اسناد و مدارک دراختیار ما نیست

آرمان - مطهره شفیعی: قالیباف از بهشت رفت و محمدعلی نجفی بر کرسی او نشست، اما این رفتن به‌معنای رفتن کامل نیست و آن‌طور که به نظر می‌رسد، پرونده‌هایی هستند که هنوز زمان بستن و فراموش‌شدن آنها نرسیده است. شهرداری تهران مجموعه وسیعی است که تشریح هر بخش آن نیازمند به زمان طولانی است و شاید برخی تصور کنند به‌دلیل حجم بالای مسئولیت‌هایی که در این نهاد شهری وجود دارد، نظارت بر آن سخت خواهد بود، بنابراین کمتر مورد توجه قرار خواهد گرفت که البته این موضوع دلیل خوبی برای صرف‌نظر کردن از عملکردها نیست. برخی اوقات هم منافع فردی و گروهی سدی در برابر این بررسی‌ها و نظارت‌هاست. با آغاز شورای شهر پنجم دوره تساهل و تسامح تمام شد و ظاهرا اعضای این شورا عزم خود را برای آوردن پرونده عملکرد شهرداری در دوره قالیباف به روی میز بررسی جزم کرده‌اند.
پایان لابی‌ها با آغاز شورای شهر پنجم؟
طرح تحقیق و تفحص از شهرداری نتوانست حائز آرای لازم در مجلس شود. نمایندگان مجلس ۲۴ اسنفد با طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران مخالفت کردند، چنان‌که پس از رأی‌گیری مشخص شد ۱۳۲ نماینده مخالف و ۹۰ نماینده موافق این طرح بودند و ۵ نماینده نیز رأی ممتنع داده بودند. محمود صادقی، از جمله طراحان تحقیق و تفحص از شهرداری، به تشریح محورهای سه‌گانه این طرح پرداخت و گفت: «محور اول درباره چگونگی واگذاری املاک، دیگری درباره چگونگی اجرای پروژه‌های مشارکتی و محور سوم درباره نحوه تغییر کاربری‌ها در تهران است.» اما صادقی به لابی‌های پرفشاری اشاره کرد که مانع رسیدن به نتیجه شد. رحمت‌ا... حافظی، عضو شورای شهر چهارم هم در آن برهه اظهار داشت: «متاسفم و به‌عنوان نماینده مردم از مردم عذرخواهی می‌کنم و به شهردار تهران بابت اثرگذار بودن لابی‌هایش تبریک می‌گویم. وقتی برادر عضو کمیسیون عمران مجلس ۱۰‌میلیارد تومان تراکم از شهرداری می‌گیرد، انتظار بیشتری نباید داشته باشیم.» قاسم میرزایی نیکو، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس نیز در این باره به ایلنا گفته بود: «مستندات درباره تخلفات گسترده شهرداری تهران را در اختیار مطبوعات قرار می‌دهیم. مطلع هستیم شهرداری تهران تعدادی از نمایندگان را به سفر زیارتی کربلا اعزام کرده و همین‌طور یکی از نزدیکان نسبی یکی از اعضای کمیسیون عمران نیز مبلغ هنگفتی تراکم دریافت کرده است و البته موارد دیگری از این تخلفات نیز صورت گرفته که در آینده نزدیک در این رابطه اطلاع‌رسانی می‌کنیم.» بار دیگر در اردیبهشت بود که پرونده تحقیق و تفحص از شهرداری به روی میز نمایندگان آمد که ظاهرا نتیجه‌ای نداشت. فارغ از اتفاقاتی که در مجلس برای به‌نتیجه‌نرسیدن تحقیق و تفحص صورت گرفت، باید اشاره‌ای هم به نظارت شورای شهر چهارم بر عملکرد شهرداری در زمان مدیریت قالیباف داشت. علی‌رضا رحیمی، از نمایندگان عضو فراکسیون امید، می‌گوید: «به‌دلیل کوتاهی شورای شهر چهارم در انجام وظیفه نظارتی‌شان بر عملکرد شهرداری تهران و به‌دلیل عدم کارآمدی ابزار نظارتی شورای شهر، نمایندگان مجلس طرح تحقیق و تفحص را از شهرداری تهران کلید زدند. ولی با توجه به لابیگری سنگینی که در مجلس انجام شد، نمایندگان موفق نشدند تحقیق و تفحص از شهرداری را آغاز کنند.» وی افزود: «در دوره جدید با توجه به تغییری که در شورای شهر ایجاد شده، ضروری است که عملکرد شهرداری تهران برای مردم و نمایندگان روشنگری شود و این وظیفه اول شورای شهر است که زمینه‌های تحقیق و تفحص و شفافیت را برای مردم فراهم کنند.»
