حمایت قاطع 134 کشور جهان از برجام

بیانیه پایانی وزرای خارجه گروه 77 و چین در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با اجماع کلیه کشورهای عضو تصویب شد.
در این بیانیه وزرای خارجه گروه 77 و چین برجام را یک الگوی سازنده و واقعی و نتیجه عملکرد موفقیت‌آمیز نظام چندجانبه گرا در حل مسایل مهم جهانی دانستند.
وزرای 134 کشور جهان در این بیانیه تاکید کردند که برجام یک مدل واقعی است که از طریق تقویت همکاری‌های بین‌المللی به دستیابی کشورها به توسعه پایدار کمک می‌کند.
وزرای خارجه گروه 77 و چین همچنین در بخش دیگری از این بیانیه با تحریم‌های اقتصادی یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرده و خواستار برداشتن فوری این تحریم‌ها شدند.


دکتر سید عباس عراقچی به نمایندگی از کشورمان در این اجلاس شرکت و سخنرانی کرد. در این جلسه معاون وزیر امور خارجه ضمن برشمردن چالش‌های کشورهای در حال توسعه، از نظام اقتصادی و مالی بین‌المللی انتقاد و بر اتحاد و همبستگی بیشتر میان کشورهای در حال توسعه تاکید کرد.
نشست وزرای امور خارجه گروه 77 و چین روز جمعه با حضور رئیس جمهور اکوادور، رئیس مجمع عمومی و دبیر کل سازمان ملل متحد برگزار شد.
* لاوروف: همراه 1+5 مخالف بازنگری برجام هستیم
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم با تاکید بر موضع این کشور در حمایت از برجام، گفت: با بازنگری پیمان بین‌المللی با ایران مخالفیم و چین، آلمان، فرانسه و انگلیس نیز مخالف چنین اقدامی هستند.
لاوروف در جمع خبرنگاران افزود:همان‌طور که پیش‌تر اعلام کردم با بازنگری و کاوش در برجام مخالفیم.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین موضع گیری رئیس جمهوری آمریکا و اظهارات وی در باره برجام در نشست مجمع عمومی سازمان ملل را غیرقابل قبول و نگران‌کننده خواند. لاوروف گفت: اظهارات ترامپ در باره تهران و تاکید بر موضع غیرقابل پذیرش و انتقاد شدید از برجام توافق حل‌کننده برنامه هسته‌ای ایران، جای نگرانی خاص دارد.
* درخواست انگلیس از طرف‌های برجام برای پایبندی به آن
وزیر مشاور انگلیس در امور آسیا و اقیانوس آرام هم گفت: دولت انگلیس همچنان به تعهدات خود در برجام پایبند است و از طرفهای دیگر می‌خواهد همین کار را انجام دهند.
مارک فیلد وزیر مشاور انگلیس در امور آسیا و اقیانوس آرام در نشستی در شورای امنیت سازمان ملل با موضوع پایان دادن به تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی گفت: ما اکنون می‌دانیم که سیستم چندجانبه می‌تواند و باید نتیجه‌بخش باشد. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در محدود کردن قابلیت هسته‌ای ایران موفق بوده است. ایران، برنامه هسته‌ای خود را محدود کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به برنامه هسته‌ای ایران دسترسی بی‌سابقه‌ای دارد.
این مقام انگلیسی گفت: بنا بر این، دولت انگلیس همچنان به تعهدات‌اش بر اساس توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد و ما از طرف‌های دیگر می‌خواهیم که همین کار را انجام دهند. اگر قرار است همه ما به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران اعتماد داشته باشیم، ایران باید همچنان به تعهداتش پایبند باشد. هرچند، در حالی که برجام با یک خطر برخورد کرد، همان‌طور که همه ما می‌دانیم خطرات دیگر همچنان به قوت خود باقی است.
* سناتور ارشد آمریکا: توافق هسته‌ای باید حفظ شود
در همین حال سناتور ارشد آمریکایی ضمن تاکید بر این‌که آمریکا باید روابط خود با ایران از سر بگیرد، گفت: باید توافق هسته‌ای حفظ شود.
برنی سندرز، سناتور دموکرات آمریکایی در گفتگو با پایگاه خبری اینترسپت، گفت: آمریکا نباید به حمایت بی‌چون و چرای خود از عربستان سعودی ادامه دهد و بهتر است روابط خود با ایران را از سر بگیرد.
* مونیز: خروج از برجام متحدان آمریکا را ناراضی می‌کند
وزیر انرژی پیشین آمریکا تاکید کرد که اگر آمریکا در حالی که آژانس پایبندی ایران به برجام را تایید می‌کند، آن را رد کند، این موضوع باعث ناراضی شدن متحدان اروپایی‌ها می‌شود.
ارنست مونیز وزیر انژری پیشین آمریکا و از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا با ایران گفت: توافق هسته‌ای با ایران بسیار فنی و با ذکر جزئیات دقیق برای نظارت و راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران است.
وی افزود: این توافق با رژیم راستی‌آزمایی شدیدی که دارد برای ما 15 سال زمان می‌خرد که می‌توان از این زمان برای مذاکرات بیشتر نیز استفاده کرد. در غیر این صورت اگر آمریکا با وجود تایید آژانس بر پایبندی ایران به تعهداتش، آن را رد کند و از برجام خارج شود.
او ادامه داد: این اقدام باعث نارضایتی متحدان اروپایی آمریکا و ایجاد یک شکاف میان دو طرف می‌شود.
* نخست وزیرسابق سوئد: ترامپ برجام را کنار بگذارد، دیگرآمریکا قابل اعتماد نیست
کارل بیلد، نخست‌وزیر سابق سوئد هم دیروز درتوییت خود نوشت:در صورتیکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برجام را کنار بگذارد، پیونگ یانگ با آمریکا مذاکره نخواهد کرد و آمریکا دیگر قابل اعتماد نخواهد بود.
کارل بیلد روزسه شنبه گذشته و بعد از سخنان دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل نیز در توییتی نوشته بود: این سخنرانی نادرست بوده و در زمانی نادرست ایراد شد و رهبران کشورها از نادرستی آن آگاه بودند.
سایر اخبار این روزنامه