كر ه جنوني!

چهارسال پيش، در همان روزهايي كه ايران تلاش مي‌كرد با برتري در برابر كره‌جنوبي به جام‌جهاني صعود كند، كره‌اي‌ها با خيالي آسوده در برابر شاگردان كي‌روش بازي مي‌كردند، صعود اين تيم تا حدود زيادي قطعي شده بود اما ايران بايد براي صعود مي‌جنگيد. چهارسال بعد شاگردان كي‌روش، دو بازي مانده به پايان رقابت‌ها صعود به جام‌جهاني را قطعي كردند و حال با خيالي آسوده در برابر شاگردان شين‌تائه يونگ كره‌اي به ميدان خواهند رفت. كارلوس كي‌روش در چهار تقابل اخير خود مقابل كره‌جنوبي، پيروز از ميدان بيرون آمده و همين موضوع سبب شده تا انگيزه فراواني براي تكرار پيروزي خود در برابر اين تيم داشته باشد. ایران آخرین بار حدود ۱۵۳۸ روز قبل مقابل یک تیم آسیایی در بازی‌های رسمی شکست خورده و همچنین از آخرین باری که دروازه ایران باز شد، ۶۵۶ روز می‌گذرد. همه اين آمارها نشان مي‌دهد كارلوس كي‌روش يك تيم يكدست، جذاب و دوست داشتني ساخته كه غرور را براي مردم كشورمان به ارمغان آورده است. او اين‌بار بازيكنان جديدي را نيز به تيم‌ملي دعوت كرده كه مهم‌ترين آن‌ها سامان قدوس است، بازيكن دو تابعيتي كه در ليگ سوئد درخشيد و راهي كشورمان شد. جنگ رسانه‌اي كره‌ها نيز موضوع ديگري بود كه توجه هواداران كشورمان را جلب كرده، آن‌ها زمين تمريني مناسبي را در اختيار ايران قرار نداده‌اند و همين موضوع سبب اعتراض كي‌روش شده است. كارشناسان در گفت‌وگو با «قانون» از شرايط تيم‌ملي، نقاط ضعف و قوت آن‌ و دلايل پيروزي يا شكست در برابر كره‌جنوبي گفته‌اند كه در ادامه مي‌خوانيد.
نياز تيم‌ملي به كسب تجربه
حميد درخشان/ سرمربي نفت تهران
تيم ملي ايران به لطف كارلوس كي‌روش به تيمي خوب و منسجم تبديل شده است. اين تيم با رشدي كه در اين سال‌ها داشته است، حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. به دليل بازي‌هاي خوبي كه بازيكنان تيم ملي در مقدماتي جام جهاني به نمايش گذاشتند اكنون مردم ايران استرسي بابت صعود تيم ندارند اما نكته اي كه اهميت دارد، اين است كه ملي پوشان ايران با حداكثر قوا به مصاف تيم كره بروند؛ چراكه اين تيم رقيب سنتي ماست و امتياز دادن به كره‌‌‌اي‌ها در هيچ مقطعي خوشايند نيست. با شناختي كه از كي‌روش و تيم ملي ايران دارم، به طور حتم بازيكنان تيم ايران با حداكثر توانايي خود به مصاف كره جنوبي خواهند رفت. كي‌روش نشان داده كه علاوه برتخصص در امر سرمربي گري در امر روانشناسي نيز توانايي‌هايي دارد و در مقاطع حساس مانند يك روان‌شناس به تقويت روحي و رواني تيم پرداخته است. كره‌اي‌ها با بازي‌هاي رسانه‌اي و حاشيه‌سازي، شانسي برابر كي‌روش و تيمش ندارند و كارهايي كه رسانه‌هاي كره‌اي اين روز‌ها انجام داده‌اند فقط ناشي از وحشت آن‌ها از تيم ملي ايران و كي‌روش است. كارلوس كي‌روش نشان داده كه همواره علاقه شديد به حضور بازيكنان دورگه دارد و اين امر باعث شده او تعدادي از بازيكناني را كه در حاضر شايستگي حضور در تيم را دارند، ناديده بگيرد. به هر حال نمي‌توان به كي‌روش بابت دعوت دورگه‌ها خرده گرفت؛ چراكه آن‌ها تاكنون در تيم خوش درخشيده‌اند. ايران كار صعودش را قطعي كرده اما مسئولان بايد بدانند فقط رفتن تيم به جام جهاني كافي نيست و تنها صعود به جام جهاني امري نيست كه بتوان به آن افتخار كرد. داستان مرحله گروهي جام‌جهاني با مرحله مقدماتي بسيار متفاوت است وتيم هاي حاضر در مرحله گروهي مسابقات به مراتب از تيم‌هاي مرحله مقدماتي قدرتمند‌تر هستند. تيم ما بايد بتواند از مرحله گروهي جام جهاني صعود كند و اين امرشدني نيست مگر اينكه مسئولان زمينه مناسب را فراهم كنند. برگزاري بازي‌هاي دوستانه با تيم‌هاي بزرگ مي‌تواند باعث شود بازيكنان جوان تيم‌ملي ايران آب ديده شوند. مسئولان فوتبال كشور اگر