تداوم تاخت و تاز دلار و سکه

 افزایش قیمت طلا و سکه و ارز در بازار این روزها توجه بسیاری از سرمایه گذاران خرد را به خود جلب کرده است.
 اتفاقاتی که در بازارهای موازی این بازارها در ایران رخ داد، افزایش قیمت‌ها را قابل پیش‌بینی کرده بود خصوصا آنکه آمارهای اقتصادی آمریکا از یک سو و افزایش تنش‌های سیاسی هم در منطقه خاورمیانه و هم در جهان، میان آمریکا و کره شمالی این روند را تقویت کرد.‌ترامپ حالا به یکی از خبرسازترین چهره‌های جهان تبدیل شده است، کسی که سخنانش هر روز اتفاقی تازه را برای دلار، بازارهای سهام و نفت و طلا رقم می‌زند. هر چند بسیاری از کارشناسان معتقدند تداوم این روند بی‌تردید تاثیر آن  را بر بازارهای جهانی در آینده‌ای نزدیک کاهش خواهد داد. حالا دلار در مرز چهار هزار تومان ایستاده و سکه نیز مترصد رسیدن به قیمت یک میلیون وسیصد هزار تومان برای هر قطعه است و همین موضوع نگاه خیره سرمایه گذاران به این بازارها را سبب شده است. آیا دوباره فردوسی به پاتوق سرمایه‌گذاران خرد ایران تبدیل می‌شود؟ اوایل دهه نود بود که فردوسی به مهمترین بازار برای سرمایه گذاران خرد تبدیل شد و تقاضای غیر واقعی بر این بازار چنان تحمیل شد که مهار قیمت‌ها از دست رفت. حالا بسیاری این سؤال را مطرح می‌کنند که در غیاب سپرده‌های 22 درصدی، کدام بازارها مد نظر قرار خواهند گرفت؟ بورس؟ طلا و سکه ارز یا... .
رئيس انجمن کارفرمایان صنعت طلا و جواهر به خبرآنلاین گفت: افزایش قیمت طلا در بازارهای داخلی و خارجی قابل پیش‌بینی بود. اسماعیل محمد ولی،  افزود: بازارهای جهانی تحت تاثیر تنش‌های سیاسی میان کره شمالی و آمریکا با افزایش قیمت طلا روبه رو شدند؛ از سوی دیگر رصد وضعیت بازار نشان می‌دهد خریدهای عمده کشورهای هند و روسیه از یک سو و دانمارک و هلند از سوی دیگر در این بازار بی‌تاثیر نبوده است.
دلایل تضعیف دلار


این فعال بازار طلا تضعیف دلار را مهمترین عالم تقویت طلا دانست و اضافه کرد: در بازار داخلی نیز به سنت هر ساله شاهد به کف رسیدن تقاضا و آرامش بازار، همزمان با ورود به بازار محرم بودیم اما خروج از دهه اول محرم، روند افزایشی را مجددا بر بازار طلا حاکم کرد. او ادامه داد: در ضمن باید توجه داشت تبعات کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی نیز به تدریج در حال آشکار شدن است و بسیاری از سرمایه هایی که تا پیش از این وارد بانک‌ها می‌شدند، امروز دوباره سر از بازار طلا و سکه درآورده‌اند چرا که قابلیت نقد شوندگی این بازار بسیار بالا است و خانوار ایرانی از دیرباز این بازار را به عنوان محلی برای سرمایه گذاری خود تعیین کرده بود.
باز هم‌ترامپ
محمدولی در پاسخ به این سؤال که صحبت‌های تازه‌ترامپ تا چه میزان بر روند افزایش قیمت‌ها در این بازار موثر بوده است؟ گفت: به هر حال من فکر می‌کنم در ادبیات جهانی جایی برای توجه خیلی خاص به حرف‌های‌ترامپ نیست؛ کما اینکه می‌بینید اگر یک دهه قبل مقامی از این کشور حرفی را می‌زد، قیمت‌ها در بازار ایران حتی شاید صد تا دویست تومان یک باره جابه جا می‌شد اما امروز‌ترامپ دیگر چنین تاثیری بر این بازار ندارد. او گفت: همین افزایش اندک قیمت‌ها هر چند تحت تاثیر حرف‌های وی است، اما نشان می‌دهد بازار نیز چندان توجهی به وی نمی‌کند. این کارشناس صنعت طلا تاکید کرد: باید این مساله را مد نظر قرار داد و قبول کرد که این موضوع برای بازار مهم است اما نه ایران و نه جهان نمی‌تواند عملکرد آمریکا را در نقض توافق نامه اش منطقی بداند و در نتیجه می‌توان امیدوار بود که این بحران گذرا است. محمد ولی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در بازار داخلی نیز ما همچنان منطبق بر روند بازار جهانی با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو باشیم.
