مرگ نخبگان در نبود برنامه و تمهيد

غم ازدست‌دادن فرزند از سخت‌ترين و عميق‌ترين غم‌هايي است که بر انسان مي‌گذرد. از اين جهت پيش از بيان هر چيز به خانواده‌هاي عزيزي که در حادثه سقوط اتوبوس دختران عزيزشان را از دست دادند، تسليت مي‌گويم. اما درباره اين حادثه از هر زوايه که بخواهيم ورود کنيم سرفصل بي‌برنامه‌بودن و سهل‌انگاري توي چشم مي‌زند. اميدوارم يک بار هم که شده، مسئولان به‌جاي آنکه خودشان را پشت پيام‌هاي تکراري پنهان کنند، فکري به حال اين درد بي‌درمان کنند، اينکه هر ‌از ‌چندگاهي دختران و پسران ما در جاده‌ها طعمه مرگ و خانواده‌هایشان داغدار نشوند. آنچه در حادثه اخير بيش از ديگر موارد به چشم مي‌آيد، سفر شبانه غيرضروري دختران دانش‌آموز هرمزگاني است. هيچ مقدمه‌اي براي اين سفر لحاظ نشده است. اينها فقط مقصد را تعريف مي‌کنند و بچه‌ها  به راه مي‌افتند. بعد هم که حادثه اتفاق افتاده، راننده دستگير شده و ارسال پيام و سفر مسئولان به منطقه آغاز شده است؛ اما اين چه چيزي را روشن مي‌کند. اگر برنامه‌ريزي لازم بود و بخش‌نامه و آيين‌نامه مشخصي براي شکل اين نوع سفرها طراحي شده بود، نبايد اين اتفاق براي دختران بي‌گناه ما مي‌افتاد. يک تصادف در اردوها در اروپا به‌عنوان فاجعه انساني بزرگ مطرح مي‌شود و اخبار ايران هم بارها و بارها آن را پوشش مي‌دهد.
در اين حادثه به جاي فروکاستن ماجرا به خواب‌آلودگي راننده، بايد اين‌بار جزئيات بروز اين خطا بررسي شود. بايد ديد مدير مدرسه با چه‌ ‌ايده و برنامه‌اي مجوز داده تا اين دانش‌آموزان شبانه راهي سفر شوند؛ به اين خاطر تأکيد دارم که در اين حادثه صرفا راننده نيست که مقصر است. چه دليلي دارد اين بچه‌ها شب‌هنگام در جاده باشند، اگر هوا گرم بوده که حالا تمام ايران گرم است و با وجود همه اين توضيح‌ها بهتر آن بود که بچه‌ها در روز راهي سفر مي‌شدند؛ اما اين محقق نمي‌شود مگر اينکه پروتکل و آيين‌نامه‌اي نهايي شده و به همه مدارس و سازمان‌هاي آموزش‌وپرورش کشور ابلاغ شود.
گاهي هم متأسفانه در پس برگزاري اين اردوها صرفا نگاه سودجويانه براي انباشت منابع مالي براي مدرسه وجود دارد و بس؛ که اگر اين‌چنين نبود شايد مديران محترم تمهيداتی لازم و کافي را براي انجام سفر گروهي دختران نخبه مي‌انديشیدند.بنابراين نکته کليدي اينکه اين سفر فاقد مقدمه و پيش‌بيني لازم بوده و الان سخنان رئيس دادگستري و وزير محترم آموزش‌وپرورش صرفا مي‌تواند پاسخ‌گوي دردهاي مقطعي اين خانواده‌ها باشد و  احساس و هيجان مردم را کنترل کند اما اگر آنها بخواهند کاري از سر دلسوزي انجام دهند، بايد اين‌بار ابعاد ماجرا عميق‌تر و کليدي‌تر بررسي شود. بايد تأكيد كنم نمايندگان مردم پيگير تمامى امور مرتبط به درمان دانش‌آموزان زخمي‌شده و آسيب‌ديده در اين تصادف خواهند بود.  متأسفم که در روز عيد قربان خانواده‌هاي عزيز هرمزگاني دچار چنين مصيبتي شده‌اند. اين صرفا يک حادثه نبوده بلکه بي‌توجهي به ابعاد انساني تدارک يک سفر بوده است. اين واقعه صرفا يک حادثه نبوده بلکه يک هشدار بزرگ است به مسئولان تا دير نشده تدبيري براي این امر بينديشند.