خواهان خلق شگفتي و صعود ايران از مرحله گروهي جام جهاني هستند، بايد به فكر باشند و بازي با تيم‌هاي ملي تراز اول دنيا را براي تيم ملي ايران فراهم كنند. تا وقتي ابزار و امكانات لازم را در اختيار كي‌روش قرار ندهيم، نمي‌توانيم از او براي صعود به دور حذفي مسابقات جام جهاني انتظاري داشته باشيم. به نظر من صعود از مرحله گروهي جام جهاني درحال حاضر براي تيم ملي امكان‌پذير نيست مگر اينكه شرايط حاكم برفوتبال ايران عوض شود. براي تيم ملي ايران آرزوي موفقيت مي‌كنم و از مسئولان فدراسيون نيز تقاضا دارم بستر لازم براي صعود تيم از مرحله گروهي را فراهم كنند.


صعود بدون گل خورده
حسن روشن/ مهاجم پيشين تيم‌ملي
تيم‌ملي فوتبال كشورمان امروز بايد از سري رقابت‌هاي انتخابي جام‌جهاني در برابر كره‌جنوبي به ميدان برود، اين ديدار از جهات بسياري براي فوتبال كشورمان مهم است. نخست آنكه بازيكنان جديدي به تيم‌ملي دعوت شده‌اند كه مي‌توانند با نمايش توانايي‌هاي خود، كارلوس كي‌روش را در رقابت‌هاي جام‌جهاني همراهي و به او كمك كنند. از سوي ديگر كره‌جنوبي تلاش مي‌كند با برتري در برابر ايران، به طلسم شكست‌ناپذيري شاگردان كي‌روش پايان دهد. بازيكناني مثل اميد نورافكن كه در ليست جديد كي‌روش حضور دارند، انگيزه‌هاي بسياري براي مجاب كردن او به حضور در تيم‌ملي دارند و اميدوار هستند بتوانند در ليست نهايي مربي پرتغالي تيم‌ملي قرار بگيرند. فراموش نكنيم كه اين ديدار مي‌تواند ديداري براي محك زدن ميزان آمادگي تيم‌ملي فوتبال باشد و به هيچ عنوان نبايد آن‌را ساده انگاشت ؛ ضمن آنكه كي‌روش علاقه بسياري دارد تا دوباره در برابر اين تيم، پيروز و با ركورد 100 درصد پيروزي در برابر رقيب سنتي كشورمان، راهي جام‌جهاني شود. برخي از كارشناسان معتقد بودند كه تيم‌ دوم كشورمان بايد در برابر كره‌جنوبي به ميدان مي‌رفت؛ درحالي‌كه به عقيده من ما بايد در ديدار مقابل كره و سوريه، با تمام توان به ميدان برويم و به اين دو ديدار به چشم ديدارهاي تداركاتي نگاه كنيم. موضوع ديگري كه توجه هواداران و كارشناسان را به خود جلب كرده، حضور بازيكنان دورگه‌اي است كه مدت‌هاست حضور ثابتي در تيم‌ملي پيدا كرده‌اند. با توجه به سيستم ناقصي كه در فوتبال ايران براي پرورش بازيكن وجود دارد، حضور اين بازيكنان مي‌تواند سطح بازي‌هاي تيم‌ملي را بالاتر ببرد و آن‌ها را تبديل به بازيكنان ثابت تيم‌ملي كند. در سال‌هاي اخير بازيكنان بسياري كه دو تابعيتي يا دورگه هستند وارد تيم‌ملي شده‌اند، برخي از آن‌ها مثل دانيال داوري و امين نوروزي عملكرد خوبي نداشتند اما برخي مثل اشكان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد از جمله بازيكناني بودند كه موفق شدند در تيم‌ملي، درخشان ظاهر شوند. سامان قدوس، بازيكن جديدي است كه به تيم‌ملي دعوت شده و با توجه به كيفيتي كه در بازي‌هاي ليگ سوئد از خود به نمايش گذاشته مي‌تواند تبديل به مهره ثابت كي‌روش در جام‌جهاني شود، اين دو ديدار محك خوبي براي جذب چنين بازيكنان به تيم‌ملي است، ما به جام‌جهاني صعود كرده‌ايم و بدون شك هر اقدامي براي تقويت تيم‌ملي مي‌تواند به عملكرد بهتر تيم‌ملي كمك كند. نكته مهمي كه اين روزها در رسانه‌ها مطرح شده، فضاي پرتنشي است كه در سئول حكم‌فرماست. جنگ رواني رسانه‌هاي كره‌اي و پاسخ‌هاي كارلوس كي‌روش به آن‌ها نشان مي‌دهد كه كره‌اي‌ها تلاش زيادي براي غلبه بر ايران مي‌كنند، فراموش نكنيم كه كي‌روش هنرپيشه خوبي است و به خوبي مي‌تواند پاسخ جوسازي كره‌اي‌ها را بدهد، او در سال‌هاي اخير نشان داده كه تلاش مي‌كند توجهات را به خود جلب كند و شاگردانش را از حاشيه‌هاي ايجاد شده دور نگه دارد. در پايان اميدوارم شاگردان كي‌روش بدون گل خورده به مسابقات پايان بدهند و تاريخ‌سازي كنند.
