تازه‌ترین کارنامه تجارت خارجی کشور

کارنامه تجارت خارجی کشور در نیمسال اول سال‌جاری منتشر شد. بر این اساس مجموع تجارت خارجی ایران با ۶ درصد رشد به ۴۴ میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار رسید؛ اما واردات باز هم از صادرات پیشی گرفت. ️به گزارش خبرنگار مهر، بر این اساس مجموع تجارت خارجی ایران با ۶ درصد رشد به ۴۴ میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار رسید و ارزش صادرات غیرنفتی ایران در شهریور ماه سال‌جاری نسبت به مرداد ماه یک و ۷۵ صدم درصد بهبود یافته و واردات کالا به ایران در سومین ماه از فصل تابستان نسبت به ماه دوم 12/1 درصد کاهش داشته است.بر این اساس حجم تجارت خارجی ایران در سال‌جاری تا ابتدای مهر ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد بزرگ‌تر شده است. همچنین در شش ماهه اول سال‌جاری تشریفات گمرکی ۷۵ میلیون و ۸۳۰ هزار تن کالا در گمرکات کشور تماماً به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار ۱۷ میلیون و ۱۹۵ هزار تن سهم واردات و ۵۸ میلیون و ۶۳۵ هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود.
️مجموع ارزش صادرات و واردات ایران در مدت یادشده به ۴۴ میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار رسید که این رقم ۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۵ است. مجموع تجارت خارجی ایران در شش ماهه نخست سال گذشته ۴۱ میلیارد و ۶۷۴ میلیون دلار بود.
️این گزارش می‌افزاید؛ در شش ماهه اول سال‌جاری به میزان ۲۳ میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵ و ۳۷ صدم درصد افزایش نشان می‌دهد. این رقم در ماه گذشته ۱۶ و ۴۹ صدم درصد بود. عمده‌ترین دلایل افزایش واردات به خودرو و قطعات منفصله خودرو، کالاهای سرمایه‌ای و برخی کالاهای اساسی مربوط می‌شود. همچنین در مدت یادشده متوسط قیمت کالاهای وارداتی کشورمان به ازای هر تن به یک هزار و ۳۷۲ دلار افزایش یافت که در مقایسه با پارسال ۶ و ۸۵ صدم درصد افزایش داشته است. ️مجموع صادرات غیرنفتی ایران در شش ماهه اول سال‌جاری به ۲۰ میلیارد و ۵۴۴ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۳ و ۲۰ صدم درصد کاهش داشته است.  این رقم در ماه گذشته ۴ و ۹۵ صدم درصد بود. در شهریور ماه سال‌جاری صادرات پتروشیمی و با یک روند افزایشی نسبت به شش ماهه سال گذشته یک و ۳۱ صدم درصد افزایش یافت و ۷ میلیارد دلاری شد. ادامه در صفحه12