واقعیت فوتبال و پیش‌داوری‌هایی که نباید کرد

بـــازی ایـــران و ســـــوریه با تســـاوی 2 - 2 به پایان رسید و سوریه هم با توجه به تساوی ازبک‌ها با کره جنوبی و تفاضل گل بهتر جواز حضور در بازی پلی‌آف را گرفت. سوری‌ها که در بازی رفت رفتار خوبی با تیم ملی ایران نداشتند و در زمین گل‌آلود مالزی ایران را مجبور به بازی کردند، در بازی برگشت بسیار مهربان شده بودند و دوست داشتند از مهربانی ایرانی‌ها هم بهره لازم را ببرند و چنین نیز شد. کی‌روش که در بازی‌های قبل خود با ترکیب بهتری به میدان رفته بود اما در این بازی ترکیبش را عوض کرد و با یک ترکیب کاملا هجومی شاگردانش را به زمین فرستاد. در حقیقت کی‌روش اولین ریسکش را کرد و به دلخواه حریف بازی کرد که در نهایت نتیجه هم همانی شد که سوری‌ها می‌خواستند. کی‌روش حساسیتش را هم در این بازی کم کرد و هیچ‌گونه واکنشی نسبت به بازی ضعیف شاگردانش نداشت و باعث شد تا آنها بدون توجه به رعایت تاکتیک دفاعی خاص و همیشگی‌شان ادامه دهند و نتوانند با شیوه دیگری بازی کنند. این موضوع نشان می‌دهد که کار تیم ملی در جام جهانی روسیه بسیار سخت است و نباید امیدی به صعود از مرحله اول داشت چون تیم ملی تنها ترکیب دفاعی را با کی‌روش کار کرده و در صورت تعویض بازی و روی آوردن به هجوم با مشکل مواجه خواهد شد.
بازی روزگذشته دو روی سکه کی‌روش را هم نشان داد؛ اول اینکه این تیم از لحاظ فنی فقط سیستم دفاعی را بلد است و با این تاکتیک نمی‌تواند در برابر تیم‌های قدر دوام بیاورد. دوم اینکه رفتارهای این سرمربی همیشه طلبکار براساس سیاست‌های خاصی صورت می‌گیرد که نرمش در برابر سوریه و شل گرفتن بازی و اجازه خودنمایی حریف در زمین ما می‌تواند به این رفتار صحه بگذارد. به هرحال مسابقات تمام شد و ایران صعود کرده به همراه کره جنوبی از گروه A به‌طور مستقیم راهی جام جهانی شدند و سوریه هم با این تساوی توانست برای اولین بار افتخار حضور در جام‌جهانی البته با مانعی به نام پلی‌آف را بگیرد.
مرحله نهایی مسابقات مقدماتی جام‌جهانی روسیه در گروه A دیشب با صعود مستقیم دو تیم ایران و کره‌جنوبی و سوریه به‌عنوان تیم سوم به پایان رسید. در این گروه که تمام بازی‌ها به‌طور همزمان برگزار می‌شد کره‌جنوبی در ازبکستان توانست یک امتیاز بگیرد و به‌عنوان تیم دوم گروه صعودش را جشن بگیرد.  ترس کره‌جنوبی ریخت کره‌جنوبی پیش از این با 14 امتیاز در رده دوم قرار داشت و با کسب یک امتیاز برابر ازبکستان و با توجه به تساوی سوریه 12 امتیازی در تهران، 15 امتیازی شد و بالاتر از سوریه قرار گرفت. تیم‌ملی سوریه هم با زدن دو گل در تهران و کسب یک امتیاز بسیار حساس و حیاتی و با توجه به نتیجه نگرفتن ازبک‌ها، به‌عنوان تیم سوم از این گروه به مرحله پلی‌آف رسید. سوریه با این یک امتیاز 13 امتیازی شد و با تفاضل گل بهتر نسبت به ازبکستان صعودش را به پلی‌آف در تهران جشن گرفت. ازبکستان هم با کسب یک امتیاز از کره در زمین خودش و هم‌امتیاز شدن با سوریه به علت تفاضل گل کمتر نتوانست جواز حضور در روسیه را بگیرد و کارش در این دوره با ناکامی به پایان رسید. اما تیم‌های بعدی این گروه چین و قطر بودند که این بازی با پیروزی دو بر یک چین همراه شد و با توجه به اینکه چین نتوانست از امتیاز 12 بالاتر بیاید از رفتن به روسیه بازماند. این در حالی است که قطر هم با این شکست هفت‌امتیازی باقی ماند و تیم آخر جدول شد و ناکام بعدی این گروه لقب گرفت.



 خوشبخت‌های گروه B  اما در دیگر گروه این مسابقات و در گروه B ژاپن دو روز پیش صعودش را جشن گرفته و جواز جام‌جهانی روسیه را دریافت کرده بود. استرالیا هم با غلبه بر تایلند تیم دوم این گروه بود که توانست پا به رقابت‌های جام‌جهانی 2018 روسیه بگذارد. در این گروه عربستان هم با 16 امتیاز توانست به مرحله پلی‌آف راه پیدا کند.

 کی‌روش و آزمون جدید کارلوس کی‌روش بالاخره نتوانست رکورد گل‌نخوردن خود را حفظ کند و با دو گل عجیب و غریب به رویای خود دست نیافت. هرچند نشان می‌داد خیلی هم از این گل خوردن ناراحت نیست. با این سیستم بازی کی‌روش، شایعه تبانی هم یکی از بحث‌هایی بود که دیشب در فضای مجازی قوت گرفت و باعث شد طرفداران این مربی مغرور و همیشه طلبکار هم با شک و تردید به او نگاه کنند؛ اما واقعیت فوتبال این است و نمی‌توان هیچ‌گونه پیش‌داوری‌ای در این زمینه کرد و علت تساوی عجیب را به تبانی و سهل‌انگاری کسی ربط داد. این بازی کمی هم به سود فوتبال ایران شد تا همه متوجه این موضوع شوند که کی‌روش باید نسبت به تاکتیک و سیستم دفاعی تیمش بیشتر از اینها دقت کند و راه‌های امتیازگیری در برابر تیم‌های بزرگ حاضر در روسیه را بررسی و تمرین کند.