یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با «ابتکار» : پاسخ‌های پینک‌پنکی روسای قوا به صلاح نیست

چندی پس از آغاز به کار دولت یازدهم چالش‌های بین سران قوه قضائیه و مجریه در تریبون‌های عمومی آغاز شد و مردم با نگرانی شاهد طرح موضوعاتی از سوی یکی از مسئولان قوا در تریبون عمومی و پاسخ مسئول دیگر در نشست دیگری بودند. این پاسخ‌های پینگ پنگی مسئولان پس از پایان دوره یازدهم و ورود به دوره دوازدهم همچنان ادامه دارد و شاهدیم که هر یک از این اظهارنظرات در تغییر و تحولات اقتصادی و از جمله افشزایش قیمت ارز بی‌تاثیر نبوده است. علی اصغر
یوسف نژاد، عضو فراکسیون امید مجلس در گفت وگو با «ابتکار» با انتقاد از این رفتار مسئولان این روند را بیماری فرهنگی جامعه ما دانست. او همچنین معتقد است که صدا و سیما باید درباره موضوعاتی که از طریق تریبون‌های عمومی مطرح می‌شود به دور از هرگونه جانب داری سیاسی و جناحی شفاف سازی کند تا مردم برای کسب خبر درباره آن موارد به مراجع غیررسمی و شبکه‌های ماهواره‌ای پناه نبرند. آنچه در زیر می‌خوانید گفت و گوی یوسف نژاد، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس است.
مدتی است که شاهد چالش هایی بین سران دو قوه مجریه و قضائیه هستیم که از تریبون های عمومی با کنایه سخن می گویند و پاسخ یکدیگر را می دهند . به نظر شما چنین اقداماتی چه بازتاب های اجتماعی دارد؟
تاکید دارم که بین قوا و مسئولان کشور باید اتحاد و انسجام برقرار باشد. البته همه این موضوع را در سخنرانی‌هایشان به خوبی بیان می کنند ولی در عمل به نحو دیگری رفتار می کنند. حفظ اتحاد و انسجام داخلی از جمله موارد امنیت ملی است و باید در مقابل دشمنان و جهان استکبار به خوبی آن را حفظ کرد تا دشمنان از این موضوع سواستفاده نکنند. ولی برخی اظهارنظرات مسئولان از تریبون های عمومی برای مردم ایجاد نگرانی می کند و این انتقاد را در دیدارهای حضوری و پیامهای غیر حضوری به ما منتقل می کنند.


مردم می گویند چرا برخی مسئولان به جای اینکه مشکلاتشان را با یکدیگر درمحفلی خصوصی حل و فصل کنند آن را به مجامع عمومی می کشانند و از راه‌های غیر رسمی و غیراداری و تریبون عمومی بایکدیگر تسویه حساب سیاسی می کنند؟
برخی مسئولان بدون اینکه توضیح کاملی درباره یک موضوع بدهند، با کنایه سعی دارند منظورشان را به طرف مقابل برسانند، به فرض اینکه مردم هم درجریان موضوع هستند و نیازی به توضیح درباره موضوع نیست. این مسئله خودش بیشتر ایجاد سوتفاهم می‌کند و ممکن است برداشت‌های متفاوتی از آن بشود، بدون اینکه واقعیت‌های جامعه مطرح شود. فلان مسئول درباره یک موضوع به صورت تلگرامی حرفی می زند و مسئول دیگر پاسخش را در یک تریبون دیگر با کنایه می دهد و این برای جامعه سوتفاهم هایی ایجاد می کند و باعث نگرانی در جامعه می شود. در حالی که معتقدم این رفتار برای نظام اسلامی و سیستم مدیریتی مناسب نیست.
به نظر شما چنین برخوردهایی بین مسئولان چه تبعاتی می تواند برای جامعه به همراه داشته باشد؟
نتیجه این اظهارات در همه چیز جامعه اثرگذار است. مثلا ارز در حال گران شدن است و اظهار نظرها، مذاکرات یا سخنان یک شخص باعث تاثیر بر قیمت ارز شده است. بنابراین تاکید می کنم که همه رفتارهای مسئولان در جامعه آثار و تبعاتی دارد که گاها می توانداین تبعات منفی غیر قابل جبران باشد. حتی اظهارات سیاسی هم در این باره بی تاثیر نیست.
بنابر این تفاسیر آنچه از تریبون عمومی مجلس، دولت یا قوه قضاییه از سوی مسئولان اعلام می شود، قطعا در جامعه اثر دارد و این اثرات منفی روی مردم که سرمایه اجتماعی ما هستند و باید به مسئولان اعتماد داشته باشند ، در آنها ایجاد بی اعتمادی و نگرانی می کند.
