آزارجنسی ۹۰‌درصد کودکان در پاتوق‌ها

در هفته گذشته در کارگروه فرمانداری تهران مصوب شد که ساماندهی کودکان کار و خیابان برعهده بهزیستی و وزارت رفاه است. خروجی این جلسه که به ریاست فرماندار تهران و با حضور معاون مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور، نمایندگان وزارت کار، نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با این موضوع مثل شهرداری، بهزیستی و نیروی انتظامی برگزار شد، این بود که حمایت اجتماعی، جذب و توانمندسازی کودکان کار و خیابان از شمول مصوبه خدمات اجتماعی شهر تهران خارج شده و مطابق آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی (حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان) برعهده سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد. بر این اساس مدیرکل بهزیستی استان تهران اعلام کرد که بهزیستی با همکاری و همراهی سازمان‌های مردم‌نهاد با پرهیز از برخورد قهری و جمع‌آوری کودکان در فرایندی بر مبنای مددکاری و حمایت اجتماعی پدیده کودکان کار و خیابان را ساماندهی می‌کنند، اما براساس گزارش سازمان‌های مردم‌نهاد، مسئولان وزارت رفاه و سازمان بهزیستی هنوز هم فرمانداری به‌کمک شهرداری طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان را در سطح شهر تهران اجرا می‌کنند. روز گذشته فرماندار تهران با اشاره به آنچه «اظهارنظر افراد غیرمسئول درباره توقف طرح قانونی ساماندهی متکدیان در سنین مختلف» خواند، گفت: ادعای توقف جذب، پذیرش و ساماندهی کذب و بی‌اساس است. به‌گزارش ایلنا، عیسی فرهادی با یادآوری اینکه این طرح بر اساس قانون شورای اجتماعی کشور به مرحله اجرا درآمده است، تصریح کرد: جمع‌آوری متکدیان در سنین مختلف از سطح شهر تهران ادامه دارد و این امر متوقف نشده است.
ترانزیت کودکان کار به تهران
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران از ترانزیت کودکان اتباع بیگانه برای تکدی‌گری به تهران خبر داد و گفت: 90‌درصد کودکان کار در پاتوق‌ها مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند. آیا نمی‌توانیم این کودکان را حتی در مراکز ساده نگهداری کنیم؟ رضا قدیمی در ادامه‌ صحبت‌های خود با بیان اینکه بسیاری از این کودکان به‌زور توسط بستگانشان که حتی صلاحیت نگهداری ندارند، به خیابان رانده شده‌اند تا گدایی کنند، افزود: این کودکان مورد استثمار خانواده‌هایشان قرار گرفته‌اند. او با بیان اینکه پس از جذب کودکان، اولیا و بستگانشان شناسایی شده و تذکرات لازم به آنها داده می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر خانواده‌های این افراد از تذکرات ارائه‌شده تعدی کنند، برخوردهای لازم قضائی با آنها صورت می‌گیرد، چرا که این کودکان به‌جای تحصیل از سوی خانواده‌هایشان وادار به تکدی‌گری می‌شوند. به‌گزارش ایسنا، قدیمی با بیان اینکه طی اجرای طرح جمع‌آوری کودکان کار و متکدی در پایتخت 416کودک جذب شده‌اند که 355نفر برای کشورهای اطراف هستند، ادامه داد: بسیاری از این کودکان خانواده‌هایشان اصلا ایران نیستند و کودک به تهران ترانزیت شده است و باید این هشدار را بدهم که زنگ خطر ترانزیت کودکان برای تکدی‌گری به صدا در آمده است و این‌ درحالی است که در کجای دنیا به یک خارجی اجازه می‌دهند در چهارراه‌های معروف گدایی کند!
