وداع عاشورایی

شرق: 49 روز بعد از شهادت محسن حججی، از شهیدان مدافعان حرم، تشییع پیکر او در مراسمی باشکوه با حضور مردم و مقامات لشکری و کشوری در میدان امام حسین(ع) تهران برگزار شد.
شهید حججی، ٢٥ساله و اهل نجف‌آباد اصفهان بود. او عضو لشکر زرهی هشت نجف اشرف و همچنین از اعضای مؤسسه شهید احمد کاظمی بود که به محرومیت‌زدایی در مناطق فقیر کشور می‌پردازد. حججی، ۱۸ مرداد در منطقه تنف مرز سوریه و عراق، پس از دو روز اسارت، به‌دست نیروهای داعش سر بریده شد. پیکر شهید حججی، دوشنبه شب از طریق پایگاه هوایی قدر سپاه پاسداران  وارد تهران شد و سپس برای طواف بارگاه امام رضا(ع) به مشهد مقدس منتقل شد.
پیش از شروع مراسم تشییع، صبح روزگذشته، مقام معظم رهبری، در کنار پیکر مطهر شهید مدافع حرم، محسن حججی، در مسجد امام حسین(ع) حضور یافتند و ضمن قرائت فاتحه برای این شهید سرافراز علو درجات را مسئلت کردند. در این مراسم که امیر حاتم، وزیر دفاع، امیر موسوی، فرمانده ارتش و سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح حضور داشتند، آیت‌الله خامنه‌ای بر تابوت شهید حججی بوسه زدند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، ایشان همچنین در دیدار خانواده شهید حججی از مجاهدت آنان قدردانی و برایشان از درگاه الهی صبر و اجر طلب کردند. همچنین آیت‌الله خامنه‌ای در کنار پیکر شهید حججی با خانواده‌ شهید گفت‌وگو کردند. متن بیانات ایشان به این شرح است: «سلام علیکم؛ خدا ان‌شاءالله درجات شهید را عالی کند. خدا شهید شما را عزیز کرده. ببینید چه غوغایی در کشور راه افتاده به‌خاطر شهادت این جوان. شهدا خیلی هستند؛ همه‌ شهدا هم پیش خدای متعال عزیزند، لکن یک خصوصیتی در این جوان وجود داشته -خداوند هیچ‌وقت کارش بدون حکمت نیست- اخلاص این جوان و نیت پاک این جوان و به‌موقع حرکت‌کردن این جوان و نیاز جامعه به این‌جور شهادت، موجب شده که خدای متعال، نام این جوان شما را -شهید شما را- بلند کرده است؛ بلندمرتبه کرده است. کمتر شهیدی را ما سراغ داریم که این‌جور خدای متعال او را در چشم همه عزیز کرده باشد. خداوند جوان شما را عزیز کرده است.


خدا ان‌شاءالله به شما اجر بدهد، به شما صبر بدهد، خدا ان‌شاءلله شما را عزیز کند. خداوند به مادر، به خانم، به پدر، به همه بازماندگان ان‌شاءالله عوض خیر بدهد و همه‌تان را توفیق دهد که بتوانید به وظایفتان عمل بکنید در ادامه راه این شهید. خدا ما را هم قدردان شهدا قرار بدهد. ان‌شاءالله موفق و مؤید باشید، خدا حفظتان کند. خدا ان‌شاءالله شما را در راه اسلام باقی و ثابت‌قدم بدارد؛ شما هم ما را دعا کنید». همچنین به گزارش ایلنا، مقام معظم رهبری در این دیدار چفیه و انگشتر خود را به همسر این شهید هدیه دادند.