گاهی دیده شده از تریبون عمومی موضوعی مطرح
می شود که کسی نه آن را تایید و نه تکذیب می کند و برخی مسئولان نسبت به شخص دیگری اتهام زنی
می کنند. نظر شما درباره چنین رفتارهایی چیست؟
قطعا در این شرایط آن اتهام و نقطه نظر منفی تاثیر خودش را درافکار عمومی می گذارد و مثلا بعد از مدتی که این موضوع منفی در افکارعمومی رسوب کرد، یک نفر درباره آن موضوع اظهارنظر رسمی می کند، ولی این توضیح دیگرهیچ فایده ای ندارد. چرا که مردم برای اینکه درباره این موضوع واقعیت را کشف کنند، از طریق مجاری غیر رسمی و غیر تخصصی درباره آن کسب اطلاع می‌کنند. مثلا وقتی صدا و سیما درباره یک موضوع با اهمیت اظهارنظری نمی کند یا موضع گیری نادرست و یک طرفه ای ، مردم به سمت شبکه‌های غیرداخلی و ماهواره و اخبار غیرواقعی تلگرام و ... جذب می شوند و از این طریق کسب خبر میکنند.
چیزی که به عنوان یک آسیب است و دراینباره به صدا و سیما انتقاد جدی ای وارد است. این در حالی است که انتقال و گردش آزاد و صحیح اطلاعات به طور واقع بینانه حق مردم است و نباید این حق را از مردم دریغ کنیم. بنابراین تاکید می کنم برچسب هایی که مسئولان در تریبون های عمومی و سیستم اداری به یکدیگر می زنند، بازتاب های منفی در داخل و خارج از کشور دارد، به نحوی که دیگر نمی شود آن را جمع کرد و پاسخگوی تبعات منفی آن بود.
به نظر من حق با مردم است و انتظار دارند مسئولان برای اظهارنظر خودشان ارزش قائل باشند. آنها باید بدانند این کل کل کردن ها و کنایه زدن ها تبعات و بازتاب های منفی داخلی و خارجی دارد و لزومی ندارد همه حرف هایی که می شود از آن برداشت منفی کرد را از طریق رسانه ها و تریبون های عمومی مطرح کرد.
این چالش‌های بین سران دو قوه مجریه و قضائیه از دوره اول ریاست جمهوری روحانی تا کنون وجود داشته و همچنان شاهد پاسخ‌های پینگ پنگی بین این افراد در تریبون های عمومی هستیم. به نظر شما به عنوان نماینده قوه مقننه این بحث ها باعث بی اعتمادی مردم به نظام نمی شود؟
به نظرم این یک بیماری فرهنگی در جامعه ما است و در طول ادوار مختلف هم وجود داشته است. البته در حال حاضر این مشکل بیشتر از قبل شده است و با اینکه خودشان هم اعتقاد دارند این کار درستی نیست و اثرات حرف خودشان را در جامعه می‌بینند، از نظر اخلاقی هم درست نیست که از تریبون عمومی برچسب ها اتهاماتی به یک شخص که حضور ندارد و امکان دفاع از خود را ندارد، زده شود. طبیعی است که آن شخص یا اطرافیانش در این باره مقابله به مثل می‌کنند و پاسخ دادن های پینگ پنگی همچنان ادامه دار می شود و اثرات مخربش به مردم جامعه منتقل می شود.
اخیرا شاهدیم که دادستان نسبت به نامه علی مطهری، نایب رئیس مجلس هم واکنش نشان داده است. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
به نظر من به طور کلی متهم کردن یکدیگر از هر جناح و جریان سیاسی زشت است و همه باید مراعات کنند چون از نظر مردم این رفتار از سوی هیچ جناحی پذیرفته شده نیست. پس همه مسئولانی که تریبون عمومی در اختیار دارند، باید مراقب اعتماد عمومی باشند. حتی رسانه ها و خبرنگاران نیز باید منصفانه و با صداقت درباره موضوعات اظهارنظرکنند و حق دیگران را در نظر بگیرند. بنابراین معتقدم برچسب زدن ، اشاره، کنایه و کلی گویی در خور شان و فرهنگ جامعه ما نیست و مسئولان باید از آن حذر کنند.
سایر اخبار این روزنامه
هیلاری کلینتون:سخنان ترامپ پایان اعتبار آمریکا بود « ابتکار» میزان رضایتمندی جناخ های سیاسی از واکنش روحانی به اظهارات ترامپ را بررسی کرد گزارش میدانی « ابتکار» از نوع خدمات‌دهی اتوبوس‌های بخش غیردولتی خصوصی‌سازی اتوبوسرانی یا رهاسازی؟ جهانبخش محبی نیا دام جدید نئو محافظه کاران برای خروج ایران از برجام « ابتکار» دلایل بدخط شدن ایرانی‌ها را بررسی کرد چرا بدخط شدیم؟ میراث فرهنگی با دیوارکشیدن مقابل ساختمان مشروطه مخالفت کرد اسحاق جهانگیری: ترامپ تا امروز یک حرف منطقی نزده است ذائقه تماشاگران ایرانی تغییر کرده است؟ پایان «شهرزاد» آغاز سریال‌های فصلی یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با «ابتکار» : پاسخ‌های پینک‌پنکی روسای قوا به صلاح نیست خاطرات «قاضی شارع» از «هزار دستان»، «سربداران» و «علی حاتمی» برای استقبال از مصدق پیاده تا فرودگاه مهرآباد دویدم کلام ضرب در اقدام مقدارى است ثابت میدل ایست آی مدعی شد متن نامه روحانی به اوباما پس از اجرایی شدن برجام