حاشیه های حضور «مسعود فراستی» در کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی شد

نقد، منتقد، عامل اخلال؟.
گروه فرهنگ و هنر – بهنام شریفی :مسعود فراستی نامی شناخته شده در عرصه نقد سینمای ایران است. سواد بالای او در زمینه سینمای کلاسیک و شناختش از تاریخ سینمای ایران و جهان و تالیف چند کتاب نظری خوب بر کسی پوشیده نیست. از ابتدای حضور او در برنامه هفت، نقد به میان خانه های مردم رفت. اما ادبیات تند و نگاه صریح او واژه هایی که به کار می برد، همواره محل بحث و جنجال بوده است. حضور او در کمیسیون فرهنگی مجلس و گزارش او درباره فیلمهای جشنواره سی و پنجم فیلم فجر واکنش ها و سوالهای زیادی را برانگیخته است. سوال اینجاست که آیا وظیفه نقد و منتقد و حتی مجلس باید توقیف فیلمها باشد؟ این گزارش درباره این سوال و حواشی روزهای اخیر منتقد جنجالی سینمای ایران است.
ماجرا از آنجا شروع شد که مسعود فراستی پس از انتقادهایش از فیلمهای جشنواره ضعیف فیلم فجر در مجلس حاضر شد و توضیحاتی را راجع به فیلمها و به خصوص «گشت 2» ارائه داد. سید صادق طباطبایی نژاد یکی از اعضای کمیته فرهنگ، هنر و رسانه از کمیته های تخصصی کمیسیون فرهنگی در
گفت و گو با خانه ملت، گزارش کوتاهی از صحبت های مطرح شده در جلسه منتقدان جشنواره فیلم فجر با اعضای این کمیته ارائه کرده است.به گزارش آی سینما در این جلسه که منتقدانی چون جیرانی، معتمدی و فراستی حضور داشته اند بر اساس


صحبت های طباطبایی نژاد عمده انتقادهای مطرح شده از سوی مسعود فراستی بوده است. از نمایندگان حاضر در این جلسه نیز به نام هایی چون علی مطهری، احمد سالک، احسان قاضی‌زاده هاشمی، احد آزادی‌خواه و خود طباطبایی نژاد اشاره شده است.این عضو کمیسیون فرهنگی صحبت هایش درباره این جلسه را این طور شروع کرده است: «آقای فراستی انتقادهای جدی به جشنواره از جهات مختلف داشت و این دوره از جشنواره را ضعیف‌ترین دوره در تمام دوره‌های گذشته دانست، ضمن آنکه انتخاب داوران دو تابعیتی برای چنین جشنواره‌ای را اشکال اساسی داوری دانست چراکه افراد دو تابعیتی آنقدر که لازم است به ملیت ایرانی پایبند نیستند».
فراستی :«گشت 2» اثری مستهجن است
طباطبایی‌نژاد در ادامه در قبال این اظهار نظر اثبات نشده فراستی، این اتفاق و تغییر تصمیم هیات داوران به دلیل اعتراض‌های فراستی و بهروز افخمی را نشان از عدم تبحر این هیات دانسته است چراکه در غیر این صورت بر رای خود پافشاری می‌کردند: «این منتقد سینما با انتقاد جدی به فیلم سینمایی «گشت ۲» این فیلم را اثری مستهجن خوانده که نمی‌توان به اتفاق خانواده به تماشای آن نشست، لذا قرارشد این فیلم قبل از اکران توسط کمیسیون دیده شود».
نایب رئیس کمیته فرهنگ، هنر، رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داده است:«به گفته آقای فراستی در این دوره کپی‌برداری بیش از حدی از فیلم «ابد و یک روز» شده و این فیلم‌ها معضلات اجتماعی را نکنت‌بار و اغراق‌آمیز نشان داده‌اند، اما با این وجود از سوی مسئولان جشنواره برای حضور در بخش‌های مختلف انتخاب شدند».
