نیروهای روسی در راه سوریه

پايگاه خبري آمريکايي يو آي واير گزارش داد که روسيه براي تغيير وضعيت راهبردي دير الزور در سوريه به نفع دولت آن کشور، خيل عظيمي‌از نيروهاي زميني خود را روانه بندر طرطوس سوريه کرده است.
اين گزارش به نقل از يک منبع دولت سوري و نيز خبرگزاري المصادر اعلام کرده که طبق توافق سال گذشته مسکو با دمشق براي بازسازي و توسعه پايگاه دريايي روسيه در بندر طرطوس، دولت آن کشور تعداد زيادي از نيروهاي خود را به اين بندر فرستاده است تا براي دفاع از دير الزور در برابر نيروهاي ضد دولت سوريه وارد عمل شوند.
اين منبع دولتي سوري که خواست نامش فاش نشود، بدون اشاره به‌امار نيروهاي روسي که عازم سوريه هستند، گفت که کشتي حامل اين نيروهاي روسي شنبه در بندر طرطوس پهلو خواهد گرفت.
براساس اين گزارش، شبکه تلويزيوني الميادين در خبري فوري گزارش داده بود که کشتي جنگي «آزوف» روسيه در راه رسيدن به بندر طرطوس سوريه از دو تنگه داردانل و بسفر عبور کرد.
مقامات نظامي‌ترکيه نيز با تاييد عبور اين کشتي از اين دو تنگه ترکيه اعلام کرده بودند آزوف در سال جاري در چهار مرحله نيروهاي نظامي، تسليحات و تجهيزات جنگي به سوريه برده است.
به گزارش ايرنا، وزارت دفاع روسيه پيشتر اعلام کرده بود که تبديل کاربري پايگاه دريايي طرطوس سوريه در مديترانه ارائه دهنده خدمات به ناوگروه دريايي روسيه از پشتيباني به رزمي‌در دستور کار قرار گرفته بود.
سرتيپ سمير سليمان رييس بخش اطلاع رساني ارتش سوريه نيز چند ماه قبل در گفت وگو با خبرگزاري سوريه (سانا) در اين باره اعلام کرده بود که ايجاد پايگاه دريايي روسيه در بندر طرطوس توانمندي نظاميان سوري را نيز بيشتر مي‌کند تا زودتر بر گروههاي تروريستي پيروز شوند. وي افزود: با فعاليت نظامي‌پايگاه طرطوس، روسيه و سوريه همراه متحدان ما در جنگ ضدتروريستي، توان بيشتري پيدا مي‌کنند تا هرچه زودتر به پديده تروريسم پايان دهند. روسيه هميشه ناوگروه مستقر در درياي مديترانه دارد. چندي پيش نيز ناو هواپيمابر آدميرال کوزنتسوف، رزمناو اتمي‌پطرکبير و چندين ناو جنگي و پشتيباني در منطقه حضور داشتند که پس از اجراي ماموريت پيش بيني شده ضدتروريستي در قالب بمباران و موشکباران مواضع تروريست‌ها به پايگاههاي خود بازگشتند.
روسيه همچنين در چارچوب يک توافق ديگر با در اختيار گرفتن پايگاه حميميم استان لاذقيه سوريه، يگان هوافضاي خود را در اين محل مستقر کرده و از مهرماه سال 94 عليه مواضع گروههاي تروريستي به ويژه داعش و جبهه النصره عمليات هوايي انجام مي‌دهد. از شش سال پيش تاکنون راهبرد گروه کشورهاي غربي-عربي به پيشگامي‌آمريکا عليه سوريه با استفاده ابزاري از تروريست‌ها و همچنين همگامي‌ترکيه براي سرنگوني حکومت بشار اسد، دهها هزار قرباني به ويژه بين زنان و کودکان، ميليون‌ها آواره و ويراني تقريبا کامل سوريه را برجاي گذاشته که دامنه آن عراق را نيز فرا گرفته است.