جایگزینی برای فروش موادخوراکی و سیگار دارید؟

رئیس اتحادیه جراید در گفتگو با آفتاب یزد: روزنامه فروشان از تبلیغات کیوسک‌ها منتفع نمی‌شوند

آفتاب یزد – گروه اجتماعی: کیوسک‌های روزنامه فروشی درآمدهای میلیاردی دارند، توزیع موادمخدر توسط کیوسک‌های مطبوعاتی، تخلفاتی که توسط کیوسک‌های مطبوعاتی صورت می‌گیرد و... همه و همه شایعات غلطی است که گاه و بیگاه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر می‌شود و هر بار که این شایعات قوت می‌گیرد، کیوسک‌دارها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شوند.
روزگاری مردم روزنامه می‌خواندند و وضع روزنامه‌داران، مجله‌داران و کیوسک‌های روزنامه خوب بود، اما وقتی اقتصاد رو به زوال رفت و سبد کالای خانوارها جمع و جورتر شد، این کالای فرهنگی (به ویژه روزنامه‌ها و مجلات) بود که طرد می‌شد. حتی افرادی که به کالای لوکس گرایش دارند هم به سمت روزنامه‌ها و مجلات نمی‌آیند. با کاهش فروش روزنامه‌ها و مجلات، همچنین اقبال مردم از فضای مجازی، هم شایعات در جامعه بیشتر شده و هم کیوسک‌های مطبوعاتی بی‌رونق. کیوسک‌داران برای تامین معیشت و گذران روزگار خود به سمت فروش کالاهایی به جز رسانه روی آوردند. دخانیات، تنقلات و برخی نوشیدنی‌ها از جمله این کالاها هستند. کافی است یکبار با کیوسک‌‌داران همکلام شوید تا مشکلات و مشقات آنها را دریابید. سود کیوسک‌داران از کالاهایی که به فروش می‌رسانند کمتر از ۱۰‌ تا ۱۷‌درصد است. به همین دلیل است که آنها می‌گویند اگر فروش دخانیات و تنقلات در کیوسک‌های مطبوعاتی ممنوع شود، نه تنها زندگی‌شان نمی‌گذرد، بلکه هزینه‌هایشان هم تامین نمی‌شود و باید کیوسک‌ها‌یشان را تعطیل کنند. کیوسک‌داران طبق ضوابط و بخشنامه اداره اماکن که مشخص می‌کند فعالیت می‌کنند و با وجود پرداخت مالیات‌های سنگین همیشه با دولت و مردم همراه بودند.


با وجود آنکه کیوسک‌داران مطبوعاتی از فروش موادخوراکی فله‌ای پرهیز کرده و فقط کالاهای خوراکی بسته‌بندی شده دارای تاریخ مصرف را عرضه می‌کنند، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رقم وظیفه نظارتی‌اش، به صورت جدی، پیگیر عدم فروش تنقلات و موادخوراکی توسط این کیوسک‌هاست. از آنجایی که نظارت بر کیوسک‌های مطبوعاتی بر عهده شهرداری است، وزارت بهداشت موفق نشده بود، اعمال قدرت کرده و از فروش موادخوراکی جلوگیری کند.


