پازوکی به سوالات «همدلی» درباره اقدامات ترامپ و اروپا در مواجهه با ایران پاسخ می‌گوید

فضای سرمایه‌گذاری خارجی را امنیتی نکنیم
رضا نحوی- در روزهای گذشته و زمانی‌ که گمانه‌زنی‌ها از احتمال خروج آمریکا از برجام شدت یافته، دونالد ترامپ در یک دستورالعمل تازه، نمایندگان آمریکا در صندوق بین‌المللی پول و بانک‌های توسعه بین‌المللی را موظف کرد تا علیه درخواست‌های وام دولت ایران رای دهند و تمام توان خود را به کار گیرند تا جمهوری اسلامی نتواند از منابع مالی آن نهادها استفاده کند.
این در حالی است که هم‌زمان با این اقدام ترامپ، این سوی اقیانوس اطلس و در سوییس، هلگا اشمیت، معاون مسئول هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا با اشاره به پایبندی اروپا به برجام اعلام کرد که اتحادیه اروپا به‌زودی اجازه خواهد داد بانک سرمایه‌گذاری اروپا در ایران فعالیت کند. به‌نظر می‌رسد این دو رویکرد مخالف، که یکی برای ایران امیدوارانه و دیگری ناامیدکننده است، حاوی پیام‌های اقتصادی مهمی باشند.
ترامپ در آخرین گفته‌هایش در کاخ سفید گفت که ایران به روح توافق پایبند نبوده و از آرامش پیش از طوفان سخن گفت. از سوی دیگر وزیر امور خارجه روسیه اظهار امیدواری کرده که رئیس‌جمهور آمریکا تصمیمی متعادل در قبال برجام اتخاذ کند.


در همین رابطه «همدلی» با مهدی پازوکی اقتصاددان و تحلیل‌گر مسائل اقتصاد بین‌الملل گفت‌وگویی داشت و از او پرسید که اقدامات آمریکا از یک سو و اصرار اروپا بر حفظ برجام و اقداماتی مثل تاسیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا در ایران، آن هم هم‌زمان با سخنان کینه‌توزانه ترامپ علیه برجام از سوی دیگر، چه پیام اقتصادی و سیاسی برای ایران و جهان دارد؟
پازوکی در این باره می‌گوید: توصیه من این است که سیاست ایران بر حفظ و افزایش تنش موجود بین امریکا و اروپا استوار باشد. دولت روحانی تاکنون در این راه موفق بوده ولی ادامه راه هم باید بر همین منوال باشد.
منافع اقتصادی امروز ایران ارتباطی تنگاتنگ با اقتصاد اروپا دارد. به‌خصوص بعد از برجام. شما دقت کنید که ایران در سال 2015 صادراتش به اروپا معادل یک میلیارد و 235 میلیون یورو بود، اما به لطف سیاست‌های تعاملی دولت حسن روحانی این آمار در سال 2016 سیر صعودی پیدا کرد و به 5 میلیارد و 494 میلیون یورو افزایش یافت. حالا هم مبادلات تجاری دو‌طرف در 6 ماه نخست امسال به حدود 10میلیارد یورو رسیده که تقریبا دو برابر مبادلات در مدت مشابه سال گذشته است. از آن‌طرف هم تصمیم اروپایی‌ها برای ایجاد بانک سرمایه‌گذاری اروپا در ایران نشانه‌ای از جدیت و درهم‌تنیدگی اقتصادی ایران و اروپا در سال‌های پسا‌برجام است.
