مقاومت المیادین را از داعش گرفت

سه‌ماه پس از اصابت موشک‌های سپاه به مواضع داعش در شهر المیادین سوریه حالا نیروهای مقاومت کنترل کامل این شهر را به دست گرفتند تا هم یکی از آخرین و مهم‌‌ترین پایگاه‌های گروه تروریستی را منهدم کنند و هم ضربه دیگری به رؤیاهای ژئوپولتیکی امریکا در مرزهای عراق و سوریه بزنند.روز گذشته تلویزیون دولتی سوریه خبر آزادی شهر المیادین در جنوب شهر دیرالزور را تأیید کرد. وزارت دفاع سوریه نیز ضمن تأیید این خبر، تأکید کرد که شمار زیادی از عناصر داعش در المیادین کشته شدند. هم اکنون یگان‌های مهندسی ارتش سوریه در حال مین‌روبی و پاکسازی این شهر از وجود بمب و مواد منفجره هستند.شهر المیادین در کنار شهرهای دیرالزور و البوکمال مهم‌‌ترین مناطقی هستند که در شرق سوریه در کنترل داعش قرار دارند. این مناطق به دلیل داشتن منابع نفتی از اهمیت حیاتی برخوردار است. المیادین در واقع همان شهری بود که سه ماه قبل هدف موشک‌های سپاه قرار گرفت. 
این مناطق به دلیل نزدیکی به مرز عراق از اهمیت ژئوپولتیکی زیادی برخوردار است. با تسلط نیروهای مقاومت بر این مناطق علناً اهداف ژئوپولتیکی امریکا دچار ضربه سنگینی می‌شود. امریکایی‌ها قصد دارند زودتر از نیروهای مقاومت بر مناطق شرقی سوریه مسلط شوند تا از اتصال مرزهای عراق و سوریه جلوگیری کنند. دیگر اولویت واشنگتن براندازی بشار اسد نیست بلکه دولت امریکا تمام تلاش‌ خود را به کار گرفته تا از تثبیت اتصال جغرافیایی محور مقاومت از تهران تا بیروت جلوگیری کند. در واقع گستره حضور این نیروهای مردمی از ایران تا لبنان با مرکزیت تهران هم اکنون به کابوس و مشکل اصلی امریکایی‌‌ها تبدیل شده و رسانه‌های امریکایی‌تقریباً هر روز درباره خطر اتصال جغرافیایی تهران، بغداد، دمشق و بیروت حرف می‌زنند که آن را با نیت فرقه‌گرایانه «هلال شیعی» می‌خوانند.
ناظران معتقدند: ادعای ترامپ برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران علنا تهدید تو خالی هست و دستاوردهای ایران در مرحله برگشت‌ناپذیر قرار دارند. رایان کروکر سفیر سابق امریکا در سوریه می‌گوید: «‌من هیچ گزینه خوبی در مورد حضور ایران در عراق و سوریه نمی‌بینم. آنها به این آسانی تشویق به ترک این کشور‌ها نمی‌شوند و من فکر نمی‌کنم ما ابزار و وسایل کافی برای بیرون راندن آنها در حال حاضر داشته باشیم.»
جیمز جفری سفیر پیشین امریکا در عراق و ترکیه و از کارشناسان ارشد در انستیتوی واشنگتن برای مطالعات سیاست خاورنزدیک می‌گوید: «‌من هیچ نشانه‌ای را از سوی کاخ سفید مبنی بر داشتن یک سیاست مشخص و حساب شده ندیده‌ام. ما اکنون به سعودی‌‌ها در یمن یاری می‌رسانیم، ولی غیر از موضوع بازنگری دولت ترامپ نسبت به توافق هسته‌ای، هیج سیاست مشخصی نسبت به ایران در واشنگتن دیده نمی‌شود». از سوی دیگر، رابرت فورد سفیر سابق امریکا در سوریه به المانیتور گفته است: «‌من فکر می‌کنم حضور دائمی نیروهای ایرانی در سوریه اجتناب‌ناپذیر است. تنها راه بیرون کردن آنها حمله به آنها در یک جنگ زمینی است. تنها نیرویی که واقعاً بخت جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در سوریه را داشت مخالفان سنّی اسد بودند که دیگر به صحنه بازنمی‌گردند. دولت اوباما در این مورد قصور کرد و اکنون دیگر دو سال از انجام این کار دیر شده است.»    داعش کلید رقه را به امریکا دادظاهراً امریکایی‌ها با داعش به توافقی دست یافته‌اند تا این گروه شهر رقه را تخلیه کند. این اقدام امریکایی‌‌ها باعث شده ناظران واشنگتن را متهم کنند که به دنبال نابودی داعش نیست و تنها از این گروه برای اهداف خود استفاده می‌کند. منابع میدانی در سوریه اعلام کردند که ۱۲ اتوبوس وارد محله «‌حاوی الهوی‌» در غرب شهر رقه شده‌اند تا تروریست‌های داعش را از رقه به حومه شرقی دیرالزور منتقل کنند. این اقدام همزمان با پرواز جنگنده‌های ائتلاف ضدداعش امریکا در آسمان شهر رقه، مقر اصلی داعش در سوریه اتخاذ شده است. گزارش‌‌هایی نیز منتشر شده مبنی بر اینکه سازمان اطلاعات فرانسه خواهان تحویل گرفتن یکی از تروریست‌های سرشناس داعش در رقه است که دستور حملات پاریس را صادر کرد که به کشته شدن دهها تن انجامیده است. گفته شده یکی از عواملی که باعث تأخیر در توافق با اعضای داعش شده همین موضوع بوده است.