بادامچیان: موافق همکاری با احمدی‌نژاد نبودیم!

آرمان- حمید شجاعی: هنوز برائت از احمدی‌نژاد در حالی که 5 سال از دولت او می‌گذرد ادامه دارد و تنها چند چهره دلواپس هنوز بر حمایت خود پافشاری می‌کنند. چهره‌هایی مانند محمدعلی رامین که فروردین سال ٩٢ گفته بود «دولت احمدی‌نژاد در حد توان خود، عظمت اسلام و عزت جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان نشان داد و خطاهای دوره احمدی‌نژاد قابل‌مقایسه با خیانت‌های دولت‌های پیشین نیست» یا حمید رسایی سکوت را در مقابل علنی کردن حمایت‌هایش از احمدی نژاد انتخاب کرده است، با این حال برخی مانند مهدی کوچک زاده نماینده سابق و اصولگرای مجلس که به حمایت از دولت احمدی نژاد شهره بود 23 فروردین امسال با انتشار تصویر نوشته‌ای با دستخط خود در صفحه اینستاگرامش از رئیس جمهور سابق کشور اعلام برائت کرد. اکنون برخی هم هستند که حمایت آنها از احمدی نژاد واضح بود اما پس از پایان دولت دهم هرگونه حمایت را تکذیب کردند! با گذشت 12 سال از انتخابات ریاست جمهوری در سال 84 هنوز سخنان ناگفته‌ای در این ارتباط وجود دارد. مباحثی پیرامون حمایت‌ها و عدم حمایت‌هاست، برخی که بی‌طرفی گزیدند و برخی دیگر که به فراخور زمان رنگ عوض کرده و حمایت خود را نیز تغییر دادند. شاید اگر حزب مؤتلفه یا سایر گروه‌های اصولگرا مثل جامعه روحانیت و جامعه مدرسین از آیت‌ا... هاشمی حمایت می‌کردند نه پدیده‌ای به نام احمدی نژاد ظهور می‌کرد، نه آن 8سال پرمخاطره پیش می‌آمد. گرچه در این راستا باید تاثیر هر تشکل و حزبی را در جای خود در نظر گرفت، اما بی‌شک اگر اصولگرایان هم در آن سال عواقب انتخاب احمدی نژاد را می‌دانستند هرگز از او حمایت نمی‌کردند. در این راستا اسدا... بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه معتقد است: موافق حمایت و همکاری با احمدی نژاد نبوده، اما تایید آیت‌ا... مهدوی‌کنی برای او حجت شرعی شده است.
اجماعی که حاصل نشد
اصولگرایان در سال 84 می‌خواستند با اجماع بر سر کاندیدایی واحد به میان بیایند، اما در حمایت از کاندیداهای خود اجماع کامل نداشتند. طرح این سخن از این باب است که در آن حجت الاسلام ناطق نوری طرحی را مطرح کرد که طی آن همه اصولگرایان به نفع یک کاندیدای واحد کناره‌گیری کنند و بسیاری از این پیشنهاد استقبال کردند. در این راستا خود او علی لاریجانی را مطرح کرد که گرچه بسیاری از آن استقبال کرده و به نفع او کناره گیری کردند، اما از آنجایی که محمدباقر قالیباف و محمود احمدی نژاد اصولا چنین طرحی را قبول نداشتند به نشانه اعتراض در انتخابات ماندند. این گونه شد که با شکست طرح ناطق برخی گروه‌های اصولگرا مثل جریان آیت‌ا... مصباح (پایداری) و مؤتلفه پشت احمدی نژاد جمع شدند. گرچه تشکل‌های تاثیر‌گذاری چون جامعتین نیز در این انتخابات بی‌طرفی پیشه کردند. البته ناگفته نماند که به قرائت بادامچیان موتلفه قصد حمایت از احمدی نژاد را نداشت، اما مخالفت آیت‌ا... مهدوی کنی موجب شد تا اعضای موتلفه نیز به حمایت از احمدی نژاد برخیزد. احمدی‌نژادی که پس از چندی برخلاف قول و قراری که با مهدوی کنی گذاشته بود، به موتلفه‌زدایی روی آورد.
شادمان از حمایت!


در این راستا یک عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه گفت: حزب متبوعش یعنی موتلفه اسلامی در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد موافق همکاری با او نبوده، اما تایید آیت‌ا... مهدوی کنی برای آنها حجت شرعی شــده اســت. اسـد‌ا... بادامچیان صبح دیروز در همایش ملی نکوداشت آیت‌‌ا...‌مهدوی کنی که در دانشگاه امام صادق برگزار شد ضمن بیان این مطلب، ادامه داد: آیت‌‌ا... مهدوی کنی گفتند که اگر نفر بعدی آقای احمدی نژاد بیاید، خیلی مشکلات پیش می‌آید بنابراین ما در حزب موتلفه حمایت کردیم و از این حمایت شاد هستیم، چرا که فرموده آیت‌ا... مهدوی کنی به ما حجت شرعی داده است. او افزود: این نکته مهمی بود چراکه امام خمینی(ره) نیز همیشه ایشان را تایید می‌کردند و گفته‌اند که آیت‌‌ا... مهدوی کنی کسی نیست که ما برای ایشان نظر بدهیم و او خود صاحب نظر است. این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه در حزب موتلفه اسلامی نظر آیت‌ا... مهدوی کنی برای ما حجت شرع بود به بیان خاطراتی از او و فعالیت‌ها در حوزه اقتصاد اسلامی تعلیمات دینی و فرهنگی پرداخت. بادامچیان یادآور شد: ایشان کارها را با برنامه و منظم انجام می‌داد و مسائل اصلی و فرعی را تفکیک می‌کرد. در حوزه تشکیلات نیز با همه تشکل‌ها اعم از جامعه روحانیت مبارز، موتلفه و جامعه مدرسین کار می‌کرد. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: آیت‌‌ا... مهدوی‌کنی معتقد بود که روحانیت یک حزب نیست بلکه یک نهاد است و دلایل مهم و جالبی در این رابطه داشت. در عین حال ایشان تشکیلات زده نبود. او تصریح کرد: ایشان تشکیلات را واجب و لازم می‌دانست اما با توجه به شرایط و اقتضائات مبانی اسلامی و مردم در عین حال اعتقاد داشت که روحانیت اهداف صنفی قومی و گروهی ندارد، هدف احزاب دستیابی به قدرت است،اما روحانیت برای قدرت کار نمی‌کند بلکه برای حاکمیت و احکام الهی کار می‌کند. همچنین طبق اعتقاد آیت‌‌ا... مهدوی کنی روحانیت حزب نیست چون اگر حزب باشد محدود می‌شود. این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: آیت‌ا... مهدوی کنی تشکلی را قبول داشت که طبق موازین اسلامی در راه رستگاری برای غلبه ا... فعالیت می‌کند و چون موتلفه را در این زمینه می‌دید، به ما می‌گفت که بهتر از شما سراغ نداریم و شما هم آخوند بهتر از ما گیرتان نمی‌آید.