اعدام قریب‌الوقوع بابک زنجانی صحت دارد؟

آرمان: مدعی دورزدن تحریم‌ها به‌نفع کشورش است. یکی از نزدیکانش اعلام کرده است: او در زمان دولت گذشته خدمات زیادی انجام داده و سزاوار بازداشت و محاکمه نبود. اما قوه‌قضائیه طی چندین جلسه به اتهاماتش رسیدگی کرد و در نهایت به جرم فساد فی‌الارض به اعدام محکوم شد و در نهایت این حکم در دیوان‌عالی کشور به تایید رسید. مقامات بارها اعلام‌کرده‌اند اگر زنجانی دلارهای نفتی را پس دهد، حکم او بررسی می‌شود، اما تا این لحظه خبری از عودت دلارهای نفتی نیست و البته هنوز حکم اعدام زنجانی هم به اجرا در نیامده است. روزگذشته دادستان کل کشور درپاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود قرار است حکم اعدام بابک زنجانی اجرا شود و اعاده دادرسی وی در دیوان عالی کشور رد شده است، گفت: شایعه چرا؟ حجت‌الاسلام منتظری افزود: باید منتطر باشیم ببینیم چه می‌شود. ان‌شاءا... زودتر حقوق مردم برگردد. او در پاسخ به این سوال که قاضی مقیسه در آخرین جلسه دادگاه گفته بود که حکم این فرد برای اجرا در دست مسئولان است و اینکه آیا واحد اجرای احکام زمانی را برای اجرای حکم تعیین کرده است، گفت: «مسئولان به‌دنبال اجرای حکم هستند اما مقدمات اجرای حکم باید فراهم شود.» به هر طریق روزی نمی‌گذرد مگر اینکه یا خبری از بابک زنجانی، یا برگزاری دادگاه شریکش، یعنی همان فردی که رسانه‌ها او را جعبه سیاه پرونده تخلفات نفتی می‌دانند، در رسانه‌ها منتشر نشود.
اعدام یا بازگشت پول
واقعیت آن است که اقدام بابک زنجانی به‌لحاظ حقوقی از جمله مصادیق افساد فی‌‌الارض بوده که هم دادگاه و هم دیوان عالی‌کشور براین موضوع تاکید کرده‌اند. اما سوال مهمی که در مورد آینده زنجانی وجود دارد، این است که با اعدام زنجانی تکلیف بدهی‌های‌میلیاردی چه خواهد شد. شاید به همین علت بود که حسن روحانی در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت چنین گفت: «چگونه می‌شود که یک تخلف عظیم و بزرگ حدود سه‌میلیارد دلاری در کشور ایران در دولت قبل اتفاق بیفتد؟ اینها همه بوده‌اند؛ ‌کدام یکی نظارتش دقیق نبوده است؟ یا قوانین و مقررات نظارتی اشکال دارد، یا افرادی که مسئولیت نظارت را به‌عهده دارند، دارای اشکال هستند.» وی ادامه داد: «مگر یک نفر به‌تنهایی می‌تواند سه‌میلیارد را به جیب بزند؟ به کجا وصل بوده و شرکای آن چه کسانی بوده‌اند؟ در چه رده‌ای بوده‌اند؟ چگونه نفت در اختیار وی قرار گرفته؟ چگونه صدها‌میلیون دلار غیراز پول نفت در اختیار آن قرار گرفته است؟ دستگاه قضا رسیدگی کرده و به حکمی رسیده است و من در آن باره حرفی ندارم. اما سوال مردم همچنان باقی است.»
زنجانی پای دار؛ دیگر متخلفان آزاد!


پرسش مهمی که از زمان رسانه‌ای‌شدن نام بابک زنجانی به گوش می‌رسید، این بود که این جوان که هنوز چهار دهه هم از طول عمرش نگذشته، چگونه به این ثروت افسانه‌ای دست یافته است. بعدها با پیگیری‌های مسئولان مشخص شد ثروت میلیاردر جوان ناشی از فروش نفت به وسیله او و عدم بازگرداندن دلارهای نفتی حاصل شده است. با گشوده‌شدن پرونده زنجانی در محاکم دادگستری مشخص شد که او با سپردن تضمن‌های صوری توانسته به تجارت نفت بپردازد. سوال دیگر آن است که چرا فرد دیگری تحریم‌ها را دور نزده است و پول‌ها کجا هستند، وقتی اموال داخلی‌اش کفاف بدهی‌های او را نمی‌دهد. واقعیت آن است که با اعدام بابک زنجانی پرونده ده‌ها متخلف که به او اعتماد کرده‌اند یا اسناد و ضمانتنامه‌های صوری از زنجانی قبول کرده‌اند، در ابهام قرار می‌گیرد. اکنون یک نگرانی اصلی متوجه بازگرداندن بدهی‌های نفتی زنجانی است؛ همان بدهی‌هایی که چند روز پیش، قاضی مقیسه، مسئول رسیدگی به پرونده فساد نفتی، درباره آن گفت: «زنجانی صریحا اعلام کرد پول دارم و یک ریال نمی‌دهم و این سخن ضبط شده است که حکم اعدام برای وی صادر شده و اجرای حکم به دست مسئولان است.» هرچند وکیل زنجانی برحسب وظیفه‌ای که دارد، پول‌داشتن موکل خود را تکذیب کرد. اکنون تنها باید منتظر ماند.