تجديد نظر اساسي در هزينه‌هاي جاري لايحه بودجه ۹۷

محمدباقر نوبخت، ريیس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته در جلسه مجمع فراکسیون نمایندگان ولایی حضور یافت. وي با اشاره به سازوکار جدید دولت در بودجه سال ۹۷ برای افزایش دستمزدها نسبت به مقاومت دستگاه‌های اجرایی و پنهان شدن آن‌ها پشت مجلس هشدار داد.
گزارش پيشرفت برنامه ششم
وی در این جلسه اظهار داشت: سازمان برنامه خود را موظف به اجرای قانون برنامه ششم می‌داند، زیرا از طریق اجرای قانون برنامه می‌توانیم خواسته‌های مردم را محقق کنیم. ريیس سازمان برنامه و بودجه به نمایندگان وعده داد ظرف ۶ ماه آینده گزارشی از پیشرفت برنامه ششم به مجلس ارائه خواهد داد. برنامه ششم برای اجرا باید در ظرف بودجه‌های سالانه قرار گیرد؛ بودجه سال ۹۷ را باید به دقت در راستای تحقق اهداف برنامه ششم تدوین کرد.
سرمايه گذاري 770ميليارد توماني


وی از نمایندگان خواست تا برای تحقق بودجه سال ۹۷ جهت ایجاد ۹۵۵ هزار شغل و نرخ رشد سالانه به دولت کمک کنند، زیرا برای تحقق این اهداف، دولت نیازمند سرمایه‌گذاری ۷۷۰ هزار میلیارد تومانی است.
ريیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص طرح‌های عمرانی گفت: طبق برنامه ششم و بودجه سال ۹۶، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه‌های عمرانی باید از طریق دولت تامین شود؛ این در حالی است که بخش قابل توجهی از اعتبارات بودجه را بخش جاری و هزینه‌ای می‌بلعد. در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری در بودجه ۹۷ مقرر شده است دستگاه‌ها ۵ درصد از رشد ۱۰ درصدی حقوق کارمندان را از محل صرفه‌جویی‌های سالانه خود تامین کنند.
انتقاد از عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي
ريیس سازمان برنامه و بودجه با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های اجرایی در استفاده از بودجه‌های جاری گفت: بخش بزرگی از بودجه ثابت در اختیار دستگاه‌هاست و دستگاه‌ها خود را موظف به بودجه‌ریزی عملیاتی نمی‌دانند؛ با ادامه این روال، تحولی در اداره کشور ایجاد نخواهد شد، چون بخش بزرگی از اعتبارات بودجه‌ای قابلیت اصلاح ندارد. تامین ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمرانی از طریق انتشار اوراق و اسناد خزانه پیش‌بینی شده است ولی نمی‌توان به کارگری که مدرسه را رنگ می‌زند، اوراق خزانه داد. دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ تجدیدنظر اساسی در هزینه‌های جاری انجام خواهد داد؛ ما دیگر نمی‌توانیم به سبک اسناد و اوراق عمل کنیم، چون باید اصل و سود آن‌ها را بپردازیم و ماهانه بودجه‌ای را به این بخش اختصاص دهیم.
رشد اشتغال از طريق كاهش هزينه‌ها
نوبخت با بیان اینکه رشد اشتغال از طریق کاهش هزینه‌های دستگاه‌ها از برنامه‌های دولت در سال ۹۷ است، تصریح کرد: در صورت ارائه لایحه بودجه سال ۹۷، دستگاه‌های اجرایی رودرروی سازمان برنامه خواهند ایستاد و پشت کمیسیون‌ها خود را مخفی می‌کنند. وی خطاب به نمایندگان از آن‌ها خواست به دولت و سازمان برنامه و بودجه برای تحقق این هدف کمک کنند و گفت: دستگاه‌های اجرایی نباید از طریق نمایندگان به دولت فشار بیاورند و خود را پشت کمیسیون‌ها پنهان کنند. امسال حدود ۴هزار میلیارد تومان به مصارف یارانه‌ها برای پرداخت کمیته امداد و بهزیستی اضافه شد.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه‌هایی برای قطع یارانه افراد پردرآمد داشت اما کسانی که یارانه‌شان قطع شده، اغلب بازنشستگان هستند که پیش ما می‌آیند و دوباره یارانه خود را وصل می‌کنند. ما بودجه مربوط به یارانه‌ها را در اختیار هر استان قرار دادیم تا هر مقدار می‌توانند صرفه‌جویی کنند و به بودجه‌های عمرانی خود اختصاص دهند.
وضعيت ايجاد شغل
نوبخت با اشاره به اختصاص ۱۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی گفت: بخشی از این تخصیص‌ها به صورت نقدی و بخشی به صورت اوراق بوده است و تا قبل از پایان مهرماه حدود ۳۶ تا ۳۷ هزار میلیارد تومان دیگر از بودجه‌های عمرانی نیز توزیع خواهد شد. ۹۲۰ هزار نفر شاغل جدید به بازار کار اضافه شده است. از این میان برای ۷۰۳ هزار نفر شغل ایجاد کردیم و برای ۲۱۷ هزار نفر نیز نتوانستیم شغل ایجاد کنیم.