تعلیق برخی پروازها به مقصد کردستان عراق

نتایج همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق اعلام شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت اکثریت کردهای این منطقه به استقلال رأی «آری» داده‌اند. روز گذشته و هم‌زمان با بالاگرفتن تنش میان اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی، کمیسیون انتخابات اقلیم اعلام کرد 92درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی روز دوشنبه، به استقلال کردستان عراق رأی آری داده‌اند. به گفته کمیسیون انتخابات 72درصد از بیش از پنج میلیون واجد شرایط در این همه‌پرسی مشارکت داشتند. مسعود بارزانی، رئیس ‌اقلیم کردستان گفته است کردستان بلافاصله بعد از همه‌پرسی مستقل نخواهد شد در عوض مذاکراتی طولانی با دولت مرکزی برقرار خواهد شد. با این‌همه حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، روز گذشته بار دیگر خواستار لغو این همه‌پرسی شد. نخست‌وزیر عراق با تأکید بر اجرای قانون اساسی در اقلیم کردستان عراق گفت: ما از حقوق شهروندان کرد همانند سایر شهروندان دفاع خواهیم کرد. مسئله کردها در عراق همچنان جنجال‌آفرین است. روز گذشته حیدر العبادی، در برابر پارلمان این کشور با هشدار نسبت به پیامدهای بحران بغداد و اربیل، تأکید کرد: هرگز اجازه نخواهیم داد قانون اساسی عراق زیر پا گذاشته شود. نخست‌وزیر عراق گفت: همه‌پرسی باید لغو شود و وارد گفت‌وگو در چارچوب قانون اساسی شویم. وی در اشاره به کرکوک گفت:‌ از پیشمرگه‌ها می‌خواهیم از مناطق مورد مناقشه خارج شوند. انتخابات پارلمانی در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد و خواهان برگزاری آن در کرکوک نیز هستیم. در این راستا پارلمان عراق مصوبه نهایی خود درباره همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را اعلام کرد. پارلمان به العبادی اجازه داد که در کرکوک نیرو مستقر کند.
اما تحول جنجالی روز گذشته درخواست دولت عراق از شرکت‌های خارجی برای تعلیق پروازها به اقلیم کردستان از روز جمعه بود. در همین‌حال، چندین خطوط هوایی پروازهای خود را به اربیل متوقف کردند. یکی از مسئولان خطوط هوایی پگاسوس اظهار کرد این اقدام در راستای تصمیم دولت مرکزی عراق برای متوقف‌کردن پروازهای بین‌المللی به اربیل انجام گرفته است. پیش‌تر دو خط هوایی ترکیه «ترکیش ایرلاین» و «اطلس ترکیه» پروازهای خود را به اربیل متوقف کرده بودند. در این راستا شرکت هواپیمایی عراق روز گذشته به شرکت‌های خارجی تعلیق پروازها به اقلیم کردستان عراق از روز جمعه را  ابلاغ کرد. یک منبع آگاه به سومریه نیوز گفت: مسئولان شرکت هواپیمایی عراق به شرکت‌های خارجی تعلیق تمامی پروازها به دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه را از روز جمعه تا اطلاع ثانوی ابلاغ کردند.
این اتفاق پس از آن رخ داد که  اقلیم کردستان عراق مهلت سه‌روزه دولت مرکزی برای به‌دست‌گرفتن کنترل فرودگاه‌های این منطقه را رد کرد. مولود مراد، وزیر حمل‌ونقل دولت اقلیم کردستان گفته است کنترل فرودگاه‌های اربیل و اجازه پرواز مستقیم به این شهر برای مقامات کرد با هدف مبارزه با داعش ضروری است. روز سه‌شنبه دولت عراق به اقلیم کردستان سه روز مهلت داد تا کنترل فرودگاه‌های این منطقه را به بغداد تحویل بدهد. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، هشدار داد اگر اقلیم کردستان تا ساعت سه بعدازظهر (به وقت محلی) روز جمعه هفتم مهر کنترل فرودگاه‌هایش را واگذار نکند، با تحریم پروازهای بین‌المللی مواجه خواهد شد.دراین‌میان و درحالی‌که تهدیدها علیه اقلیم کردستان عراق پس از برگزاری همه‌پرسی ادامه دارد، خبرگزاری دولتی سوریه از وزیر خارجه آن کشور نقل کرده ‌است که دمشق، مذاکره احتمالی با کرد‌های سوریه برای اعطای خودمختاری به آنها را در قالب یک کشور واحد قابل‌بررسی می‌داند. خبرگزاری دولتی سوریه که مصاحبه وزیر خارجه آن کشور را با شبکه «راشاتودی» بازنشر کرده، می‌گوید ولید معلم اظهار داشته پس از شکست گروه داعش، می‌توان درباره خواسته‌های کردها مذاکره کرد. خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله رویترز و خبرگزاری فرانسه نیز نقل‌قول‌های منتشرشده در خبرگزاری دولتی سوریه را بازنشر داده‌اند که «این موضوع، یک موضوع باز برای مذاکره و گفت‌وگو است، و پس از آنکه ما نابودی داعش را به پایان بردیم، می‌توانیم با پسران کرد‌ خود بنشینیم و توافق و راهکاری برای آینده بیابیم». در حال حاضر شبه‌نظامیان «ی‌پ‌گ» و نیروهای سیاسی متشکل از کردتبارهای سوریه، بخش‌های مهمی از شمال سوریه را در کنترل خود دارند. عملا از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، آنها در مناطق تحت کنترل خود به نوعی خودمختاری رسیده‌اند. کردهای سوریه تاکنون به‌ تأکید گفته‌اند قصد ندارند یک کشور مستقل راه بیندازند، بلکه هدف آنها ایجاد خودمختاری در قالب کشوری واحد است. ولید معلم در حالی این اظهارات را مطرح کرده که کشورش در کنار ایران، ترکیه و آمریکا مخالف همه‌پرسی اقلیم كردستان عراق بود. وزیر خارجه سوریه بار دیگر مخالفت دولت خود را بیان کرده و در عین حال افزوده است کردهای سوریه «خواستار شکلی از خودمختاری داخل مرزهای جمهوری عربی سوریه هستند». در پی اين اظهارات، صالح مسلم، رهبر کردهای سوری، اظهارات وزیر خارجه سوریه را مثبت خواند و گفت که نظام فدرال در شمال سوریه وجود دارد اما آماده‌ایم درباره آن با دمشق مذاکره کنیم.