اتحاد ایران و ترکیه در سعدآباد

آرمان: چهارشنبه 12 مهرماه در تاریخ تعاملات منطقه ثبت می‌شود؛ دیدار روسای جمهور دو قطب مهم و دستاوردهایی که نفع آن برای کل کشور‌های اطراف و منطقه است. دیداری که راهکار‌های صلح و پایان دادن به چالش‌های منطقه از جمله استقلال کردستان عراق مورد بررسی قرار گرفت و هر دو کشور مواضع مشترکی داشتند. در بخش دیگری به توافقات اقتصادی مهم رسیدندکه تحولی در روابط دو کشور است. رئیس‌جمهور ترکیه دیروز چهارشنبه در رأس هیاتی بلند پایه با استقبال محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت وارد تهران شد. این سفر رجب طیب اردوغان پس از سفر خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه به ایران صورت گرفت. برخی این سفر را در راستای بررسی وضعیت تحولات اخیر در عراق و کرستان ارزیابی می‌کنند. در پی برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان، هماهنگی مشترکی میان عراق، ترکیه و ایران برای مقابله با طرح استقلال کردستان عراق به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. سفر اردوعان به ایران در حالی انجام شد که اردوغان اقلیم کردستان را به اعمال تحریم‌های بیشتر تهدید کرد و در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه گفت که اگر رهبران کردستان از خواسته خود درباره استقلال عقب نشینی نکنند، ترکیه اقدامات تنبیهی بیشتری را مد نظر قرار خواهد داد.
توسعه روابط بانکی
رئیس‌جمهور ظهر چهارشنبه به طور رسمی از رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد استقبال کرد. حجت الاسلام و المسلمین روحانی و اردوغان در این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه‌، از یگان مستقر در میدان سان دیدند. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار داشت: برای پاسخ مثبت به دعوت رسمی ما جهت تشکیل چهارمین نشست مشترک راهبردی بین دو کشور تشکر می‌کنم. ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مسلمان، دوست و قدرتمند در منطقه، امروز لنگر ثبات در منطقه حساس خاورمیانه هستند. رئیس‌جمهور افزود: در جلسه خصوصی امروز با رئیس‌جمهور محترم ترکیه و همچنین در جلسه مشترک همکاریهای راهبردی راجع به توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور تصمیمات مهمی اتخاذ شد. او با بیان این که توسعه روابط بانکی بین ایران و ترکیه و تجارت با پول ملی دو کشور از تصمیمات مهم بود، افزود: مقرر شد تصمیماتی که امروز راجع به توسعه روابط بانکی گرفتیم تا پایان هفته آینده نهایی شود. دکتر روحانی ادامه داد: در خصوص رفت و آمدها و ترانزیت کالا بین دو کشور در سه نقطه مهم مرزی که تسهیلات در زمینه معبرها و مسائل گمرکی می‌تواند به توسعه روابط کمک کند تصمیم گرفته شد هر سه مرز به صورت 24 ساعته به کار ادامه دهند؛ دو مرز از فردا 24 ساعته می‌شوند و مرز سوم، کارهای فنی و ساختمانی دارد تا با اتمام کار، آن هم 24 ساعته باشد. رئیس‌جمهور در زمینه روابط دو کشور در بخش سرمایه‌گذاری اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تسهیلات لازم را برای سرمایه‌گذاران کشور ترکیه به‌ویژه در زمینه گردشگری، پتروشیمی، زیر ساخت و حمل و نقل فراهم می‌کند و آنها اعلام کردند آمادگی برای سرمایه‌گذاری در طرف ترکیه وجود دارد. حجت الاسلام و المسلمین روحانی تاکید کرد: در زمینه روابط نفت و گاز تصمیم بر این شد طرف ترکیه گاز بیشتری از ایران برداشت (دریافت) کند؛ در این زمینه بین دو وزارتخانه مذاکرات لازم انجام شود و طرف ایرانی هم اعلام کرد آماده استقبال از سرمایه‌گذاران ترکیه در بخش گاز است. دکتر روحانی اضافه کرد: در زمینه گردشگری با توجه به اهمیت روابط بین دو ملت و مسائل اقتصادی و فرهنگی، قرار شد مسئولان گردشگری بتوانند مذاکرات و توافقاتی را که دارند به ویژه تا زمان تشکیل کمیسیون مشترک به سرانجام رسانند و روابط گردشگری را بین ایران و ترکیه و همچنین آژانس‌های دو کشور توسعه دهند.
اقدامات جدید و ضروری


رئیس‌جمهور گفت: اراده دو دولت بر این مبناست که توسعه بخش اقتصادی و تجاری به گونه‌ای باشد که رقم تجاری و اقتصادی بین دو کشور به مرز 30 میلیارد دلار در سال برسد. وی افزود: با توجه به مسائل حساس منطقه به‌ویژه سوریه و اقلیم کردستان عراق مذاکرات مفصلی با یکدیگر داشتیم؛ هدف نهایی دو کشور ایجاد صلح، ثبات و امنیت در کل منطقه است. همکاری‌های بیشتر سه کشور ایران، ترکیه و روسیه برای ثبات و امنیت در سوریه و همچنین همکاری‌های سه جانبه ایران، ترکیه و عراق در زمینه مساله اقلیم کردستان عراق. حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: دو کشور تشدید اختلافات قومی و مذهبی که از سوی توطئه گران و بیگانگان برای منطقه ما طراحی شده و همچنین مساله تجزیه طلبی در منطقه را به هیچ عنوان نمی‌پذیرند و از دیدگاه دو کشور، عراق یک کشور واحد است، سوریه یک کشور واحد است و ما تغییر مرزهای جغرافیایی را به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت. رئیس‌جمهور عنوان کرد: مردم کردستان عراق به عنوان همسایگان خوب و برادران عزیز ما هستند. ما نمی‌خواهیم فشاری را به مردم کردستان عراق وارد کنیم اما تصمیمات اشتباهی که بعضی از سران این اقلیم اتخاد کرده اند باید آن را جبران کنند. بنابراین، ترکیه، ایران و عراق ناچار هستند با اقدامات جدید و ضروری خودشان اهداف راهبردی شان را در منطقه تامین کنند.
ادامه صفحه13