تيم ملي تشنه برد است
اكبر كارگرجم/ مدافع پيشين تيم‌ملي
تيم ملي ايران خوشبختانه با حضور كارلوس كي‌روش روي نيمكت اين تيم، رفته رفته از 8 سال پيش تاكنون پوست انداخته و تبديل به تيمي جوان و سرسخت شده است. هرچند كه ايران از دور مقدماتي صعود كرده و بازي با كره حكم بازي تداركاتي را دارد اما به نظر من بازيكنان تيم ملي به هيچ وجه براي بازي مقابل كره بي‌انگيزه نيستند؛ چراكه تيم جوان كي‌روش، درهر حال به دنبال برد است و اين تيم روحيه جنگندگي بسيار بالايي دارد. همان‌گونه كه در بازي‌هاي قبلي ديديم، ملي‌پوشان فوتبال كشورمان در هر بازي بدون توجه به جدول و نتايج ساير تيم‌ها تلاش مي‌كنند تا با پيروزي راهي رختكن شوند و پيروزي را براي هواداران به ارمغان بياورند. همين موضوع سبب شده تا تيم كارلوس كي‌روش به يك تيم دوست‌داشتني براي هواداران تبديل شده و آن‌ها برخلاف ساليان گذشته، حضور پرشماري در ورزشگاه آزادي براي تماشاي ديدارهاي اين تيم داشته باشند. مدت‌ها بود كه هواداران در بازي‌هاي مهم به ورزشگاه نمي‌رفتند اما اين موضوع با اقتداري كه شاگردان كي‌روش نشان داده‌اند، برطرف شده و حال هواداران مشتاق به تماشاي بازي‌هاي تيم‌ملي هستند. كارشكني‌هايي كه رسانه‌هاي كره‌اي به تازگي انجام داده‌اند، نشانه وحشت آن‌ها از تيم ملي ايران است. اين كارها فايده‌اي براي كره‌اي‌ها ندارد و به قول معروف آب در هاون كوبيدن است. بازي ايران و كره‌جنوبي، حكم بازي مرگ و زندگي را براي كره‌اي‌ها دارد. همچنين تيم ملي ايران نشان داده تيمي است كه باوجود مربي باهوشي مثل كي‌روش، در اغلب جنگ‌هاي رواني پيروز ميدان شده‌است. سامان قدوس، بازيكن جديدي كه كي‌روش به تيم اضافه كرده است، بازيكن با كيفيتي به نظر‌ مي‌رسد اما بايد ديد مي‌تواند درتركيب تيم‌ملي جا بيفتد يا خير. كي‌روش نشان داده علاقه خاصي به حضور بازيكنان دورگه و دو تابعيتي در تيم ملي دارد كه البته از اين علاقه‌اش نتيجه گرفته است اما حواس او بايد به بازيكنان با كيفيت داخلي نيز باشد. همان‌گونه كه روزبه‌چشمي و اميد نورافكن را ديد، بايد كاوه رضايي را نيز ببيند و به تيم‌ملي دعوت كند. انتخاب بازيكنان البته امري است كه به طور كامل به سليقه مربي تيم بستگي دارد. كي‌روش اخلاق خاص خودش را دارد و توجه زيادي به نظرات اطرافيانش ندارد اما به هرحال با همه خلق وخوي خاصي كه دارد، تيم ملي ايران را درمسير خوبي قرار داده و راهي جام‌جهاني كرده است. تيم كي‌روش، معايبي نيز دارد اما اين معايب پشت محاسنش به طور كامل محو شده‌اند. نبايد بر سر راه تيم خوبي كه كي‌روش جمع كرده، سنگ اندازي كنيم؛ چرا كه او با وجود همه سختي‌هاي كار در ايران اين تيم را ساخته است و اكنون زمان برداشت از كاشته‌هايش است. براي تيم ملي ايران آرزوي موفقيت مي‌كنم، من به آينده اين تيم بسيار خوش بين هستم.