نامه تند «فرخ نژاد» به «فراستی»
پس از این اتفاق حمید فرخ نژاد بازیگر گشت 2 در نامه ای تند فراستی را محکوم کرد. متن نامه ای که او در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده از این قرار است :«داری چیکار میکنی با خودت مرد؟ کجا داری میری؟ خدا شاهده دلم گرفت، نوشتن جون کلامو ادا نمی کنه، اینی که میگم به ولله تحقیر توش نیست ولی دلم بحالت سوخت، با خودم گفتم اگه قراره پیر شیم و غم نون به آدم فروشی بکشونتمون، بارالها خودت ترتیبمونو بده تا هنوز واسه خاطر نون مجبور نشدیم چارپایه‌کش اعدامی شیم، خودت آقایی کن و خلاصمون کن. تلخ بودی و بی‌ادب، لیچار بار همه میکردی با راه و بی راه، صواب و ناصواب، حق و ناحق ولی هر چی بود تو خودمون بود، دمتم گرم حالا یه سکه بالا یا پایین تو خودمون بودیم، ولی مرد حسابی چقلی همکاراتو اینور اونور بردن دیگه خدایی آخرشه، خدایا بحق بزرگیت هیچ تنابنده‌ایی رو این جوری ازمایش نکن، دلم برات سوخت آقا مسعود، همه گناه گردن تو نیست ما هم کم گذاشتیم، مطمئنم خیلی گیری و گرنه اینجوریش رو دیگه نمیومدی، ما کم گذاشتیم، خدایشش خیلی وضع مالیمون توپ نیس ولی هزار بار شکر اینقد ته جیبمون هست که اگه دوست و آشنامون گیره، جهت رفع احتیاجش کمک کنیم، یا نه هزار بار کردیم بازم می کنیم، دست جلو هموطنامون دراز
می کنیم و یه شماره کارت می نویسیم از خلق الله کمک می گیریم، خدا وکیلی هنوز اینقد آدم با مرام و معرفت هست که نزارن یه مرد به نامردی بیفته، سراغ دارم. دنیای بدیه اقا مسعود ولی ادم بازم پیدا میشه با مرام و معرفت بازم پیدا میشه، میدونم اینقد گیر بودی که خودتو توجیه کردی، فدای سرت، ولی ایندفه اگه بازم گیر کردی خواستی بفروشی، به خودمون بفروش، لااقلش اینه که بین خودمون میمونه مثه دفعات قبل، مثه خیلی وقتا، خدا هیچ مردی رو خوار نکنه صلوات بفرس». پس از این نامه سینماگران بسیاری مثل پرویز پرستویی با انتشار متن هایی به حمایت از نامه فرخ نژاد پرداختند. طبق شنیده ها فراستی قرار است در برنامه این هفته هفت نسبت به این حرفها واکنش نشان دهد.
«خسرو دهقان» :بهترین کار نادیده گرفتن فراستی است
خسرو دهقان منتقد قدیمی سینمای ایران در گفت وگویی کوتاه با ابتکار توجه نکردن به نقدهای فراستی را بهترین راه حل
می داند. او در این زمینه بیان کرد :مسلما اتفاق های اخیر به هیچ وجه خوب نیست. این وظیفه نقد نیست که کار را به مجلس بکشاند و جلوی فیلمی را بگیرد. دهقان که سابقه سالها آشنایی با فراستی را دارد گفت :من درباره حرفهای فراستی نظر خاصی ندارم. به هر حال از قدیم گفته اند که چاه کن همیشه در قعر چاه است. درباره گفته ها و رفتار او بسیار گیجم. او همیشه شعار بدنامی بهتر از گمنامی است را سر لوحه کارش قرار داده است. فراستی کنار آقای افخمی می نشیند و راه خودش را می رود. من نه هفت را می بینم و نه علاقه ای به این کار دارم. منتقد با سابقه سینمای ایران افزود :این رفتارها به خاطر تیتر یک شدن است. بچه ای را در نظر بگیرید که در یک مهمانی آبنباتش را به مبل می مالد تا جلب توجه کند. بهترین راهکار توجه نکردن است. به نظرم جبهه مقابل هم با واکنش های افراطی شان این سمت ماجرا را محق تر می کنند. یادمان باشد که زلزله هر چقدر هم مهیب باشد، چند ثانیه بیشتر طول نمی کشد. پس نباید دید و شنید و همسایه پرخاشگر را به حال خود واگذاشت.
جنجال مقدم بر تعقل
به هر حال به نظر می رسد این قضیه در پی حاشیه های جشنواره جنجالی سی و پنجم فجر ابعاد تازه تری خواهد یافت. سوال ها هنوز بی جواب هستند. چرا یک منتقد سینما باید در مجلس حضور پیدا کند و نمایندگانی که شناخت چندانی از مقوله سینما ندارند را نسبت به سینما بدگمان تر کند؟ اگر سینما در همان ابتدا به دستور رهبر فقید انقلاب مجاز دانسته نمی شد، هنوز بسیاری بودند که با ماهیت این هنر – صنعت مخالفت کنند. فراستی منتقد بزرگی است و سواد و نقد را به خوبی می شناسد. اما متاسفانه در سالهای اخیر به جای نقد وارد حاشیه و جنجال می شود و رفتاری می کند که همه را محق می کند که به او بد و بیراه بگویند. چرا موضوع سینما باید در مجلس مطرح شود؟ پس تصمیم گیری و استقلال عمل معاونت سینمایی و وزارت ارشاد چه جایگاهی دارد؟ گویا هنوز حاشیه و جنجال بر بحث نظری و استدلال در فضای سینمای ایران ارجح است و همه دوست دارند دیگری را عامل ایجاد این فضا بدانند.