یاران نیمه راه لیست امید فعلا افشا نمی‌شوند

آفتاب یزد- گروه سیاسی:‌ فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در حال بررسی معرفی یا عدم معرفی نمایندگانی است که تحت لوای اصلاحات و لیست امید توانستند نظر مردم برای دریافت رای مساعد را جلب کنند اما با ورود به خانه ملت، به لیست و کار تشکیلاتی پشت کردند. مطالبه‌ای که از ابتدای تشکیل مجلس دهم و ظهور به ظاهر مستقلینی که برخی از آن‌ها‌ که وامدار درج نامشان در لیست واحد اصلاح طلبان و حمایت مردم و رسانه‌ها‌ی اصلاح طلب هستند شکل گرفت و حالا پس از دو سال مدارا رفته رفته زمزمه‌های عملیاتی شدنش مطرح می‌شود.
قاسم میرزایی نکو، نماینده فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در گفتگویی رسانه‌ای از نزدیک‌بودن انتشار لیست دوگانه سوزهای پارلمان خبر داد. افرادی که برای نماینده شدن یا نماینده ماندن خودشان را به لیست امید تحمیل کردند اما پس از جلب آرای مردم به راحتی هرچه
تمام‌تر به تشکیلات اصلاح طلبانه فراکسیون امید پشت کردند. میرزایی نکو در این خصوص اظهار داشت: «یکی از معضلات و مشکلات ما این است که احزاب در کشور فعال نیستند؛ احزاب اصلی و بنامی نداریم و سعی نکرده ایم احزاب را پروبال بدهیم. البته منظور من احزابی که یک روزنامه و 5عضو دارند نیست؛ بلکه منظور احزابی هستند که با مردم باشند و مردم را نمایندگی کنند.» همچنین نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس در واکنش به اظهارات سخنگوی این فراکسیون درباره اعلام لیست افرادی که با لیست امید وارد مجلس شدند ولی به فراکسیون امید پشت کردند، گفت: «لیست مذکور در حال تهیه است ولی جزییات آن را دوستان ما در فراکسیون می‌دانند.»
آذرماه سال گذشته محسن رهامی عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان پیرامون این معنا در خلال گفتگویی رسانه‌ای صراحتا در مورد تعداد این افراد سخن به میان آورده و رقم عجیب و غیرمنتظره‌ای را عنوان کرده بود. رهامی در سخنان خود بیان کرده بود: « در سال 92 وقتی خانم راستگو مبانی کار تشکیلاتی را رعایت نکرد، از شورای مرکزی حزب اسلامی کار اخراج شد یعنی حزب مسئولیت خطای رخ داده را پذیرفت ولی در مجلس وقتی قریب 70 منتخب لیست امید به قواعد کار تشکیلاتی پشت پا زدند و مصوبه هیات رئیسه شورای عالی سیاستگذاری به ریاست آقای دکتر عارف را نقض کردند، هیچ برخوردی با آنها صورت نگرفت. در واقع تجربه الهه راستگوی شورای شهر در مدل شورای عالی سیاست‌گذاری تبدیل به 70 الهه راستگو شد. این اشکالات را با کارهای حزبی می‌توان کاهش داد.»


در همین راستا غلامرضا حیدری نماینده فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آفتاب یزد تصریح کرد: « این بحث در فراکسیون امید مطرح شد اما فراکسیون به جمع بندی نهایی نرسیده که حتما این اسامی را مطرح کند. اما قطعا این بحث مطرح شده و هنوز قطعیتی در این خصوص وجود ندارد.» همچنین یک نماینده فراکسیون امید که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با آفتاب یزد به بیان نکاتی در خصوص موانع انتشار این اسامی پرداخت. وی با اشاره به نقش رسانه‌ها‌ و مردم در موفقیت لیست امید، برخی برخوردهای درون فراکسیونی و سوءمدیریت‌ها‌ را منشا بروز چنین مسائلی دانست. وی همچنین انتشار چنین لیستی را بعید عنوان کرد و آن را با شیوه تهدیدهای بی‌ثمر برخی اصلاح طلبان مقایسه کرد. او همچنین با طرح مسائلی دقیق از اتفاقات مجلس که فعلا انتشار آن را به صلاح ندانست، از رفتار برخی نمایندگان فراکسیون‌ها‌ی دیگر نیز انتقاد کرد.
با این حساب شاید بتوان این طور برداشت کرد که شفاف سازی تمام امور به خصوص در ارتباط با آن‌چه که سوءمدیریت یا رفتارهای غیرحساب شده به نظر می‌رسد اگرچه در کوتاه مدت تبعاتی داشته‌باشد اما در بلند مدت به اعتلای مشی اصلاح‌طلبی و موفقیت‌ها‌ی آتی آن کمک خواهدکرد. مضاف بر چنین برداشتی، اما ظاهرا اظهارات میرزایی نکو یک رویکرد شخصی است و قرار نیست که لزوما به انتشار اسامی خاصی منجر شود. در روزهای تعطیلی بهارستان، چنین اظهارنظرهایی همچنان تب اتفاقات خانه ملت را داغ نگه می‌دارد اما با از سرگیری دوباره جلسات مجلس باید انتظار اظهارنظرهای دقیق‌تر و موثق‌تری را داشت.