فرصت بزرگ به جوان‌ترها
حسين عبدي/ مدافع پيشين پرسپوليس
با توجه به اینکه ما پیش از این به جام جهانی صعود کرده‌ایم، ديدار مقابل كره‌جنوبي می‌تواند برای ما حکم یک بازی تدارکاتی را داشته باشد. البته از آن طرف برای کره‌ای‌ها بازی بسیار مهمی محسوب می‌شود. آن‌ها شرایط صعودشان به خطر افتاده و به دليل اين، چیزی برای از دست دادن ندارند و با تمام وجود وارد میدان می‌شوند تا مقابل ایران نتیجه بگیرند. البته ما نيز سال‌هاست به کره نباخته‌ایم و شاید همین موضوع کار را برای آن‌ها سخت کند. فراموش نكنيد كه كره‌جنوبي، رقيب سنتي ايران در آسياست و اين رقيب در چند ديدار اخير هرگز نتوانسته ايران را شكست بدهد؛ بنابراين چه فرصتي بهتر از اين كه هم ما را شكست بدهند و هم راهي جام‌جهاني شوند. آن‌ها اين ديدار را بسيار جدي گرفته‌اند و به احتمال فراوان از همان دقايق ابتدايي با فشار روي دروازه ايران سعي در گلزني خواهند داشت، هرچند كه شاگردان كي‌روش نشان داده‌اند كه در خط دفاع نفوذناپذير هستند و بعيد است به آساني اجازه باز شدن دروازه را به كره‌جنوبي بدهند. كارلوس كي‌روش در اين ديدار از نفرات جديدي براي حضور در تيم‌ملي دعوت كرده است، او برخي از بازيكنان مثل سامان قدوس و اميدنورافكن را دعوت كرده تا به آن‌ها فرصتي براي درخشش در ديدارهاي آتي را بدهد، فرصتي كه ممكن است هرگز تكرار نشود؛ بنابراين اين بازيكنان تلاش مي‌كنند خود را به مربي تيم‌ملي ثابت كرده و به عنوان بازيكن راهي بزرگ‌ترين مسابقات جهاني فوتبال يعني جام‌جهاني شوند. کی‌روش سعی کرده در این بازی از نفرات جدیدتر و کسانی که کمتر برای تیم ملی بازی کرده‌اند، استفاده کند. علاوه بر نورافكن كه جانشين مسعود شجاعي شده، بازيكني مثل روزبه چشمی نيز به جای پژمان منتظری به تیم ملی دعوت شده‌است. این بازیکنان جوان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و توانایی فنی خود را نشان دهند. بدون شك این بازی برای ما مفید خواهد بود؛ چرا که می‌توانیم از شیوه‌های متنوع بازی و بازيكنان جوان‌تر استفاده كنيم. موضوعي كه در روزهاي اخير توسط كارشناسان و هواداران مطرح شده، درخواست براي گل نخوردن در ديدار مقابل كره‌جنوبي و سوريه است، توجه كنيد كه اگر در بازي‌هاي آينده گل‌های کمتری دریافت کنیم، بسيار بهتر است و در تاريخ ثبت خواهد شد، ما در هشت بازی هیچ گلی دریافت نکرده‌ایم و همین موضوع می‌تواند باعث افزایش روحیه تیمی ما شود. نباید فراموش کرد كه اگر ما می‌توانیم بازی‌های مقدماتی جام جهانی را بدون گل خورده به پایان ببریم، نشان دهنده قدرت تیمی ماست و توانايي ما را نشان مي‌دهد. در پايان لازم مي‌دانم درباره شانس صعود ايران از گروه خود در جام‌جهاني يك نكته مهم را بگويم، نمی‌شود از الان درباره این مساله اظهار نظر دقیقی داشت. به هر حال باید منتظر باشیم که ببینیم با چه تیم‌هایی همگروه می‌شویم تا بعد بتوانیم اظهار نظر دقیقی داشته باشیم اما آنچه اهميت دارد اينكه همه ما تلاش مي‌كنيم تا حامي تيم‌ملي باشيم و شاگردان كي‌روش را همراهي كنيم.