جهانبخش محبی نیا دام جدید نئو محافظه کاران برای خروج ایران از برجام

روایت ایران و آمریکا در دوران حاضر، داستان عشوه‌های شاهد بازاری در کاخ سفید است که حرامیان دور وی حلقه زده‌اند، همراهی مخموران ملنگی چون نتانیاهو و ملک سلمان با گفتار سخیف ترامپ برای بار دیگر ثابت کرد، پایه های دروغ پراکنی کاخ سفید بر مغز خسته عوامل ارتجاع و صهیونیزم در خاورمیانه میخکوب شده است.
توشیح همزمان تل‌آویو و ریاض بعد از نمایش ترامپ هرگونه شکی در عدم اتحاد و هماوآیی سلطه جهانی، صهیونیزم و تفکر سلفی و تکفیری را زایل و ضایع کرد.
تحلیل رفتار سیاسی رئیس جمهور آمریکا در چند گزاره قابل بیان است:
تاریخ رفتار سیاسی روسای جمهور در آمریکا نشان می‌دهد که هر یک از آنها، تلاش جدی و بی حد و حصری دارند تا به عنوان قهرمان ملی در اذهان مردم آمریکا باقی بمانند. رد پای اشتهای موصوف از واشنکتن دی سی، آبراهام لینکلن، کندی، ویلسون، نیکسون، ریگان تا اوباما دیده می شود. مهار خروشچف توسط کندی، اضمحلال نظام کمونیستی و هیپنوز شدن با ریگان نمونه ای از برند خواهی مذکور است. اوباما هم با پیگیری صلح فلسطین و اسرائیل، منازعه اتمی آمریکا و ایران، تنظیم روابط با کوبا و نجات اقتصاد آمریکا از فاصله طبقاتی وحشتناک و اصلاحات در حوزه سلامت قصد گردگیری از چهره ملکوک آمریکا را داشت. ترامپ برای عقب نماندن از قافله، دستش بجد خالی است. وعده های انتخاباتی وی چون دیوار کشی مکزیک - آمریکا، پویایی اقتصادی و ترمیم قرار دادها و موافقت نامه های بین المللی به نفع آمریکا، آنچنان چنگی به دل نزد و ایشان را در اجراء به عقب نشینی های مصلحتی وادار کرد. اینک ترامپ با اوباما سوزی و خلع سلاح ایشان در زمینه سلامت و روابط خارجی هم محبوبیت اوباما را هدف قرار داده است و هم دنبال جایگزینی روانی بر وی است. با این فرض ترامپ دنبال بهم زدن برجام نیست بلکه با اعمال طرح "مرد دیوانه" و فشار بیشتر بر ایران و به زعم خویشتن و مشاوره ناکافی کاخ سفید با الحاقی متنی به برجام، قهرمان ملی بر جام قلمداد شود. طبیعی است ایران با حفظ هوشیاری و هوشمندی بهانه ای دست کاخ سفید نخواهد داد تا طراحی کاخ سفید به نتیجه رسد. البته خروج از برجام و تسلیم شدن در قبال جاه طلبی ترامپ نتیجه واحدی دارد. بر جام نه به توقف و تعطیلی نیاز دارد نه به بازسازی طمع کارانه و کاسبکارانه کاخ نشینان قدرت آمریکا، که هوس دیگری در سر دارند. گزاره بعدی که قابل بیان است سوق دادن ترامپ به رفتارهای مساله آفرین از سوی محافظه کاران است که مشروعیت سوزی جمهوری خواهان در آمریکا نتیجه رفتارهای ناشیانه ایشان است. با این وصف شرایط برای مساله سازی ترامپ و استیضاح وی آماده می شود، اما ترامپ با احاله موضوع به کنگره سیاست و تله محافظه کاران را ختنی کرد.
از احتمالات بعدی قول ترامپ به عربستان و اسرائیل است که در مقابل اقتدار ایران، حافظ منافع و امنیت آنان خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران با مشاهده رفتار سیاسی آل‌سعود متوجه هست که با قیچی سیاست، زبان تیز مداخله، جاسوسی و بحران سازی قد کوتاهان خاورمیانه را به نحوی قطع نماید که بیشتر از این خاورمیانه را فدای جاه‌طلبی و حفظ قدرت قومی و قبیله ای نکنند. حافظه و مخزن سیاست آنقدر ظرفیت دارد که بتوان دشمن ریز را زیر پای دشمن یغور و زمخت له کرد و برای همیشه از شنیدن صدای زوزه شبانگاهی نا اهلان راحت شد. در هر صورت آن چه از تحلیل محتوای سخنرانی ترامپ در کاخ سفید متجلی است ایشان و با تیم مشاوره پشت سر وی، دنبال بهم زدن قائده برجام در ابتدا نیست چرا که از تبعات منفی آن در سطح بین الملل مطلع اند، خروج آمریکا از بر جام باعث به وحدت رسیدن اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ایران خواهد شد و آمریکا در این صحنه تنها خواهد ماند. پس با هوچی گری و رجزخوانی می‌خواهند ایران را هیجانی و عصبی کنند تا از بر جام خارج شود آنگاه لقمه ای چرب به نام پیمان شکنی ایران را وسیله ای برای اجماع جهانی قرار دهند و به زعم باطل خودشان ایران را به پای مذاکره پیرامون موشک‌های دفاعی بکشانند تا توان پدافندی کشور را به تحلیل ببرند. ایده ای که بیشتر از همه رویای آل سعود و صیهونیسم را در بر می گیرد چیزی که محال است و ملت ایران تحت هیج شرایطی اجازه نخواهد داد غیرت، اقتدار و دفاع ملی در بزم های تصنعی لباس مذاکره برتن کند.
سایر اخبار این روزنامه
هیلاری کلینتون:سخنان ترامپ پایان اعتبار آمریکا بود « ابتکار» میزان رضایتمندی جناخ های سیاسی از واکنش روحانی به اظهارات ترامپ را بررسی کرد گزارش میدانی « ابتکار» از نوع خدمات‌دهی اتوبوس‌های بخش غیردولتی خصوصی‌سازی اتوبوسرانی یا رهاسازی؟ جهانبخش محبی نیا دام جدید نئو محافظه کاران برای خروج ایران از برجام « ابتکار» دلایل بدخط شدن ایرانی‌ها را بررسی کرد چرا بدخط شدیم؟ میراث فرهنگی با دیوارکشیدن مقابل ساختمان مشروطه مخالفت کرد اسحاق جهانگیری: ترامپ تا امروز یک حرف منطقی نزده است ذائقه تماشاگران ایرانی تغییر کرده است؟ پایان «شهرزاد» آغاز سریال‌های فصلی یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با «ابتکار» : پاسخ‌های پینک‌پنکی روسای قوا به صلاح نیست خاطرات «قاضی شارع» از «هزار دستان»، «سربداران» و «علی حاتمی» برای استقبال از مصدق پیاده تا فرودگاه مهرآباد دویدم کلام ضرب در اقدام مقدارى است ثابت میدل ایست آی مدعی شد متن نامه روحانی به اوباما پس از اجرایی شدن برجام