احتمال جنگ‌داخلي در عراق

آرمان: در حالی که العبادی نخست‌وزیر عراق گفته بود کردها همه‌پرسی را لغو کنند تا مذاکره کنیم، عصر دیروز کمیسیون عالی برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق نتایج همه‌پرسی «استقلال» این اقلیم را اعلام کرد. طبق اعلام این کمیسیون، تعداد شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی به بیش از سه‌میلیون رسیده که از تعداد آرای صحیح اخذشده، 73/92‌درصد به استقلال اقلیم کردستان رأی «آری» و 27/7 ‌درصد رأی «نه» داده‌اند. پایگاه خبری کردستان۲۴ گزارش داد: در این همه‌پرسی ۴‌میلیون و ۵۸۱‌هزار و ۲۵۵ تن واجد شرایط مشارکت بودند که از این تعداد ۳‌میلیون و ۳۰۵‌هزار و ۹۲۵ تن پای صندوق‌های رأی رفتند. به گزارش ایسنا، میزان مشارکت در این همه‌پرسی 16/72‌درصد اعلام شده است. همچنین ۹۸‌هزار و ۹۴۵ تن در خارج از منطقه اقلیم در این‌ همه‌پرسی شرکت‌ کرده‌اند. کمیسیون عالی برگزاری این همه‌پرسی اعلام کرده است: این همه‌پرسی بدون هیچ‌ مشکل یا تخلفی برگزار شده و بدین ترتیب همه‌پرسی با موفقیت کامل پایان یافت.
دفاع می‌کنیم
نخست‌وزیر عراق با تاکید بر اجرای قانون اساسی در اقلیم کردستان عراق گفت: ما از حقوق شهروندان کرد همانند سایر شهروندان دفاع خواهیم کرد. حیدر العبادی در اظهارات خود در برابر پارلمان این کشور با هشدار نسبت به پیامدهای بحران بغداد و اربیل، تاکید کرد: هرگز اجازه نخواهیم داد قانون اساسی عراق زیر پا گذاشته شود. العبادی در ادامه دوباره تاکید کرد: قوانین کشور را در تمامی مناطق اقلیم کردستان اجرا خواهیم کرد. نخست وزیر عراق گفت: همه‌پرسی باید لغو شده و وارد گفت‌وگو در چارچوب قانون اساسی شویم. وی افزود: ما از شهروندان کرد همانند شهروندان مسیحی، ترکمان و عرب دفاع خواهیم کرد. العبادی ادامه داد: هیچ‌ پروازی از فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه از روز جمعه انجام نخواهد شد. وی در اشاره به کرکوک گفت:‌ از پیشمرگ‌ها می‌خواهیم از مناطق مورد مناقشه خارج شوند. انتخابات پارلمانی در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد و خواهان برگزاری آن در کرکوک نیز هستم. نخست‌وزیر عراق از مقامات کردستان خواست نتیجه‌ همه‌پرسی جدایی را لغو کنند و خود را ملزم به قانون اساسی عراق بدانند. حیدر العبادی در جلسه پارلمان این کشور حاضر شد و در مقایسه با چند روز گذشته، با لحن قاطع‌تری علیه اربیل سخن گفت. در این جلسه که وزرای دفاع،‌ کشور و مشاور امنیت ملی دولت عراق و 166 نماینده پارلمان حضور داشتند، حیدر العبادی خواستار لغو نتیجه همه‌پرسی کردستان شد. نخست‌وزیر عراق با اشاره به اینکه همکاری‌های امنیتی با ایران و ترکیه برای حفظ امنیت در عراق است، گفت که با قدرت قانون حاکمیت دولت مرکزی را بر تمامی اراضی اقلیم کردستان عراق اعمال می‌کنیم. العبادی که پیش‌تر، همه‌پرسی را خلاف قانون اساسی عراق دانسته بود، اعلام کرد که کردستان هم ملزم به رعایت قانون اساسی عراق است. العبادی بار دیگر ضرب‌الاجل سه‌روزه به اربیل برای تحویل‌دادن مدیریت فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه را تکرار کرد و گفت: «جمعه مهلت اربیل به پایان می‌رسد. هیچ‌جنگی میان فرزندان یک کشور وجود ندارد، [اما] به شما نشان خواهیم داد که قدرت قانونی خود را چطور اعمال خواهیم کرد.»