پس من توصیه می‌کنم فهم این مسئله در حاکمیت ما نهادینه شود که همه کشورهای جهان براساس نفع اقتصادی خود سیاست‌هایشان را طراحی می‌کنند. خوب در این نوع از سیاست‌ورزی دیگر دشمن دائمی و دوست همیشگی داشتن بی‌معنی است. شما ببینید در روزهای گذشته روسیه برای فروش «اس 400 » با عربستان به توافق رسید. در حالی که 5 سال طول کشید تا سامانه اس 300 را به ایران، این متحد استراتژیکش تحویل دهد. یکی از مولفه‌های مهم مکانیزم سیاست خارجی در جهان امروز، منافع اقتصادی کشورها است. تاکید می‌کنم در شرایط حاضر سیاست خارجی ما باید به روابط با اتحادیه اروپا معطوف باشد و بنایش را بر بازسازی آن بگذارد و در این میان دو کشور آلمان و فرانسه در اولویت همکاری قرار گیرند، چراکه این دو کشور برترین قدرت‌های اقتصادی و سیاسی اتحادیه اروپا هستند. از این رو من به دولت توصیه می‌کنم به سرمایه‌گذاران آلمانی و فرانسوی امتیازات ویژه دهد تا اشتیاق برای سرمایه‌گذاری از طرف این دو کشور مهم که تولیدکننده پایه‌ای علم و تکنولوژی هستند، به‌وجود آید. پازوکی می‌گوید: حتی من به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌کنم در شرایط کنونی سفری را به آلمان و فرانسه تدارک ببیند.
پازوکی در پاسخ به این سوال که دستورالعمل اخیر ترامپ مبنی بر موظف کردن نمایندگانش برای رد درخواست‌های ایران برای اعطای وام، آیا گام اول این کشور برای محاصره اقتصادی دوباره ایران است؟ می‌گوید: ترامپ یک کارآفرین است و دنبال منافع کشورش است.
من فکر می‌کنم مشکل اصلی که در جمهوری اسلامی داریم بیش از آن که معضلی بیرونی باشد، درونی است. اقتصاد ما نیاز به اصلاحات ساختاری دارد.
درنظر داشته باشید این‌گونه نیست که ترامپ بر همه مناسبات سیاسی و اقتصادی مسلط باشد. اقدامات اخیر اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که آن‌ها تصمیم خود را در مواجهه با برجام و ایران گرفته‌اند و از سویی آن‌ها دارند برای آمریکا این پیام را می‌فرستند که ما در مورد منافع اقتصادی خود مستقل عمل می‌کنیم. این اقتصاددان معتقد است ایران در دوره اوباما رویکرد درستی اتخاذ نکرد و سیاست ما در آن دوره یکی به نعل و یکی به میخ بود.
در روزهای گذشته واشنگتن پست خبر داد که تصمیم ترامپ خروج از برجام است و ترامپ این نظر را در چند روز آینده اعلام می‌کند. در چنین شرایطی اروپا در دوراهی سختی قرار خواهد گرفت؛ این‌که تا چه حد اروپا حاضر است مناسبات عظیم اقتصادی‌اش با امریکا را به نفع روابط با ایران در خطر قرار دهد، سوال دیگری بود که پازوکی به آن پاسخ داد: من فکر نمی‌کنم آمریکا به شکلی علنی از برجام خارج شود؛ با ‌این‌حال احتمالا کنگره آمریکا تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای علیه ایران، در دستور کار قرار می‌دهد. اما آنچه مهم است این‌که ما نباید در خروج از برجام پیشگام شویم. برجام منافع ملی ما را تامین و تضمین می‌کند. در حال حاضر آمریکایی‌ها بدشان نمی‌آید تندروها در ایران عَلَم خروج از برجام را بر دوش بگیرند.
پازوکی می‌گوید: تندروها در ایران تلاش می‌کنند بحران‌های مختلفی در کشور ایجاد کنند. آن‌ها در یک حالت عادی نمی‌توانند بخشی از حاکمیت را در اختیار بگیرند؛ از این رو نیازمند بحران‌های پی‌در‌پی‌اند. خوب در حال حاضر ترامپ یک لقمه چرب را برای آن‌ها آماده کرده. در واقع تندروها در ایران، اسرائیل، عربستان و آمریکا ناخواسته در یک جبهه قرار دارند. حتی اگر آمریکا از برجام خارج شد ما نباید با تصمیماتی احساسی خروج از برجام را در دستور کار قرار دهیم. برجام قعطنامه سازمان ملل است و مابین چند کشور منعقد شده است.
