پرونده حمله به مطهری با گذشت وی مختومه می‌شود!

آرمان: در هفته‌های اخیر بارها اخباری در مورد دادگاه آمران حمله به مطهری منتشر شده، اما به‌نظر می‌رسد این پرونده به پایان خود نزدیک می‌شود. پس از جلسات متعدد رسیدگی، حکم صادر شده و هرچند هنوز رأی قابل اعتراض و تجدیدنظرخواهی است، اما چنین احتمالی ضعیف به‌نظر می‌آید. نکته مهم در این میان واکنش مطهری است که به‌تازگی گفته از آمران نیز مانند حمله‌کنندگان گذشت خواهد کرد.
تنبیه آمران
علی مطهری سه سال پیش به دعوت انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز و به‌منظور سخنرانی در دانشگاه شیراز به ‌این شهر سفر کرده بود. پس از خروج مطهری از فرودگاه، گروهی از موتورسواران ناشناس، به خودرو وی حمله کرده و آن را تخریب کردند. آنان با محاصره چندساعته کلانتری‌ای که وی پس از حمله در آن حضور داشت، موجب لغو برنامه سخنرانی او شدند. مطهری مصرانه تشکیل دادگاه برای رسیدگی به جرم حمله‌کنندگان را مدنظر داشت و در این چندسال بارها خبرهای جدیدی در این مورد منتشر شد. چند روز پیش مصطفی ترک‌همدانی، وکیل علی مطهری، از اعلام حکم دادگاه‌نظامی به مطهری خبر داد، اما درعین‌حال تاکید کرد افشای این حکم بر اساس قانون امکانپذیر نیست. مطهری در نوبت‌های مختلف بر لزوم معرفی آمران این حمله تاکید کرده و گفته بود با معرفی آنان از سایر حمله‌کنندگان خواهد گذشت. اما وی به‌تازگی در مورد رضایت‌دادن و عدم ادامه شکایت از آمران اعلام کرد: «قبلا هم گفتم که آمر اصلی اخیرا حکم ارتقا گرفته. به‌خاطر احترام به این حكم و اینکه آبروی او حفظ شود، عملا دنبال نمی‌کنیم. باید یک دادگاه جدید تشکیل و در آن آمر اصلی محاکمه می‌شد، اما ما دیگر پیگیر دادگاه جدید نشدیم. به‌اندازه کافی اینها تنبیه شده‌‌اند و آمر اصلی هم به‌اندازه کافی متنبه شده است. ما این کار ‌(رضایت از جرم آمر اصلی) را به‌خاطر مصالح کشور انجام داده‌ایم.»
درس عبرت؟!


گذشته از پسندیده‌بودن گذشت و اخلاقی‌بودن حرکت مطهری به‌عنوان یک فرد، این پرونده اما زاویه دیگری نیز دارد. تنبیه‌نشدن جدی آمران که مشابه آن بارها در فضای سیاسی و اجتماعی کشور دیده شده، می‌تواند موجب نگرانی باشد. برخورد جدی با مسئولان این حرکت غیرقانونی می‌توانست درس عبرتی برای چنین افرادی باشد. هرچند خود مطهری معتقد است این افراد متنبه شده‌اند، اما به‌نظر نمی‌رسد حضور در دادگاه و تفهیم اتهام برای کسانی که از غیرقانونی‌بودن عملکردشان آگاهی داشته‌اند به‌معنی تنبیه باشد. کشور در سال‌های اخیر از چنین رفتارهایی رنج بسیار برده است. اقداماتی مانند حمله به سفارت بریتانیا و عربستان نیز در همین چهارچوب تعریف می‌شود؛ اقداماتی که نام خودسرانه می‌گیرند و آمران اصلی پشت این عنوان پنهان می‌شوند. در این مورد نیز امید بود با ایستادگی مطهری آن‌گونه که تاکنون دیده شد، این افراد جزای عملشان را ببینند تا حداقل راه بر این‌گونه اقدامات سخت‌تر شود. مطهری تنها به‌عنوان شخصیتی حقیقی و ضربه‌‌خورده شاکی این پرونده نبود. او نماینده عقلانیت مقتدر کشور بود که قصد محاکمه تندروی و اقدامات غیرقانونی و خسارت‌آفرین در کشور را داشت. هرچند امید است پیگیری مطهری تا همین حد هم درس عبرتی برای سایر رهروان این راه باشد.