وداع مردم تهران با شهید حججی
پس از آن پیکر شهید حججی برای آغاز مراسم در جایگاه مخصوص در میدان امام حسین(ع) قرار گرفت. خانواده این شهید نیز به همراه فرزند دوساله او در جایگاه قرار گرفتند. در‌حالی‌که در اطراف میدان امام حسین(ع) چندین عکس بزرگ از شهید محسن حججی نصب شده بود اما در دستان بسیاری از مردم نیز که سیاه‌پوش بودند، عکس این شهید و همچنین پرچم‌های ایران و «السلام علیک یا فاطمه الزهرا(س)» و «یا اباعبدالله الحسین(ع)» دیده می‌شد. به‌دلیل ازدحام جمعیت، خیابان‌های فردوسی و 17 شهریور و میدان شهدا که به این میدان منتهی می‌شوند، بسته شده بودند. رزمندگان و خانواده شهدای افغانستانی لشکر فاطمیون و رزمندگان پاکستانی تیپ زینبیون نیز در مراسم تشییع پیکر شهید حججی حضور یافتند. آنها با لباس رزمندگان مدافع حرم و پرچم‌های زردرنگ فاطمیون و «لبیک یا زینب(س)» در این مراسم شرکت کرده بودند. بعد از قرائت قرآن، صادق آهنگران که در سال‌های دوران دفاع مقدس با نوحه‌خوانی و نواهای خود به رزمندگان شور می‌داد، این بار هم در توصیف شهید حججی و مدافعان حرم، مداحی کرد. بعد از آن نیز بخشی از سخنان شهید حججی خطاب به فرزندش برای حاضران در این مراسم پخش شد. سخنران این مراسم نیز حجت‌الاسلام پناهیان بود. او که بر اساس تصاویری که در کانال‌های تلگرامی منتشر شد، خود را با موتورسیکلت به مراسم رسانده بود، گفت: «شهید حججی برای جوانان حزب‌اللهی یک الگو است. این شهید الگوی تمام‌نمای حزب‌اللهی‌گری برای ملت ایران و به‌خصوص نیروهای حزب‌اللهی است. این جوان پیش از اینکه برای مبارزه با داعش برود، برای آبادانی انقلاب اسلامی و مردم محروم شب و روز نمی‌شناخت». او افزود: «اخلاص، فتوت و جوانمردی شهید حججی باعث شده است که امروز حتی افرادی که شاید به ظاهر غیرانقلابی باشند، در مراسمش به احترام او سر تعظیم فرود آورند. ایران تا زمانی که چنین شهدایی دارد هرگز شکست نخواهد خورد و دشمن نیز هیچ‌کاری نمی‌تواند انجام دهد. در حقیقت ما در این مراسم مرگ استکبار را با حضور ملت جشن می‌گیریم».
پناهیان عنوان کرد: «ملتی که برای شهدایش احترام قائل است، هیچ‌گاه شکست نخواهد خورد. ما توانسته‌ایم فکر و فرهنگ شهید حججی را نه‌تنها در کشورمان، بلکه در منطقه و جهان گسترش بدهیم. تفکر شهید حججی در حقیقت تداوم فرهنگ دفاع مقدس بوده است و ما این فرهنگ را که در آن دوران بنا نهاده شده است، در منطقه منتشر کرده‌ایم».
او با اشاره به اینکه استکبار منتظر این است که ما از یاد شهدا غافل شویم، افزود: «زمانی برخی‌ها عنوان می‌کردند که مردم ایران از تشییع پیکرهای شهدا خسته شده‌اند اما اکنون آنها کجا هستند که ببینند چه جمعیتی برای تشییع پیکر شهید حججی آمده است. در حقیقت قیام این مردم برای تشییع پیکرهای شهدا نشان از رشد ملت ما دارد و همین مسئله است که می‌تواند جهان را نجات دهد». پناهیان با بیان اینکه امیدواریم در مسیر خانواده شهید حججی حرکت کنیم، گفت: «این خانواده در راه دفاع از مرزهای میهن و اسلام از فرزند عزیزشان گذشتند؛ بنابراین ملت ایران نیز هیچ‌گاه قاتلان اصلی شهید حججی را فراموش نخواهد کرد. ما می‌دانیم خنجری که سر حججی را از تنش جدا کرد، خنجری بود که به وسیله آمریکا و اسرائیل تیز شده است». بعد از این سخنرانی نیز پیکر شهید حججی به سمت میدان شهدا، تشییع و سپس به شهر اصفهان منتقل شد.