قالیباف باید پاسخگو باشد


شورای شهر پنجم تمایل ندارد اسیر لابی‌ها شود، چرا که یکی از برنامه‌های اصلی خود را نظارت بر عملکرد شهرداری و برخورد با تخلفات عنوان کرده است. از سوی دیگر کمیته حقوقی شورای شهر پنجم هم برای بررسی پرونده‌های شهرداری عزم جدی دارد، چنان‌که ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران که رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر هم هست، به آرمان می‌گوید: «تخلفات شهرداری در زمان شهرداری قالیباف ارتباطی با شهردار جدید، یعنی آقای محمدعلی نجفی، ندارد و قالیباف اگرچه دیگر شهردار نیست، اما در صورت احراز تخلف شهرداری در زمان مدیریت او، باید پاسخگو باشد و در مورد او تصمیم‌گیری شود.» این در حالی است که علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید:«طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در دوره شهرداری قالیباف به صحن نخواهد رسید و شهردار بعدی باید پاسخگوی عملکرد ۱۲ساله قالیباف باشد.» اظهارات رحیمی، با توجه به مسئولیت نداشتن نجفی در زمان تخلفات، کمی دور از واقعیت است و نایب‌رئیس شورا هم آن را تایید نمی‌کند و می‌گوید: «اگر تخلفات مشهود و مستندی را در شهرداری تهران شاهد باشیم، بی‌شک طرح تحقیق و تفحص را دنبال خواهیم کرد.» ابراهیم امینی در پاسخ به این سوال که آیا شورای پنجم قصد دارد، در صورت لزوم، طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را در دستور کار قرار دهد یا خیر، به ایلنا هم گفت: «در حال حاضر باید مدارک، مستندات و گزارشات را مشاهده کنیم و با توجه به اسناد و مدارک اگر به‌واقع تخلفات مشهود و مستندی را شاهد باشیم، بی‌شک این مساله را دنبال خواهیم کرد.» تنها عضو ثابت کمیسیون حقوقی و نظارت شورای پنجم با اشاره به اینکه این کمیسیون نتوانسته گزارشی از عملکرد شهرداری و شورا تهیه کند، ادامه داد: «هنوز اسناد و مدارک در اختیار ما گذاشته نشده است و بدون دسترسی به اسناد نمی‌توان گزارشی دقیق ارائه داد. در همین راستا شهردار باید رسما کار خود را آغاز کند تا مدارک در اختیار ما قرار گیرد.» امینی با تاکید بر اینکه آمارهای متفاوتی از میزان تخلفات و بدهی‌های شهرداری به گوش می‌رسد، افزود:«با استقرار شهردار جدید اسناد و مدارک در اختیار ما قرار خواهد گرفت و می‌توانیم این موارد را بررسی کنیم.»نایب‌رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا معاون مالی شهردار سابق تهران به‌عنوان کارمند نمونه شهرداری انتخاب شده و حتی محسن هاشمی هم در مراسم تقدیر از او حضور داشت، گفت: «کسی که ایشان را انتخاب کرده، باید جوابگو باشد.»