سفر دیپلماتیک معقول به جای تحمیل هزینه به نظام

آفتاب یزد- گروه سیاسی:‌ هشت سال زندگی کردن مردم ایران با سیاست‌ها و رویکردهای محمود احمدی‌نژاد، موجب شده تا اتفاقات عادی سال‌ها‌ی پس از او نیز خاص و ویژه به چشم بیاید. تعداد معقول همراهان حسن روحانی در سفر به ایالات متحده امریکا به منظور شرکت در نشست سالانه سازمان ملل متحد یکی از همین موارد است.
توئیت معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری در خصوص تعداد همراهان رئیس جمهوری و هیات رسمی کشورمان در سفر به نیویورک موجب شد تا بار دیگر سیاست‌های آسیب زا و رویکردهای غیرمتعارف رئیس دو دولت نهم و دهم در اذهان عمومی زنده شود. پرویز اسماعیلی با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود به طعنه نوشت: «امروز هواپیمای دکتر روحانی رکوردشکنی کرد؛ کل هیات و همراهان ۴۳ نفر بود. زمانی استاندارد همراهان رئیس جمهور ایران در سفر به نیویورک ۱۸۵ نفر بود!» این پیام که به سرعت در شبکه‌ها‌ی مجازی میان مردم دست به دست شد و واکنش‌ها‌ی طنزآمیزی در خصوص رفتارهای احمدی نژاد را به دنبال داشت، یکی دیگر از وجوه تفاوت
در هزینه کرد مادی و معنوی به حساب نظام در دو دوره متفاوت ریاست جمهوری را یادآور شد.
محمود احمدی‌نژاد که در سفر پر همراه خود در سال‌های آخر ریاست جمهوری انتقاد خبرنگاران را با تمسخر پاسخ داده بود و گزارشاتی مبنی بر همراهی بسیاری از افراد غیرمرتبط با سیاست در خیل همسفران او وجود داشت، حتی طرفی از لشکرکشی‌های سیاحتی خود نیز نبست. برای مثال او در سال 91 که با تعداد زیادی از افراد غیر مرتبط به امریکا رفته بود،‌تنها موفق به دیدار با سه مقام عالی رتبه کشورهای دیگر شد. رئیس جمهوری بولیوی و کومور، و البته پادشاه سوازیلند. سفری که برای 5 روز اقامت هزینه‌ای سرسام آور را به خزانه کشور تحمیل کرد. با این همه، علی رغم ساده بودن خبر منتشر شده در خصوص رفتار حسن روحانی برای شرکت در نشست سازمان ملل متحد، افکار عمومی آن را با تجارب سال‌های گذشته در ترازوی قضاوت و قیاس قرار داد. روحانی در همراهی مقامات ارشد کشور از جمله وزیر امور خارجه و همچنین خبرنگاران و تیم رسانه‌ای این سفر، مجموعا در قالب هیئتی کمتر از 50 نفر راهی امریکا شد. ولی برای شفافیت اگر لیست همراهان روحانی منتشر شود برای افکار عمومی خوب است.