احتمال‌گردهمایی ۱+۵ در سازمان ملل

آرمان: مجمع عمومی سازمان‌ملل هرساله به‌منظور بررسی چالش‌ها در سطوح مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی تشکیل می‌شود و سران کشورهای مختلف به اعلام مواضع خود در مورد وقایع و رخدادهای جهانی می‌پردازند. ایرانیان دو خاطره خوب از این مجمع دارند؛ یک‌بار در دوران اصلاحات پیشنهاد رئیس‌جمهور وقت به‌عنوان طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها پذیرفته شد و بار دیگر هم در دولت یازدهم پیشنهاد حسن روحانی با نام «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» مورد پذیرش همگان در این مجمع قرار گرفت. این‌بار نیز قرار است روحانی برای چندمین‌بار به‌قصد شرکت در هفتادودومین مجمع‌عمومی سازمان‌ملل، به‌همراه وزیر امورخارجه تهران را به‌مقصد نیویورک ترک کند؛ سفری که می‌تواند دستاوردهای مهم دیپلماتیک و اقتصادی برای ایران داشته باشد.
برنامه‌های روحانی
به‌گفته رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، روحانی قرار است در سفر کوتاه و فشرده‌ خود علاوه بر سخنرانی در مجمع‌عمومی سازمان‌ملل، با ایرانیان مقیم نیویورک و جمعی از مسلمانان و نخبگان سیاسی این کشور دیدار داشته باشد. دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه با تعدادی از روسای کشورهای مهم و همچنین انجام مصاحبه با اصحاب رسانه و مطبوعات ازجمله دیگر برنامه‌های روحانی در حاشیه پنجمین حضور خود در کسوت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مجمع‌عمومی سازمان‌ملل است. البته احتمال دیدار وزیر امورخارجه ایران با سایر وزرای خارجه از جمله وزرای خارجه اروپایی نیز درحاشیه این اجلاس دور از ذهن نیست.
دستاوردهای نیویورکی


همواره سفر حسن‌روحانی به نیویوک برای کشورمان دستاوردهایی به‌همراه داشته است. ایسنا نوشت: در طول چهارسفر گذشته رئیس‌جمهور ازجمله اتفاقات مهم برقراری مکالمه تلفنی میان روحانی و باراک اوباما همتای آمریکایی‌اش بود که برای نخستین‌بار بعد از قطع روابط از سال ۱۹۷۹، مقامات بلندپایه دو کشور ایران و آمریکا با یکدیگر تماس گرفتند. در این تماس دوطرف ضمن احترام به یکدیگر، تلاش کردند خطوط کلی برای حل موفقیت‌آمیز مساله هسته‌ای ایران را مشخص کنند. دیگر دستاورد نیویورکی روحانی در سفر به مقر سازمان‌ملل، دیدار او با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، محسوب می‌شود که روابط دیپلماتیک را با ایران قطع کرده بود. این دیدار نیز اولین دیدار مقامات اجرایی عالی‌رتبه دوکشور جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی انگلیس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به حساب می‌آمد.
دیدار با 1+5 در سازمان ملل
هرچند سخنگوی وزرات خارجه ایران هرگونه دیدار وزیر امورخارجه ایران با وزیر امورخارجه آمریکا در نیویورک را تکذیب کرده است، اما به‌نظر می‌رسد احتمال دیدار غیرمستقیم مقامات دو کشور در حاشیه اجلاس سازمان‌ملل دور از ذهن نباشد، زیرا برخی از اعضای مذاکره‌کننده در پرونده هسته‌ای از احتمال برگزاری دیدار بین اعضای1+5 و ایران خبر دادند. واقعیت آن است که این بار اعضای1+5 نه علیه ایران، بلکه به‌همراه ایران در مقابل آمریکا خواهند نشست، زیرا اولا آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چندین‌بار حتی زیرفشار مقامات ایالات‌متحده اعلام کرده که ایران به تعهدات خود درمورد برجام کاملا پایبند بوده و ازسوی دیگر عدم‌همکاری آمریکا در اجرای تعهداتش در قبال ایران در اجرای برجام، مورد اعتراض برخی از شرکای اروپایی این کشور، ازجمله فرانسه، قرار گرفته است همین چندروز پیش بود که یک مقام اروپایی از لزوم دستاوردهای اقتصادی برجام برای ایران سخن گفت. به‌نظر می‌رسد در صورت برگزاری این دیدار احتمالا اروپایی‌ها به‌خاطر عدم اجرای تعهدات آمریکا در برابر برجام به وزیر امورخارجه این کشور اعتراض خواهند کرد.