رکوردشکنی‌ سکه و دلار
نرخ دلار و سکه طی روزهای اخیر با تحولات تازه‌ای همراه شد و به رکوردهای جدیدی در سال جاری دست یافت؛ به گونه‌ای که سکه تمام از مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گذشت و دلار هم ۴۰۰۰ تومان را رد کرد. بازار ارز و سکه در روزهای گذشته دستخوش تغییر و تحولات جدیدی شد. بررسی روند نرخ دلار در حدود یک هفته گذشته روند بی سابقه‌ای را دست کم در سال جاری نشان می‌دهد. دلار آمریکا در تاریخ سوم ماه با طی کردن شیب صعودی در روزهای قبل از آن از مرز ۳۹۰۰ تومان گذشت تا شیب صعودی شدن دلار در روزهای پس از آن هم کلید بخورد. در چهارم مهر ماه دلار به ۳۹۰۶ تومان رسید و درششم مهر ماه ۳۹۱۱ تومان در بازار آزاد عرضه شد و در دهمین روز مهر به ۳۹۱۶ تومان رسید. در روزهای بعد گرانی دلار در شیب تندتری قرار گرفت. در یازدهم مهر دلار ۳۹۳۰ تومان در بازار آزاد فروخته شد تا طی یک روز با جهش حدود ۱۵ تومانی روبرو شده باشد. دلار با ادامه این مسیر در سیزدهم مهر ماه به ۳۹۴۸ تومان و در پانزدهم مهر ماه به یکباره به ۳۹۷۱ تومان رسید تا گرانی دلار همچنان ادامه دار باشد. در روزهای میانی مهر همین مسیر تداوم داشت در نهایت برای اولین بار روز دوشنبه دلار برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ از مرز ۴۰۰۰ تومان گذشت تا به رکورد جدیدی دست پیدا کرده باشد. دلار در این روز ۴۰۴۱ تومان در بازار آزاد عرضه شد. بررسی‌ها از روند قیمت دلار در حدود دو هفته گذشته نشان می‌دهد که این ارز حدود ۱۴۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. بازار سکه نیز در همین فاصله و تحت تاثیر بازار دلار در مسیر صعودی گام برداشت؛ به طوری که در شروع مهر ماه یک میلیون و ۲۳۷ هزار تومان در بازار فروخته شد و در روزهای بعد با طی کردن مسیر افزایشی در ۱۷ مهر ماه از مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عبور کرد و به یک میلیون و ۳۱۲ هزار تومان رسید تا در ۱۷ روز اخیر ۷۵ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده باشد.
صعود جهانی اونس
طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و ضعف دلار آمریکا، به بالاترین قیمت در بیش از یک هفته گذشته صعود کرد.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز گذشته  بازار سنگاپور ۰. ۲ درصد افزایش یافت و به ۱۲۸۶. ۸۶ دلار رسید. بهای معاملات این بازار اوایل صبح روز گذشته تا سطح ۱۲۸۸. ۱۹ دلار که بالاترین قیمت از اواخر سپتامبر به شمار می‌رود، صعود کرده بود. طلا هفته گذشته برای چهارمین هفته متوالی کاهش یافت، اما روز جمعه که انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا متزلزل شد، رشد اندکی ثبت کرد. به گفته مارک تو، مدیر تحقیقات در گروه مالی وینگ فانگ هنگ کنگ، تنش‌های ژئوپلیتیکی و ابهام پیرامون اقدامی که ممکن است دونالد‌ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه کره شمالی انجام دهد، تا‌اندازه‌ای ریسک گریزی در بازارها را حفظ کرده و حمایت موقتی برای قیمت طلا فراهم کرده است. ضعیف شدن ارزش دلار در روز سه شنبه نیز به حمایت از قیمت طلا کمک کرد اما انتظارات نسبت به افزایش مجدد نرخ‌های بهره آمریکا در سال جاری، مانع رشد بیشتر قیمت این فلز ارزشمند شده است.
 احتمال افزایش نرخ‌های بهره
آمار صندوق‌های فدرال نشان می‌دهد که معامله‌گران احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در دسامبر را حدود ۹۰ درصد ارزیابی می‌کنند. بر اساس گزارش رویترز، نرخ‌های بهره بالاتر از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند و قیمت طلا را که به این ارز معامله می‌شود، تحت فشار قرار می‌دهد.
صعود قیمت نفت
بر اساس گزارش سی ان بی سی، قیمت نفت با توجه به افزایش نگرانی‌ها در رابطه با اقدامات موشکی کره شمالی با صعود قیمت رو به رو شد. قیمت طلای آمریکا برای تحویل درماه دسامبر، با افزایش ۰. ۸ درصد به هزار و ۲۸۴ دلار و ۸۰ سنت رسید. از طرف دیگر هر اونس طلا با افزایش ۰. ۵ درصد به هزار و ۲۸۲ دلار و ۳۹ سنت رسید. در بقیه فلزها، نقره با افزایش ۰. ۸ درصدی رو به رو و با قیمت ۱۶ دلار و ۹۱ سنت در بازار عرضه شد. از سوی دیگر قیمت نفت پس از نگرانی هایی که برای مازاد عرضه در بازار وجود دارد، با روند صعودی رو به رو شد. نفت برنت با افزایش ۰.۰۲ درصدی با قیمت ۵۵ دلار و ۶۳ سنت در بازار به فروش رسید. قیمت نفت آمریکا، وست تگزاس اینترمدیت نیز با افزایش ۰. ۴۹ درصدی به ۴۹ دلار و ۵۳ سنت رسید.