گناه دیگرانی که به پای روزنامه‌فروشان نوشته شد
کیوسک‌داران پر بیراه‌ هم نمی‌گویند که «اگر مسئولان همه جا اعلام می‌کنند که سیگار یا موادخوراکی و نوشیدنی نباید در کیوسک‌های مطبوعاتی به فروش برسد، کالای جایگزینی به ما پیشنهاد کنند تا معیشت ما با مشکل روبه‌رو نشود. فروش روزنامه فقط هزینه برق کیوسک را تامین می‌کند، بقیه هزینه‌های کیوسک و زندگی‌مان را از کجا تامین کنیم؟»
حسین فکری، رئیس اتحادیه جراید در گفتگو با آفتاب یزد، می‌گوید: «البته هر کسی با فروش موادخوراکی فاسدشدنی موافق نیست و ما هم موافق نیستیم. احتمالا رئیس اداره بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت از کلیتی‌ صحبت می‌کند یا فکر می‌کند ممکن است چنین چیزی وجود داشته باشد. ممکن است در چند کیوسک‌ مطبوعاتی (انگشت شمار) در سطح تهران موادخوراکی فاسدشدنی به فروش برسانند، اما در بازرسی‌هایی که از طرف اتحادیه داریم، از این جریان جلوگیری می‌کنیم. برخی موادخوراکی مانند شکلات و... که بسته‌بندی دارد را کیوسک‌داران در یخچال نگهداری می‌کنند و در تاریخ معین خودش به فروش می‌رسانند.»
دو نوع کیوسک (دکه) در تهران وجود دارد؛ یک نوع کیوسک‌های مطبوعاتی و نوع دیگر که زیر نظر اتحادیه دکه‌داران فعالیت می‌کنند دکه‌های فروش تنقلات، گل و کتابفروشی است. محمد فکری در مورد فروش ساندویچ در کیوسک‌ها هم تاکید می‌کند: «در کیوسک‌های مطبوعاتی به هیچ وجه ساندویچی به فروش نمی‌رسد و خودم شخصا با این مورد برخورد نکردم. ممکن است کیوسک‌هایی که زیرنظر اتحادیه دکه‌داران فعالیت می‌کنند و مجوز فروش تنقلات دارند، ساندویچ هم به فروش برسانند. اما منظور از نوشیدنی‌ها، آب معدنی باشد، باید بگویم که بله، ‌ آب معدنی و آبمیوه‌هایی که تاریخ مصرفش نگذشته در کیوسک‌های مطبوعاتی به فروش می‌رسد.»
امید به امضای قرارداد پس از سالها
رئیس اتحادیه جراید می‌افزاید: «به آقای صادق‌نیت توصیه می‌کنم با مسئولان شهرداری و ما جلسه‌ای داشته باشند تا با مصائب و مشکلات ما هم آشنا شوند و درک متقابلی از همدیگر پیدا کنیم. فروش فقط مطبوعات حتی پاسخگوی اجاره کیوسک‌ها نیست، بنابراین از دید معیشتی و تامین هزینه‌های فردی کیوسک‌داران، فروش دخانیات، آب معدنی و آبمیوه‌ها و برخی خوراکی‌ها (پلمب شده و تاریخ‌دار) یک ضرورت است. در خصوص دخانیات هم باید بگویم که خیلی وقت پیش به کیوسک‌ها اعلام کردیم که تبلیغ دخانیات نکنند و به کودکان زیر ۱۸سال و نزدیک مدارس دخانیات نفروشند و آنها هم این مقررات را اعمال می‌کنند. برای اینکه این موضوع ساماندهی شود ما باید جلساتی را با اصناف، شهرداری‌ها و مسئولان وزارت بهداشت داشته باشیم.»
وی با اشاره به تغییر مدیریت شهری در تهران می‌گوید: «امیدوارم تیم جدید رویکردی مثبت نسبت به کیوسک‌داران مطبوعاتی داشته باشند. همکاران ما در وزارت بهداشت هم رویکردی تعاملی داشته باشند. زمان زیادی است که این چالش به دلیل نبود تعامل، وجود دارد. خیلی از حرف‌هایی که ما می‌شنویم شایعه است و انتظار داریم مسئولان امر با مذاکره و صحبت با ما ببینند چند درصد از این حرف‌ها حقیقت دارد. واقعا به صورت آماری با هم صحبت کنیم.»
فکری با بیان اینکه قرارداد ما سال‌هاست با سازمان ساماندهی مشاغل به نمایندگی از شهرداری مسکوت مانده‌ است، تاکید می‌کند: «امیدوارم با این تیم جدید بتوانیم این مسئله را حل کنیم. تیم جدید متشکل از دوستان اصلاح‌طلب است و ما قرابتی با این دوستان داریم. امیدوارم در نشست‌هایی که در آینده خواهیم داشت به نتیجه مطلوب برسیم.این قرارداد نوشته شده و به نتایج مطلوب هم دست پیدا کردیم، اما سال‌هاست که امضا نشده است.»
رئیس اتحادیه جراید در مورد متن قرارداد می‌گوید: «قرارداد به طور کلی نوع ارتباط ما با شهرداری، مسائل حقوقی، نحوه پرداخت اجاره، نحوه نصب کیوسک، مراودات ما با شهرداری و... در آن قرارداد پیش‌بینی شده است و حتی بحث تنقلات و دخانیات در آن قرارداد پیش‌بینی شده و اگر منعقد شود، ارتباطی شفاف پیدا می‌کنیم و جایگاه کیوسک‌داران مشخص می‌شود. در حال حاضر این جایگاه مشخص نیست. در سال ۸۹ مجلس مصوبی در خصوص حق کسب و پیشه‌ای برای کیوسک‌ها در نظر گرفت، ما به صورت جدی به دنبال آن هستیم که حق کیوسک‌داران محقق و مکتوب شود و به امضای طرفین برسد.»

تابلوهای بی‌عایدی
بالای کیوسک‌های روزنامه‌فروشی، تابلوهای تبلیغاتی نصب شده است. حسین فکری در پاسخ به این سوال که چرا به جای فروش دخانیات یا موادخوراکی، تبلیغات را گسترش نمی‌دهید؟ می‌گوید: «در نصب این تابلوها حقوق کیوسک‌داران نادیده گرفته شده و قراردادهای این تبلیغات با شرکت ساماندهی منعقد شده است. وعده‌ای داده شد که پول برق کیوسک‌ها را از این درآمد پرداخت کنند که محقق نشد. اعیان روزنامه‌فروشی‌ها (کیوسک‌ها) متعلق به خود کیوسک‌داران است، اما این تابلوها را بالای آن نصب کردند و ما هم گفتیم که اگر می‌خواهید این تابلوها بماند باید روزنامه‌فروشان هم از آن منتفع شوند. تبلیغات می‌تواند جایگزین خوبی برای دخانیات باشد، اما متاسفانه هیچ وقت جایگاه کیوسک‌داران از نظر حقوقی مشخص نیست و دیده نمی‌شود.»