حضور مقامات در مراسم تشییع
مقامات لشکری و کشوری بسیاری در این مراسم حضور داشتند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، معاون‌اول دستگاه قضا، آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، رئيس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام شهیدی، رئيس بنیاد شهید و امور ایثارگران به نمایندگی از رئیس‌جمهور و اعضای هيئت دولت، سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه، سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، سردار وحید حقانیان، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، دریادار فدوی، حسین شریعتمداری، علی مطهری، قشقاوی معاون وزیر امور خارجه، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی، محمود احمدی‌نژاد، محمدرضا باهنر، علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما و حجت‌الاسلام مجتبی خامنه‌ای به همراه دختر خود در این مراسم حضور داشتند. علی لاریجانی، رئيس مجلس نیز به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس با تعطیل‌کردن جلسه علنی مجلس در این مراسم شرکت داشتند. نکته جالب اینکه روز سه‌شنبه بهروز نعمتی سخنگوی هيئت‌رئیسه مجلس از سخنرانی رئیس مجلس در این مراسم خبر داده بود؛ اما روز گذشته یک عضو دیگر هیئت‌رئیسه مجلس در‌این‌باره به ایلنا، گفت: «هیچ دعوت رسمی برای سخنرانی رئیس مجلس انجام نشده و اگر قرار بود رئيس یک قوه در این مراسم سخنرانی کند، طبیعتا باید مراحل اداری طی می‌شد». غلامرضا کاتب، همچنین در واکنش به اظهارنظر روز گذشته سخنگوی هيئت‌رئيسه درباره اینکه علی لاریجانی سخنران اصلی این مراسم خواهد بود، عنوان کرد: «احتمالا آقای نعمتی نظر شخصی خود را مطرح کرده است و تا جایی که اطلاع دارم، اساسا قرار به سخنرانی رئيس مجلس نبود. طبیعتا اگر قرار بود رئيس قوه مقننه سخنران این مراسم باشد، یک روحانی سخنرانی نمی‌کرد». پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)  نیز با موتورسیکلت خود را به مراسم تشییع شهید حججی رسانده بود.
تشییع شهید حججی در میدان امام اصفهان
بعد از تشییع شهید محسن حججی در تهران، پیکر این شهید وارد شهر اصفهان شد. به گزارش ایسنا، مراسم تشییع شهید حججی عصر دیروز با حضور گسترده قشرهای مختلف مردم، عزاداران حسینی، مسئولان استانی و برخی از مقامات کشوری در میدان امام (ره) برگزار شد. در این مراسم که پدر و مادر این شهید نیز حضور داشتند، سردار رحیم‌صفوی، مشاور مقام معظم رهبری، گفت: «شهید حججی حجت خدا در برابر چشم همگان و سرباز حسین و زینب کبری (س) است که در برابر یزیدیان زمان و برای دفاع از حریم حضرت زینب (س) جان داد و از برکت خون شهید حججی و دیگر شهدای مدافع حرم پیروزی‌های زیادی در جبهه مقاومت به دست آمده است. شهادت حججی که فرزند مؤمن نجف‌آباد بود، پرچم برافراشته‌ای شد در تاریخ عظیم ملت ایران و روحیه ظلم‌ستیزی را در میان کشورهای آزاده بارور کرد».
او افزود: «هم‌اکنون شهدای مدافع حرم نسل دوم و سوم انقلاب هستند که برای اسلام مجاهدت می‌کنند و ان‌شاءالله راه قدس را باز می‌کنند. امروز، حضور مقام معظم رهبری در میدان امام حسین و بوسه بر پیکر بی‌سر این شهید ارادت ایشان را به فرزندان نسل دوم و سوم انقلاب نشان می‌دهد».
صفوی همچنین گفت: «صهیونیست‌ها به دنبال توطئه‌ای جدید هستند. ملت و دولت عراق باید از این جداسازی در عراق جلوگیری کنند و  اجازه ندهند یکپارچگی کشورشان خدشه‌دار شود. این رفراندوم غیرقانونی توطئه صهیونیستی برای تجزیه کشورهای منطقه است و پیامد آن تجزیه عراق و به‌وجودآمدن کشوری است که مدنظر اسرائیل خواهد بود. آمریکایی‌ها چند پایگاه نظامی در اربیل دارند و متهم اصلی آمریکاست و بدون حمایت آنان تجزیه شمال عراق شدنی نیست». پیکر شهید حججی بعد از تشییع در میدان امام (ره) اصفهان به زادگاهش نجف‌آباد منتقل شد تا امروز در این شهر تشییع و به خاک سپرده شود.
