آغاز حلقه جديد انتفاضه با رفراندوم صهيونيستي اقليم

يك فلسـطيني 37ساله صبح ديروز با اجراي عملياتي شهادت‌طلبانه در منطقه هارادار در نزديكي قدس، سه نظامي صهيونيست را به هلاكت رساند و دو تن ديگر را زخمي كرد. گروه‌هاي مقاومت فلسطيني از اين عمليات استشهادي حمايت و حماس اين عمليات را كه همزمان شده با همه‌پرسي جدايي اقليم، حلقه جديدي از انتفاضه قدس توصيف كرده است. 
به گزارش «جوان»، يك جوان فلسطيني در نخستين ساعات بامداد روز سه‌شنبه در حالي كه كارگران فلسطيني در گيت ورودي شهرك هارادار در حال ورود به اين شهرك بودند، به روي مأموران امنيتي رژيم صهيونيستي آتش گشود كه در اثر آن سه مأمور اسرائيلي كشته و دو تن ديگر زخمي شدند. بنابر گزارش منابع اسرائيلي، اين جوان فلسطيني، خود نيز به ضرب گلوله نظاميان صهيونيست در محل وقوع حادثه زخمي و سپس به شهادت رسيده است.  اين عمليات شهادت طلبانه در حالي همزمان با همه پرسي اقليم كردستان عراق رخ داد كه شیوه آن با شیوه اقدامات فلسطینیان طی ماه‌های اخیر متفاوت است. فلسطینیان در ماه‌های اخیر برای اقدامات شهادت طلبانه خودعمدتا از سلاح سرد استفاده کردند. رژيم صهيونيستي به رغم مخالفت گسترده منطقه اي و بين المللي به صراحت از جدايي اقليم حمايت كرده است، تحولي كه تركيه، عراق و ايران آن را چالشي جدي براي خود به حساب مي آورند. منابع اسرائيلي  بعد از انجام اين عمليات گفتند كه حال يكي از زخميان اسرائيلي وخيم است. 
هارادار يك شهرك صهيونيست‌نشين در فاصله 15 كيلومتري قدس غربي است. اين شهرك در سال 1982 ايجاد شده و با نزديك به چهار هزار سكنه هر روز شمار زيادي از كارگران فلسطيني تحت كنترل امنيتي به آن وارد و از آن خارج مي‌شوند. اين شهرك در رتبه‌بندي‌هاي اقتصادي اسرائيل، رتبه‌اي بالا دارد. عمليات شهادت‌طلبانه ديروز جزو معدود عمليات‌هايي است كه فلسطينيان طي ماه‌هاي اخير توانسته‌اند آن را به شيوه‌اي موفق اجرا كنند و در حالي رخ داده كه جيسون گرين بلات، به عنوان نماينده امريكا براي از سرگيري مجدد گفت‌وگوهاي صلح به بيت‌المقدس رفته است. روزنامه‌ها صهيونيستي هاآرتص با ذكر جزئيات عمليات شهادت‌طلبانه ديروز نوشت كه مجري عمليات در حالي كه اسلحه در اختيار داشت از طريق روستاي بدوي مجاور منطقه‌ هارادار و زماني كه كارگران وارد منطقه مي‌شدند به داخل نفوذ كرد و به سوي نيروهاي امنيتي آتش گشود. در گزارش راديو ارتش اسرائيل آمده است: يك فلسطيني كه به همراه گروهي از كارگران فلسطيني وارد منطقه شده بود، به سوي نيروهاي پليس شبه‌نظامي اسرائيلي در منطقه تيراندازي كرد. مجري عمليات به هنگام تيراندازي فرياد «الله‌اكبر الله‌اكبر» سر مي‌داد. بلافاصله بعد از وقوع عمليات، نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي منطقه را تحت كنترل امنيتي سنگين قرار دادند.
به دستور مقامات رژيم صهيونيستي، منزل مجري عمليات شهادت‌طلبانه در منطقه صهيونيست‌نشين‌ در قدس منهدم شد.  اين عمليات در شرايطي اتفاق افتاد كه بحث درباره شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين تشديد شده است. فرستاده ويژه خاورميانه يا سازمان ملل روز دوشنبه گفته بود كه اسرائيل درخواست‌ها و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت براي متوقف كردن شهرك‌سازي را ناديده مي‌گيرد و به ساخت‌و‌ساز‌هاي غير‌قانوني ادامه مي‌دهد. به گفته نيكولاي ملادنوف در نشست شوراي امنيت، اسرائيل طي سه ماه بعد از ماه ژوئن، فعاليت در 20 شهرك خود را در سطحي فعال ادامه داده و شهرك‌ساز‌ي‌ها در سه ماه اخير 30 درصد بيشتر از مدت مشابه در سال 2016 بوده است. داوود شهاب از اين عمليات استقبال كرده و گفته كه عمليات قدس وجدان زنده مسئله فلسطين و ملت فلسطين را مجسم مي‌كند و نشان مي‌دهد اولويت ملي ما فراتر از اختلافات است. داوود شهاب گفت كه اين عمليات نشان داد كه وجدان ملت فلسطين براي قضيه فلسطين بيدار است. وي تأكيد كرد: عمليات قدس به همه جهانيان اعلام مي‌كند كه ما حتي از يك وجب از خاك خود نخواهيم گذشت و صهيونيست‌ها را در خاك خود تحمل نخواهيم كرد. اين عمليات پاسخ طبيعي به توهين‌هاي صهيونيست‌ها عليه مسجد‌الاقصي است. شهاب همچنين افزود: پيام اين عمليات آن بود كه رؤياپردازي‌هاي‌تان را متوقف كنيد وگرنه گلوله‌هاي‌مان شما را در همه وقت و در هر جا از كوچه‌ها و خيابان‌هاي فلسطين خصوصاً قدس دنبال خواهد كرد. كميته‌هاي مقاومت در فلسطين نيز اعلام كردند: اين عمليات را تبريگ گفته و آن را تأكيدي بر پايبندي ملت به راهكار مقاومت مي‌دانيم. همچنين جنبش حماس اعلام كرد: اين عمليات دال بر آن است كه جوانان فلسطيني به جنگ و مبارزه تا آزادي كامل ملت و خاك فلسطين ادامه مي‌دهند. حماس افزود: اين عمليات حلقه جديدي از انتفاضه قدس است. حماس اعلام كرد: اين عمليات نشان داد كه جوانان انتفاضه به قيام خود تا آزادي كامل سرزمين فلسطين و رهايي ملت خود ادامه خواهند داد.