دومین فرمان شهردار برای حذف فساد!

آرمان - احسان اسقایی: فساد‌پذیری در سیستم اداری ایران برکسی پوشیده نیست. دراین میان شهروندان تهرانی که روزانه و به‌طور موردی به شهرداری‌ها جهت رتق و فتق امور مراجعه می‌کنند، کمابیش به وجود مشکلات پیچیده اداری و نوعی فساد در شهرداری اذعان دارند. از این رو طی سال‌های گذشته مبارزه با این پدیده به خواستی عمومی تبدیل شد و نمود عملی آن در انتخابات شورای شهر نمایان شد، به‌طوری که مردم بعد از حدود 12 سال با قاطعیت تصمیم‌گیری درباره امور شهری را از اصولگرایان ‌گرفتند و مدیریت کلانشهر تهران را در اختیار اصلاح‌طلبان قرار دادند تا شاید نمایندگان این جریان با عمل به مر قانون بتوانند در مقابل این مشکلات ایستادگی کنند و شهرداری شیشه‌ای را که شعار اصلاح‌طلبان برای ورود به شهرداری تهران بود، محقق سازند.
دستور اول نجفی
با انتخاب مدیری تحولگرا و پاکدست از سوی اصلاح‌طلبان برای اداره تهران، امید‌ها برای تحقق عدالت و قانونگرایی در شهرداری تهران زنده شد. همین چند هفته پیش بود‌ که شهردار تهران طی بخشنامه‌ای به مناطق 22گانه تهران از شهرداران مناطق خواست، از هرگونه فروش هولوگرام جلوگیری‌کنند؛ گام اولی‌ که بسیاری معتقد بودند بلند و قدرتمند توسط محمدعلی نجفی شهردار تهران برداشته شده تا اشتباهات مکرر قبلی تکرار نشود. در آن بخشنامه آمده بود: صدور هرگونه هولوگرام جدید تا اطلاع ثانوی ممنوع است و پذیرش هولوگرام‌های قبلی نیز قبل از تایید قابلیت استفاده ندارد. همچنین بر اساس ابلاغیه اول شهردار تهران مناطق 22گانه مکلفند پرداخت نقدی مودیان را به حساب خزانه شهرداری واریز و از هرگونه پرداخت پشت باجه خودداری کنند؛ ابلاغیه‌ای که امید به مبارزه با فساد در شهرداری تهران را افزایش داد.
دستور دوم نجفی


روز گذشته نجفی شهردار تهران دومین بخشنامه خود را در راستای شفاف‌سازی مالی به شهرداران مناطق 22گانه ابلاغ کرد. به گزارش ایسنا، شهردار تهران در این بخشنامه تاکید کرده است که بخشنامه فوق در راستای تحقق روش‌های صدور پروانه ساختمانی و ایجاد شفافیت بیشتر در این امر و اصلاح کیفیت تعامل با مراجعان است که بر این اساس به منظور امکان بررسی درباره توافقات صورت‌گرفته در شوراهای معماری، تمامی توافقات صورت‌گرفته از تاریخ یک فروردین 96 در شوراهای مذکور اعم از سیستمی و غیرسیستمی حداکثر ظرف مدت 15 روز به معاونت شهرسازی و معماری منعکس می‌شود. همچنین در این بخشنامه آمده است: هرگونه توافق غیرسیستمی اعم از فنی و مالی ممنوع اعلام می‌شود و مفاد تمامی صورتجلسات شورای معماری مناطق صرفا به‌صورت سیستماتیک و با امضای شهردار منطقه برای دفاتر الکترونیک شهر لازم الاجراست و بدیهی است تمام مسئولیت‌های صورتجلسه یادشده از قبیل رعایت ضوابط مقررات طرح تفصیلی شهر تهران، مقررات ملی ساختمان و... بر عهده شهرداران مناطق خواهد بود.
در کمسیون ماده100
محمدعلی نجفی در ادامه این بخشنامه نوشت: در مواردی که پروانه ساخت‌وساز ملک در کمیسیون‌های ماده 100 مطرح و منجر به صدور رأی قطعی و لازم‌الاجرا شده باشد، هرگونه توافق مغایر حکم صادره از طریق شهرداری‌های مناطق ممنوع است و شهرداران مناطق مسئول حسن اجرای این دستورالعمل هستند.
تحولات بخشنامه‌ای
هرچند شهردار تهران با دو ابلاغیه صادره توانسته در مقابل بعضی بی‌قانونی‌ها در حوزه شهری ایستادگی کند، اما واقعیت آن است که اجرای این ابلاغیه‌ها و توجه به کاهش فساد در شهرداری تهران مدیرانی اصلاح‌طلب و معتقد به حکمرانی خوب در شهرداری شیشه‌ای می‌خواهد. از این رو با توجه به انتصابات اخیر شهردار تهران در ابقا و جابه‌جایی تعداد زیادی از مدیران قالیباف بعید است نجفی توفیق چندانی در مبارزه با فساد در شهرداری تهران داشته باشد. هرچند اقدامات او در این مسیر از دقت لازم برخوردار است، اما با مدیرانی که سال‌ها به برخی موارد توجه کافی نداشته‌اند، سخت می‌توان روند اشتباه مجموعه‌ای همچون شهرداری تهران را در مسیر اصلاح‌ قرار داد.