گفت‌وگوی پوتین و لاریجانی در سنت پترزبورگ

روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس کشورمان، به اجلاس اتحادیه بین‌المجالس در سنت پترزبورگ روسیه رفت و در این مراسم سخنرانی کرد. نکته قابل توجه گفت‌وگوی رئیس جمهوری روسیه با رئیس مجلس ایران در حاشیه این مراسم بود. پوتین بلافاصله بعد از پایان مراسم آغاز 137مین مجمع عمومی اجلاس اتحادیه بین‌المجالس نزد لاریجانی رفته و چند دقیقه‌ای با وی به گفت‌وگو پرداخت. دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در پاسخ به خبرنگار این خبرگزاری، محتوای گفت‌وگوهای طرفین را فاش نکرد اما به نظر می‌رسد گفت‌وگوی آنها حول محور اظهارات اخیر ترامپ و شرایط منطقه بوده باشد. ولادیمیر پوتین که در پایان سخنرانی خود در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس، با اشتیاق زیاد نمایندگان پارلمانی و خبرنگاران خارجی برای گفت‌وگو مواجه شده بود، غیر از مقامات پارلمانی ایران و سوریه، گفت‌وگوی دیگری نداشت و تنها به درخواست هیات نمایندگی نیجریه و مالی، برای گرفتن عکس یادگاری با آنها، پاسخ مثبت داد.
ترامپ درصدد اوبامازدایی
رئیس مجلس در نشست اتحادیه بین‌المجالس هم گفت: بپذیرید شرایطی که امروز آمریکا ایجاد کرده است نه تنها کمکی به این مهم نمی‌کند بلکه قدری فضا را یأس آور نموده است. سخنان غیر مسئولانه اخیر رئیس جمهور آمریکا گواه این معناست. علی لاریجانی با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران افزود: تعجب‌آور است که رئیس جمهور کشوری با چنین پیشینه سیاسی، امروز برای ملت ایران دلسوزی می‌کند. تاسف‌آورتر آن است که سپاه، که یک نیروی نظامی مردمی است و با درخواست دولت‌های عراق و سوریه به کمک ملت‌های آنان شتافت تا داعش را سرکوب کند متهم به حمایت از تروریسم می‌نماید. ظاهرا ایشان فراموش کرده‌اند که وزیر خارجه اسبق آمریکا علنا اعلام نمود داعش را آمریکا به وجود آورد و آقای ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود آمریکا را متهم به این کار کرد. لاریجانی اظهار داشت: اگر صد بار رئیس جمهور آمریکا حماس و حزب‌ا... را در ردیف گروه‌های تروریستی مورد اهانت قرار دهد از ارزش مبارزات آنها کاسته نمی‌شود. این دو گروه در مقابل رژیم صهیونیستی که بارها دست به قتل عام فلسطینی‌ها زده و سال‌هاست آنان را از سرزمین خود آواره کرده و چندبار به لبنان حمله نموده است، از حقوق ملت خود دفاع مشروع می‌کنند و البته ما با افتخار از آنان دفاع می‌کنیم. رئیس مجلس همچنین یادآور شد: در مساله هسته‌ای ایران با حضور اتحادیه اروپا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس و ایران طی ۳۰ ماه مذاکره چنین توافقی حاصل شد که به تصویب شورای امنیت رسید. آقای ترامپ اخیرا اعلام کرد که ایران پایبند به توافق نیست، حال آنکه ۸ بار آژانس بین‌المللی اتمی رسما پایبندی ایران را اعلام کرده و آژانس در گزارش اخیر خود در ۲ روز گذشته پس از سخنرانی آقای ترامپ مجددا اعلام کرد که ایران به همه نظامات بین‌المللی آژانس پایبند بوده است.
بی‌احترامی ترامپ به سازمان ملل


لاریجانی گفت:‌ به نظر می‌رسد آقای ترامپ نه به توافقات بین‌المللی پایبند است و نه احترامی برای سازمان ملل قائل است و به همه کشورها نشان می‌دهد که دولت آمریکا به هیچ تعهدی پایبند نیست، یک روز از معاهده آب و هوای پاریس خارج می‌شود، یک روز دیوار مکزیک را برای تحقیر این کشور مطرح می‌نماید، یک روز از یونسکو خارج می‌گردد، در سازمان ملل در حضور رهبران دنیا سخن از نابودی کامل کره بر زبان می‌آورد و به سرکوبگران، مردم متمدن و نجیب اما فقیر یمن سلاح می‌دهد. اگر آقای ترامپ واقعا نگران سلاح هسته ای است، چرا جلوی رژیم صهیونیستی اسرائیل را نمی‌گیرد، چه کسی حرف‌های شما را باور می‌کند، آن هم وقتی ایران صراحتا اعلام می‌کند سلاح هسته ای در دکترین دفاعی ما جایی ندارد. لاریجانی با بیان اینکه متأسفانه آقای ترامپ با ادبیات نازی‌ها سخن می‌گوید، تصریح کرد: امروز از مدیترانه تا اقیانوس هند، از شرق آفریقا تا شرق آسیا را تهدید می‌کند، آیا آقای ترامپ می‌داند چه می‌گوید؟ اگر آمریکا ضعیف شده، چرا باید هزینه آن را سایر کشورها بدهند. نازی‌ها هم می‌خواستند ضعف خود را با کوبیدن سایر کشورها جبران کنند ولی هزینه‌ای دادند که برای همه بشریت تجربه تلخ آن باقی ماند. اگر قدرتی دارید چرا جلوی هجوم وحشیانه به مردم مسلمان میانمار را نمی‌گیرید. به نظر می‌رسد آقای ترامپ به خاطر دشمنی با آقای اوباما، می‌خواهد هر کاری ایشان انجام داده خراب کند و اوبامازدایی نماید، این چه معنا دارد که آقای ترامپ شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس را هم نادیده می‌گیرد. فقط می‌خواهد در رقابت‌های داخلی، آقای اوباما را بکوبد. لاریجانی در پایان تصریح کرد: تلاش‌های دولت روسیه به خصوص شخص آقای پوتین در یافتن راه حل سیاسی برای سوریه در آستانه با حضور ایران و ترکیه جای قدردانی دارد. این نمونه‌ای است که در مقابل اقدامات یأس‌آور برخی قدرت ها، نشانه‌های امیدوار کننده هم در جهان امروز مشاهده می‌شود.