حرف‌های ترامپ ، طنز تاريخي است

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، اتهامات بي‌ادبانه‌ي ترامپ نسبت به سپاه پاسداران و ايران اسلامي‌را ناشي از خشم سياسي سردمداران استکبار جهاني دانست و گفت: ايران و سپاه پاسداران از عوامل اصلي انحلال تشکيلاتي داعش در کشورهاي منطقه است.
به گزارش ايلنا، آيت‌الله‌هاشمي‌شاهرودي، در آغاز جلسه کميسيون موارد خاص مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به سخنان غيرديپلماتيک و غيرمتعادل ترامپ در خصوص تحريف تاريخ و جغرافياي ايران گفت: وي در لفاظي‌هاي خود، غير از مجموعه‌اي از اتهامات واهي، مسائل ديگري را مطرح نکرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، اين عصبانيت‌ها را نتيجه شکست سياست‌هاي آمريکا در منطقه دانست و گفت: آمريکا که خود فتنه‌ي داعش را در منطقه ايجاد کرده است، اکنون پس از شکست سياست‌هايش، دنبال فتنه‌هاي ديگر مانند تجزيه‌ي کشورهاست و هميشه ايران را مانع اجراي سياست‌هاي قلدرمآبانه خويش مي‌بيند و به همين دليل نيز خشمگين است.
هاشمي‌شاهرودي، با يادآوري سخنان ترامپ در زمان تبليغات انتخاباتي، گفت: صراحتاً به رقباي انتخاباتي که مسئولان دولت وقت آمريکا بودند، يادآوري و آنان را متهم مي‌کرد که شما داعش را ايجاد کرديد.
وي افزود: البته براي همه‌ي دنيا روشن است که داعش چگونه به وجود آمد و اين نعل‌هاي وارونه، حقيقت ماجرا را نمي‌پوشاند. وي با تأکيد بر وجود اسناد متقن و روشن تاريخي در مورد «خليج‌فارس» در همه‌ي منابع رسمي، علمي‌و سياسي و جغرافيايي، گفت: طنز تاريخي و سياسي است که رئيس جمهور يک کشور مدعي جهانداري، با نگاه بازاريابي و ترغيب برخي کشورهاي عربي براي کمک‌هاي مالي و پولي، يک حقيقت تاريخي را مخدوش نمايد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، جذب رضايت اسرائيل و لابي‌هاي صهيونيست‌ها را هدف دوم ترامپ از جعل مسلّمات تاريخي و جغرافيايي دانست و گفت: خروج هر دو دولت از يونسکو، نشان‌دهنده‌ي اين حقيقت تلخ در دنياي سياست است که يک ابرقدرت تابع يک دولت جعلي و نامشروع شده است.
آيت‌الله‌هاشمي‌شاهرودي مجموعه موضع‌گيري‌هاي خصمانه‌ي رئيس جمهور آمريکا را تکرار بحث‌هاي زمان تبليغات انتخابات دانست و گفت: هنوز دنبال فشار به ايران و طرف‌‌هاي مذاکرات هسته‌اي براي گرفتن امتيازات بيشتر در برجام است و گويا نمي‌داند که تصويب معاهدات بين‌المللي زمان خاص دارند و پس از آن نوبت اجراست. 
وي تلاش براي ربط موضوعات نامربوط به مذاکرات هسته‌اي و برجام را يکي از اهداف آمريکا و برخي طرف‌ها براي توسعه‌ي مذاکرات دانست و گفت: الحمدلله با تدبير مقام معظم رهبري و هوشمندي مسئولين، موضوع برجام منحصر به مسائل هسته‌اي شد ولاغير. آيت‌الله‌هاشمي‌شاهرودي مخالفت کشورهاي اروپايي و ديگر طرف‌هاي مذاکره در ۱+۵ را دليل انزواي سياسي آمريکا در اين مسئله خواند و گفت: ايران بارها اعلام کرده که علي‌رغم پايبندي به تعهدات جهاني، بر سر مسائل دفاعي خويش با هيچ کشوري معامله نمي‌کند که اين مهم، حق تاريخي ملت ايران براي نسل‌هاي فعلي و آينده است.
 ايشان با تأکيد بر اين نکته که «نبايد بهانه دست رئيس جمهور غيرمتعادل و غيرمتوازن آمريکا داد»، گفت: الحمدلله ملت ايران زير چتر ولي فقيه در نظام ولايي، وحدت خوبي دارند و نمي‌گذارند ديگران با ياوه‌گويي‌ها و اتهامات واهي در مسائل داخلي ايران اسلامي، دخالت کنند.