقاد قرار گرفت.
خبر دیگر از ترامپ و جنجال‌هایش اینکه، روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست در تازه‌ ترین گزارش افشاگرانه خود نوشت: در سال 2016 در حالی که ترامپ مشغول رقابت‌های انتخاباتی بود، شرکت او (سازمان ترامپ) به دنبال طرحی برای گسترش برج ترامپ در مسکو بوده است.
این روزنامه این مطلب را به نقل از افراد مطلع از مذاکرات مربوط به این طرح و اسناد جدیدی که به رؤیت وکلای سازمان ترامپ رسیده است، منتشر کرد و افزود: فلیکس ساتر، توسعه دهنده املاک و مستغلات روس تبار از ترامپ مصرانه خواسته بود که برای تبلیغات به مسکو سفر کند و پیشنهاد داده بود وی می‌تواند «مسائل فوق‌العاده ای» را درباره او به «ولادیمیرپوتین»، رئیس جمهوری روسیه بگوید. به نوشته واشنگتن‌پست، ساتر در نوامبر 2015 در ایمیلی پیش‌بینی کرده بود که وی و رهبران تجاری سازمان ترامپ بزودی یکی از بزرگترین طرح‌های مسکونی در تاریخ املاک و انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس جمهوری را جشن خواهند گرفت.
البته ترامپ هرگز آن طور که ساتر پیشنهاد کرده بود به مسکو نرفت و به گفته افراد آشنا با این پیشنهاد، هر چند سرمایه‌گذاران و شرکت ترامپ قولنامه‌ای را امضا کرده بودند اما فاقد زمین و مجوز لازم برای ادامه کار بودند و این طرح در پایان ژانویه سال 2016 و درست قبل از آغاز انتخابات اولیه ریاست جمهوری متوقف شد.