دل‌نوشته علی شمخانی برای شهید حججی
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به بهانه بدرقه شهید محسن حججی دل‌نوشته‌ای منتشر کرد. به گزارش ایسنا، متن این دل‌نوشته به این شرح است: 
«تقدیم به فرزند رشیدم محسن حججی
سلام، خوش آمدی دلاور! پرگشودگان عرش الهی، خوش‌پرواز و وقت‌شناس‌اند و تو که سیمرغ آرزوهای مردان مرد شدی، با آمدنت، حرمت محرم و تقدس دفاع و شکوه وداع را هوشیارانه بر یک محمل نشاندی. هنوز صدای قرآن می‌آید، هنوز شفق عاشقی سرخ است، هنوز مردان مرد چنان می‌روند که در بدرقه‌شان دنیای شیفتگان، لنگ‌لنگان طریق حسرت‌اند. شعبده عاشقی را هریک به اشارتی معنا می‌کنند، برخی با زمزمه انا‌ العباس اوج می‌گیرند، گروهی مشق ام‌الوهب می‌کنند و آن دیگران عروس حنظله‌اند انگار.
هزارو 400 سال محمدانه زیستن را به یک جوانی پیمودن کار آسانی نیست؛ مگر حسینی باشی و درس‌آموز مکتب زینب. استواری نگاهت به گاه گام‌نهادن در قربانگاه، سربلندمان کرد؛ چون بلندای قامت سرو ‌نشانت. رویمان سفید شد به پرگشودنت، به پروازت، به اوج‌گرفتنت، به همخانگی‌ات با شهیدان و شاهدان طریق عاشقی و طریقت نامیرای آزادگی و ظلم‌ستیزی. سماع بی‌سرودستت در صحرای شام، برادری عباس و پسری علی‌اکبر را به رخ کشید و نوای پدرانگی‌ات، سربه‌سر راز عاشقی شد با سر و همسر...
علمدار جوان کاروان حسین!
به دست‌هایت قسم، به سرت، به سینه‌ات، به قدم‌هایت، به جگرت به غیرتت، شرفت، پاره‌پاره‌های در صحرا مانده‌ات، به عطر حنجرت، به خون سرخ حسین که عاشورا تا عاشورا می‌جوشد و آرام نمی‌گیرد، به جان آسمانی‌ات قسم، به جان آسمانی برادران شهیدم و به حیات جاودانه‌ات، حق نمی‌میرد، ظلم پا نمی‌گیرد، ماه پشت ابر نمی‌ماند و چون تو ظهور کرده‌ای، خورشید جاودانگی بی‌غروب، طلوع در طلوع خواهد ماند، خواهد ایستاد و تاریکی را برخواهد چید...
فرزند رشیدم، محسن عزیز، شاخسار پرشکوفه جهاد عاشقانه! رزم عارفانه‌ات، پژواک فریاد نسل شیربچه‌های خمینی، انقلابی‌های بی‌آرام و مبارزان قسم‌خورده و مقاومان خستگی‌ناپذیر بود و شنیدیم که گفتی: عشق که از «سر» گذشت چه یک وجب چه صد وجب. همه دیدند، نه به چشم سر که با دیده دل: مردانی از تبار عاشورا هنوز علی‌اکبر می‌دهند تا سر حسین بر بلندای نیزه سلامت باشد. اهلا بابا، خوش آمدی رفیق، دل قوی دار جان دل، این راه بی‌کناره، پررهرو و بی‌سکون است. بر آن مرام حسینی تعظیم، بر این آستان زینبی سلام، رایه‌العباس بلند، عاشقی گوارای وجودت!» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، نیز در اینستاگرام خود با انتشار شعری از حافظ که ای خوشا دولت آن مست که در پای حریف/ سر و دستار نداند که کدام اندازد، نوشت: «خوشا به سعادت شهید حججی عزیز که در ایام عاشورای سرور و سالارش، توسط رهبر فرزانه و مردم قدرشناس ایران به‌سوی آرامش جاودانه بدرقه می‌شود».