تبر يك سر دار به امير

مدت‌هاست كه برخي با بهانه و بي‌بهانه سعي مي‌كنند تا ارتش وسپاه را كه دو بال اقتدار ايران هستند جدا از يكديگر نشان دهند. اين جريان با خيالي‌خام، تصور دارند كه مي‌تواند مسير حافظان ايران و اسلام را به دوراهي تبديل كرده و به اهداف خود برسند؛ اما درايت، تدبير و تقواي فرماند‌هان اجازه اين ترفند را از ابتدا تا كنون نداده‌است. در همين راستا، صبح روز گذشته سرلشكرمحمد علي‌‌جعفري، فرمانده و عزيز سپاه، براي نشان دادن اين وحدت و اتحاد با حضور در ستاد فرماندهی کل ارتش با سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرماندهی کل ارتش دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار فرماندهان ارتش و سپاه در فضایی صمیمی با ابراز خرسندی از وحدت، یکپارچگی و اخوت مثال‌زدنی موجود، همدلی، هماهنگی و هم افزایی در انجام ماموریت‌های محوله، تحت تدابیر و فرامین فرماندهی معظم کل قوا را موجب عصبانیت دشمنان ملت ایران و ابتر ماندن تلاش آنان برای ایجاد اختلاف در نیروهای مسلح و تضعیف توان دفاعی کشور دانستند. در این دیدار همچنین بر پیش بینی و اجرای برنامه ها و اقدامات مشترک در راستای اهداف بازدارندگی و ارتقای آمادگی های دفاعی برای مقابله متناسب با تهدیدات فراروی کشور تاکید شد.
عطر دفاع‌مقدس
گفتني است اين ديدار همزمان باسالروز آغاز رايزني‌هاي ارتش‌ و سپاه براي شكستن حصر آبادان آغاز شد. همگرايي‌اي كه شگفتي بزرگي در دوران دفاع مقدس ايجاد كرد. بي‌شك یکی از نمونه‌های موفق همکاری بین سپاه و ارتش، حصرزدایی از آبادان طی عملیات ثامن‌الائمه بود.
دست به دست يكديگر


سرلشكررحيم صفوي، از فرماندهان سپاه پاسداران در همين زمينه با خاطراتي از همگرايي ارتش و سپاه مي‌گويد:«در آستانه عملیات در شهریور 60 ، قرار شد که ما با برادران ارتش، قرارگاه مشترکی برپا کنیم.
چند روز قبل از عملیات، تیمسار ظهیرنژاد كه فرمانده نیروی زمینی ارتش و شهید کلاهدوز که قائم مقام فرمانده سپاه بود، قرارگاه مشترکی برای هدایت عملیات در شادگان ايجادكردند. قرارگاه در کنار جاده ماهشهر به آبادان زیر نخل‌ها و در یک چادر بود. در محورهای دیگر نيز اين‌گونه تقسیم کار شد که حسن باقری در محور دارخوین فرماندهی را به عهده داشت و حسین خرازی، فرمانده جبهه دارخوین نيز کنار او بود. من به جبهه فیاضیه آمدم و در منطقه آبادان با یکی از فرماندهان تیپ ارتش با نام سرهنگ کهتری در کنار يكديگر بودیم. آقای رشید، هدایت عملیات در ایستگاه 7 و ایستگاه 12 را بر عهده داشت و سردار اسدی و سردار قربانی نیز در این محور حضور داشتند. در محور ماهشهر نيز مسئولیت به عهده برادر اسحاق عساکره بود».
او ادامه مي‌دهد:«شکست حصر آبادان که مرهون همکاری نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود باعث شد تا امام(س) نیز از این همکاری و هماهنگی تمجید کنند. ایشان در همان روز 5 مهر، در پیامی خطاب به فرماندهان ارتش و سپاه، تیمسار سرتیپ فلاحی، تیمسار سرتیپ ظهیرنژاد، و محسن رضایی فرمودند كه اینجانب به اسم ملت بزرگ ایران از رزمندگان دلیر ارتش و سپاه و دیگر قوای مسلح تقدیر و تشکر می‏کنم. از خداوند متعال توفیق، نصرت و عظمت اسلام و مسلمین و به‌خصوص نیروهای مسلح اسلامی را خواستار است».سردار سید رحیم صفوی اصلی‌ترین رمز این پیروزی را اتحاد و انسجام نیروهای مومن سپاه، بسیج و ارتش می‌داند.
تقسيم‌كار براي حفظ اقتدار
براساس خاطرات سردار رحیم صفوی، طبق آخرین هماهنگی نیروهای عمل کننده در هر محور به این صورت مشخص شد:
الف) محور دارخوین: 1- سپاه با 6 گردان و یک دسته زرهی 2- تیپ 3 از لشکر 77 با دو گردان پیاده و یک گردان تانک.
ب) محور فیاضیه: 1- سپاه با 6 گردان پیاده. 2- تیپ 2 از لشکر 77 با سه گردان پیاده و یک گردان زرهی.
ج) محور ایستگاه هفت و دوازده: 1- سپاه با پنج گردان پیاده و یک گردان احتیاط 2- تیپ1 از لشکر 77 با دو گردان پیاده، یک گردان تانک و یک گروهان سوار زرهی.
د) محور جاده ماهشهر-آبادان: 1- سپاه با یک گردان پیاده 2- ژاندارمری با یک گردان پیاده.
در نتیجه هماهنگی‌های انجام شده با ارتش جمهوری اسلامی ایران، طرح نهایی تهیه و طبق ابلاغ شورای عالی دفاع، زمان اجرای عملیات آزادسازی آبادان از محاصره، 5 مهرماه 60 اعلام شد.
راهبرد اتحاد
از همان دوران تا كنون، ارتش و سپاه با وجود شيطنت‌‌هايي كه صورت گرفته است، همچنان دست در دست يكديگر براي اقتدار و عظمت اين مرز و بوم، پشت سر فرماندهي كل قوا وگوش به فرمان ايشان حركت كرده‌اند تا ايران اسلامي را به آن جايگاهي كه بايد برسد، نزديك كنند.