جمع‌آوری کودکان کار را متوقف کنید


همزمان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اقدامات فرمانداری تهران در جمع‌آوری کودکان کار و خیابان که با اعتراض فعالان مدنی حوزه کودک و نمایندگان مجلس روبه‌رو بوده است، اظهار کرد: وزارت دادگستری، وزارت رفاه و سازمان بهزیستی با اجرای این طرح مخالفند و انتقادهای جدی به آن دارند، از همین رو وزارت کشور باید این طرح را متوقف کند. علی ساری افزود: نیروی انتظامی هم در پاسخ به نماینده شهرداری که اعلام کرد اطلاعات آنها نشان می‌دهد 90‌درصد این کودکان باندی هستند، تاکید کرد که شهرداری اطلاعات این باندها را در اختیار نیروی انتظامی قرار دهد تا با آنها برخورد شود. به‌گزارش ایلنا، او عنوان کرد: اگر وزارت کشور و فرمانداری تهران بخواهند همچنان بر اجرای این طرح اصرار کنند، سوال از وزیر کشور در این مورد در دستورکار قرار خواهد گرفت و شهردار تهران هم برای ادای توضیحات به مجلس فراخوانده خواهد شد.
اسارت‌گرفتن کودکان کار با طرح جمع‌آوری
یک جامعه‌شناس درباره طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: هرچند وقت یک‌بار طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان به میان می‌آید، درحالی که تنها با این کار صورت مساله پاک می‌شود. امیرمحمود حریرچی می‌افزاید: در واقع مسئولان ناتوانند، چون نیمی از راه‌حل مساله در طرح درست مساله است. او ادامه می‌دهد: با چنین طرح‌هایی کودکان کار و خیابان از سطح شهر فرار می‌کنند و سراغ کارهای زیرزمینی می‌روند که فوق‌العاده سخت و دشوار است. حریرچی اظهار می‌کند: کودکان خیابانی بخش بسیار کوچکی از کودکان کار کشور هستند. اکنون ماه مهر است. باید بپرسیم که چرا این کودکان کار می‌کنند و دانش‌آموز نیستند؟ این استاد دانشگاه عنوان می‌کند: باید چرایی‌ها را پیدا کنیم. تحصیل حق کودکان است و اگر کودکی به‌علت فقر خانواده نمی‌تواند به مدرسه برود باید به ارتقای معیشت خانواده کمک کنیم. او بیان می‌کند: در صورت راهیابی به مدارس هم رفتارهای تحقیر‌آمیز با این کودکان می‌شود، اما توجه به این بخش‌ها مغفول مانده است و صرفا به فکر جمع‌آوری کودکان کار هستیم. حریرچی خاطرنشان می کند: به اسم متکدی کودکان کار را جمع آوری می‌کنند و شهرداری هم می‌گوید هنوز بخشنامه‌ای به ما نرسیده و تمام کودکان خیابان را جمع می‌کنیم. او می‌گوید: حال سوال اینجاست که این کودکان را پس از جمع‌آوری به کجا می برند؛ آیا موجب مهارت‌افزایی و توانمندی آنها می‌شوند؟ او اضافه می‌کند: کودکان کار و خیابان می‌گویند جایی که ما را می‌برند از زندان بدتر است؛ باید نظر کودکان کار و خیابان را هم بپرسیم. او می‌گوید: اگر بحث کودکان باندی به میان می‌آید، باندها را پیدا کنند؛ چرا کودکان کار و خیابان را جمع‌آوری می‌کنند؟ این جامعه‌شناس بیان می‌کند: نمی‌خواهند مشکل حل شود، چرا که تمامی کودکان حق تحصیل دارند و براساس قانون کشور تا 15سال تحصیل آنها لازم‌الاجرا و رایگان است. او می‌افزاید: از سوی دیگر، وضعیت کودکان اتباع بیگانه هم اسفناک است. گرچه خانواده آنها غیرقانونی وارد ایران شده‌اند، اما کودکان این خانواده‌ها چه گناهی دارند؟ کودکان اتباع بیگانه هم دارای حقوقی هستند. بیاییم درد آنها را دوا کنیم. حریرچی توضیح می‌دهد: چند‌درصد طرح‌های جمع‌آوری کودکان کار و خیابان به نتیجه رسیده است؟ سازمان بهزیستی و وزارت رفاه گزارش‌های خود را ارائه کنند. حریرچی می‌افزاید: هدف از این جمع‌آوری‌ها پیشگیری، درمانگری و توانمندسازی آسیب‌های اجتماعی نیست، بلکه به اسارت گرفتن کودکان آسیب‌دیده و تلنبار‌کردن آنهاست.