برکناری فواد معصوم


از وعده العبادی برای حفظ حاکمیت عراق چیزی نگذشته بود که خبر رسید در حالی پارلمان عراق میزبان نخست‌وزیر این کشور برای بررسی پیامدهای همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان است که ائتلاف دولت قانون، رهبری کمپینی را برای برکناری رئیس‌جمهور عراق که از طایفه کردهاست، برعهده دارد. ایسنا نوشت؛ حیدر المولی، نماینده ائتلاف دولت قانون گفت: امضاهایی جمع شده و به هیات ریاست پارلمان برای برکناری فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق داده شده است. همچنین تحرکاتی برای اتخاذ اقداماتی علیه مسئولان، کارمندان، نمایندگان، دیپلمات‌ها و تمامی مسئولانی که کرد هستند، به‌دلیل همه‌پرسی صورت گرفته است. وی گفت: ما از هیات ریاست پارلمان انتظار داریم که تصمیمی را برای درج این امضاها در دستورکار جلسات آتی اتخاذ کند. در صورتی که فواد معصوم از ریاست‌جمهوری برکنار شود این پست به معاون اولش یعنی نوری مالکی رهبر ائتلاف دولت قانون و دبیرکل حزب الدعوه و نخست‌وزیر سابق عراق می‌رسد.
بارزانی، تحت تعقیب
پارلمان عراق روز چهارشنبه در جلسه‌ای ویژه که نخست‌وزیر و وزیران کشور، دفاع، نفت و مشاور امنیت ملی عراق حضور داشتند، مصوبه نهایی برای تنبیه اقلیم کردستان عراق به‌خاطر برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی را تصویب کرد و مسعود بارزانی را تحت پیگرد قضائی قرار داد. ایرنا نوشت؛ این مصوبه که دوشنبه گذشته به تصویب اولیه گذاشته شده بود، بعد از اصلاح نگارشی مواد آن، در حضور نخست وزیر و وزیران امنیتی و نفت عراق به تصویب گذاشته شد و با اکثریت اعضا به تایید رسید. پاره‌ای از مواد این مصوبه شامل تاکید بر ضرورت اجرایی‌کردن تمامی مصوبات شورای امنیت ملی عراق است که دوشنبه‌شب گذشته علیه همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق تصمیم‌گیری شد. پیگرد قضائی تمامی عوامل اجرایی همه‌پرسی از جمله بارزانی که دوره ریاستش بر اقلیم کردستان عراق پایان یافته و تحویل او به دادگاه برای محاکمه قضائی از مواد مهم این مصوبه تنبیهی پارلمان عراق است. پیگرد قضائی تمامی کارکنان کرد شاغل در ادارات دولت مرکزی عراق که در اجرای همه‌پرسی شرکت کردند، یکی دیگر از مواد مصوبه پارلمانی است.