پازوکی گفت: حمله به سفارت عربستان و پیش از آن بریتانیا دو اقدامی بود که به حیثیت ایران در سطح بین‌الملل خدشه وارد کرد و اولین نتایج چنین اقداماتی در سطح مراودات اقتصادی ایران با جهان پدیدار گشت.
او می‌گوید: اگر خاطرتان باشد تحریم بانک مرکزی ایران 48 ساعت بعد از حمله به سفارت بریتانیا انجام شد.
پازوکی بار دیگر بر ایجاد بستر مناسب فضای کسب‌و‌کار در کشور تاکید می‌کند و در این باره می‌گوید: اگر فضای کسب‌و‌کار پویا شود، شرایط برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم مهیا می‌شود. در حال حاضر ایران سرمایه‌گذارانی در اروپا دارد که مایلند به ایران بیایند و در اینجا سرمایه‌گذاری کنند، اما خیلی از آن‌ها نمی‌آیند چون می‌ترسند. هم این‌که فضای کسب‌وکار آن‌چنان که باید مهیا نیست و هم از فضای امنیتی حاکم بر محیط‌های اقتصاد کشور ترس دارند. تاکید می‌کنم مشکل ما در داخل است. باید بپذیریم که این پروژه جاسوس‌سازی دیگر دمده شده است. این‌که فضا را برای سرمایه‌گذاران تا این حد تنگ کنیم بی‌تردید به ضرر ماست. از همین جا من به‌عنوان شهروندی که منافع ملی کشور برایش اولویت دارد، از مقامات امنیتی خواهش می‌کنم، هم‌زمان با ثبات اقتصادی ایجاد‌شده و فضای امنی که برای سرمایه‌گذاری در چند سال گذشته به وجود آمده، صیانت کنند و مانع از جریاناتی شوند که با ملتهب کردن فضا می‌خواهند از جذب سرمایه‌های خارجی در کشور جلوگیری کنند.
پازوکی می‌گوید: این‌که اتحادیه اروپا هم‌زمان با تهدیدات ترامپ تصمیم گرفته «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» در ایران دایر کند پیامی روشن به ایران، آمریکا و جهان است. به این معنا که اولا اروپا دیگر حاضر نیست در مناسباتش با ایران تابع دستورات آمریکا باشد و به برجام پایبند است دوم اینکه اروپا نه‌تنها بار دیگر به اتحاد جهانی علیه ایران نمی‌پیوندد که برعکس می‌خواهد مناسبات اقتصادی‌اش با ایران را گسترده‌تر کند. سوم اینکه دیگر دوره تک‌قطبی بودن جهان گذشته است. چهارم اینکه اگر ایران تحریم شود اروپا هم متضرر می‌شود و... .
پازوکی می‌گوید: ما باید براساس منافع اقتصادی خودمان عمل کنیم. شما ببینید باوجود این‌که عربستان مناسبات سیاسی با ایران ندارد ولی با آغوشی باز حجاج ایرانی را می‌پذیرد. چرا؟ چون 3میلیون دلار از قِبَل اعزام حجاج عاید این کشور شد. ما هم باید این‌گونه عمل کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
به بهانه تجمع بازنشستگان فرهنگی در روز معلم از مطالبات صنفی سیاست‌زدایی نکنیم موانعی بر سر راه دوستی روسیه و عربستان دو رقیب؛ روابط دوستانه برقرار می‌کنند روات «همدلی » ازتعزیه‌ زرجه بستان ؛ مردانی که عاشق اند این هنر دارد از بین می‌رود پازوکی به سوالات «همدلی» درباره اقدامات ترامپ و اروپا در مواجهه با ایران پاسخ می‌گوید ساعد باقری در گفت‌وگو با «همدلی» از جایزه کتاب سال جوان می‌گوید غلط نمی‌تواند زیبا باشد فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد: تلاش ناکام گروه‌های مخالف برای ایجاد ناامنی در محرم ترامپ: در آرامش قبل از طوفان قرار داریم راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی راننده جوان اسنپ به مسافر زن تجاوز کرد و این نشان می‌دهد که ما؛ دارندگی می‌خواهیم نه بازدارندگی