غلامرضا ظریفیان: فعالیت جریان اصلاحات باید به سمت عرصه‌های اجتماعی برود

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه جریان اصلاحات باید ارزیابی جدی از عملکرد خود داشته باشد، گفت: فعالیت جریان اصلاحات باید از عرصه سیاسی به سمت سایر عرصه‌ها به خصوص عرصه اجتماعی برود.
غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه جریان اصلاحات یک جریان زنده و مورد اقبال بخش کیفی جامعه یعنی اهل فکر و اندیشه است، اظهار کرد: این جریان توانسته با همه فراز و نشیب‌هایی که داشته حیات خود را ادامه دهد و نقش موثری در تحولات نظام و انقلاب داشته باشد. به گونه ای که نمی توان تحولات نظام را بدون وجود این جریان در نظر گرفت. چه در دهه اول انقلاب که این جریان با هویت جناح چپ فعالیت می‌کرد و چه از دهه هفتاد به بعد که با نام اصلاحات در عرصه‌های مختلف از جمله عرصه سیاسی،‌ فرهنگی و اجتماعی نقش داشته و جریانی زنده و پویا است. وی در ادامه افزود: جریان اصلاحات با اعتقاد به نظام و قانون اساسی، نیازهای کشور و دغدغه‌های خود را دنبال کرده است، البته هر جریان سیاسی در طول فعالیت خود مخصوصا در بستر جامعه ما که بستری با تحولات و دگرگونی‌های زیاد است باید خود را مورد ارزیابی جدی قرار دهد، مخصوصا جریان اصلاحات که معتقد به اصلاح امور است و یکی از مصادیق اصلاح امور، انجام اصلاحات در درون خود این جریان است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه جریان اصلاحات باید در زمینه پشتوانه نظری،‌ کنش‌گری سیاسی و جذب مخاطب ارزیابی‌هایی انجام دهد، خاطر نشان کرد: یکی از انتقاداتی که به جریان اصلاحات وارد می‌شود این است که این جریان که فعالیت خود را از 150 سال پیش آغاز کرده است، معطوف به تحولات در عرصه سیاسی بوده و نقطه کانونی فعالیت خود را در عرصه های سیاسی قرار داده است، اما با توجه به تحولات جدید در جامعه ما و انقلابی که در عرصه سایبری و فضای مجازی رخ داده و نیازهایی که جامعه جوان ما دارد، اصلاحات معطوف به سیاست دیگر پاسخ نمی دهد و کافی نیست و باید اصلاحات در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نگاه به آینده خود را مجهز کرده و توانمندی‌هایش را ارتقا دهد، البته اصلاحات سیاسی حتما لازم است اما شیب فعالیت جریان اصلاحات باید به سمت سایر عرصه‌ها به خصوص عرصه اجتماعی برود که ابعاد خیلی گسترده‌تری دارد. اصلاحات باید نیروهای خود را آماده کنش‌گری در عرصه‌های اجتماعی کند.
وی با اشاره به اینکه جریان بدنه اصلاحات، بدنه جوانی است، گفت: استفاده از جوانان در عرصه‌های کنش‌گری و بحث‌های معرفتی ضرورت دیگری برای اصلاحات برای پر کردن شکاف نسلی این جریان است. اصلاحات به کادر سازی نیاز دارد. همچنین باید از زنان نیز در بدنه اصلاحات استفاده شود. این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در ادامه خاطر نشان کرد: مبانی اصلاحات و مانیفست این جریانات باید با توجه به نیازهای جامعه به روز شود. باید به این پرسش پاسخ داده شود که اصلاحات به لحاظ معرفتی،‌ سیاسی، ‌اقتصادی،‌ فرهنگی و اجتماعی از چه موانعی برخوردار است. همچنین با توجه به اینکه جریان اصلاحات یک جبهه است نه حزب واحد، باید منسجم‌تر از گذشته و با نگاه به آینده فعالیت کرده و راهبردهای خود را در عرصه‌های گوناگون مشخص کند تا اگر دولت را در اختیار گرفت، برای عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی‌، آموزشی، اقتصادی و سیاست خارجی برنامه و راهبرد داشته باشد. این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان تاکید کرد: اصلاحات همچنین باید به مقابله با فساد رفته و به صورت جدی با آن مبارزه کند. اصلاح طلبان سلامت بسیار خوبی به لحاظ مالی و اجتماعی دارند،‌ اما باید جریان اصلاحات پیشتاز مقابله با فساد شود تا از بروز فسادهای احتمالی در درون جریان خود و کشور پیشگیری کند، البته همه جریان‌های سیاسی باید با فساد مقابله کنند ولی اصلاحات باید نقش پیشرانی را ایفا کند زیرا تا فساد حل نشود سایر مسائل کشور هم حل نمی شود و فساد در عرصه‌های عمومی و حاکمیتی به کشور آسیب خواهد زد.
سایر اخبار این روزنامه
توصیه رهبر انقلاب درباره روابط خارجی ایران در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان « ابتکار» از واکنش‌ها به رای دیوان عدالت اداری درباره توقف فعالیت یک عضو شورای شهر یزد گزارش می دهد «ابتکار» دلایل محبوبیت محمدرضا شجریان بین نسل‌های مختلف را بررسی می‌کند راز صدای مهر محمدعلی وکیلی درس های نیویورک محسن رشید در گفت‌وگو با « ابتکار» از زمینه های آغاز جنگ ایران و عراق می گوید اولین روزهای آن 8 سال «ابتکار» در گفت‌وگو با معلمان از دغدغه‌های آن‌ها همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید گزارش می‌دهد چرا سایه سنگین برجام در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد احساس می شود ؟ لبخند های دیروز و عبوسی امروز برجامی ها تحولات خاورمیانه چه تاثیراتی بر تصمیمات نشست اوپک دارد؟ نگاه نفت به سقف تولید وهمه پرسی اقلیم کردستان رئیس جمهوری در مراسم رژه نیروهای مسلح: موشک‌های‌مان را تقویت می‌کنیم اکبرترکان در گفت‌وگوبا«ابتکار»به انتقاد ها وانتظارهای حامیان روحانی از دولت دوازدهم پاسخ داد مظفر الوندی: شیوه فعلی جمع آوری کودکان کار و خیابان درست نیست دو مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا: دولت آمریکا از حماقت‌های خطرناکش دست بردارد و به توافق پایبند بماند غلامرضا ظریفیان: فعالیت جریان اصلاحات باید به سمت عرصه‌های اجتماعی برود