جمعه، آخرین مهلت
در این راستا پارلمان عراق مصوبه نهایی خود درباره همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را اعلام کرد. پارلمان به العبادی اجازه داد که در کرکوک نیرو مستقر کند. پارلمان عراق برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را غیرقانونی و باطل دانست و افزود، العبادی به‌عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ملزم است هر اقدامی برای حفظ وحدت عراق بکند. پارلمان عراق خواستار اتخاذ تدابیر قانونی علیه مسئولان برگزاری همه‌پرسی و در راس آن مسعود بارزانی شد. پارلمان عراق همچنین بستن تمامی گذرگاه‌های مرزی را خواستار شد که خارج از کنترل دولت مرکزی عراق است و افزود: دولت باید چاه‌های نفت شمال در کرکوک و مناطق مورد مناقشه را تحت نظارت وزارت نفت درآورد. همچنین پارلمان عراق اعلام کرد: دولت باید تمام تدابیر لازم درباره تصمیمات اقلیم از جمله برکناری استاندار کرکوک را اتخاذ کند. پارلمان در این مصوبه آورده است: دولت تنها زمانی مذاکره مشروط را بپذیرد که نتایج همه‌پرسی لغو شود. در عین حال پارلمان عراق بر احضار سفیران و نمایندگان کشورها در کردستان عراق تاکید کرد و گفت باید به آنها ابلاغ شود که کنسولگری‌های خود را بسته و نمایندگان خود را از کردستان خارج کنند. معاون رئیس پارلمان عراق نیز اعلام کرد، دولت باید به‌طور هفتگی درباره اقدامات کابینه در قبال کردستان عراق گزارش دهد. در حالی که به‌صورت رسمی استقلال کردستان عراق با رأی بیش از 92‌درصد شرکت‌کنندگان اعلام شد که ترکیه از روز جمعه پروازها به کردستان را به حالت تعلیق درمی‌آورد. پیش از این، در پی برگزاری رفراندوم استقلال در کردستان عراق، چندین شرکت خطوط هوایی پروازهای خود را به اربیل متوقف کردند. شرکت هواپیمایی عراق نیز هم روز چهارشنبه به شرکت‌های خارجی تعلیق پروازها به اقلیم کردستان عراق را از روز جمعه ابلاغ کرد. یک منبع آگاه به سومریه نیوز گفت: مسئولان شرکت هواپیمایی عراق به شرکت‌های خارجی تعلیق تمامی پروازها به دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه را از روز جمعه تا اطلاع ثانوی ابلاغ کردند.
بارزانی و البغدادی
سخنگوی گردان‌های حزب‌ا... عراق گفت: مسعود بارزانی روی دیگر ابوبکر البغدادی است و ما با او به‌عنوان یکی از ابزارهای آمریکا در منطقه برخورد خواهیم کرد. انتخاب به‌نقل از المیادین نوشت؛ شب سه‌شنبه گفت‌وگویی از مقامات حزب‌ا... عراق را پخش کرد که طی آن همه‌پرسی استقلال کردستان عراق بررسی شده است. در این گفت‌وگو سخنگوی حزب‌ا... عراق این همه‌پرسی را به شدت محکوم کرد و موضع خود را در این شبکه عربی به‌طور رسمی اعلام کرد. او در این مصاحبه‌گفته است: ما در چند روز آینده به‌صورت صریح و آشکار موضع خود را در برابر مسعود اعلام خواهیم کرد. موضع ما در مورد او همانند موضع مان در مورد ابوبکر البغدادی است، او اکنون همان نقش البغدادی را ایفا می‌کند. بارزانی وجهه قانونی خود را در منطقه کردستان از دست داده است و مهلت ریاستش دو سال است که به پایان رسیده است و اکنون رئیس منطقه کردستان به حساب نمی‌آید. بارزانی همان نقش البغدادی را در اجرای طرح آمریکا و تقسیم عراق و وارد ساختن منطقه در بحران‌های جدید ایفا می‌کند. ما با مسعود بارزانی و تمام رفتارهای او با همان قاطعیت و قدرتی که با داعش برخورد کردیم، برخورد خواهیم کرد. بارزانی اکنون به یکی از ابزارهای آمریکا تبدیل شده است و ما با او مقابله خواهیم کرد.
سفر الغانمی به ایران
عصر دیروز سرلشکر عثمان الغانمی رئیس ستاد ارتش عراق در راس هیات عالی‌رتبه نظامی وارد تهران شد و از سوی سرلشکر محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در محل این ستاد مورد استقبال قرار گرفت‌. هدف از این سفر هماهنگی و همکاری نظامی عنوان شده است. الغانمی شنبه هفته جاری نیز در آنکارا با خلوصی آکار همتای ترکیه‌ای خود در زمینه حمایت از وحدت عراق و مبارزه مشترک با تروریسم دیدار و رایزنی کرده بود.