مورد عجیب غلامی و روز آرام برای اردکانیان

رئیس جمهور در نامه ای به رئیس مجلس، دکتر رضا اردکانیان و دکتر منصور غلامی را برای اخذ رای اعتماد به ترتیب برای وزارت خانه های نیرو و علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این نامه  تصریح کرده است: احتراما، در اجرای اصل 133 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به پیوست شرح حال و برنامه جناب آقای دکتر رضا اردکانیان و جناب آقای دکتر منصور غلامی برای اخذ رای اعتماد به ترتیب برای وزارت خانه های نیرو و علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی می شود.
مورد ویژه وزیر پیشنهادی علوم!
منصور غلامی در دولت سید محمد خاتمی مسئولیت دانشگاه بوعلی همدان را عهده دار بود و پس از آن نیز در دولت روحانی این مسئولیت را برعهده گرفت. او در سال ۱۳۷۰ برای تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه آدلاید استرالیا رفت و در سال ۱۳۷۴ در مقطع دکتری رشته علوم باغبانی از این دانشگاه دانش آموخته شد و به ایران بازگشت.  با این حال، پس از معرفی غلامی در فضای مجازی واکنش ها درباره وی متفاوت بود تاجایی که می توان او را یک مورد ویژه در مخالفت اصولگرایان و اصلاح طلبان دانست. چه این که برخی فعالان دانشجویی و نیز خبرنگاران روزنامه های اصلاح طلب در توئیت های خود به شدت از معرفی او  به دلیل نوع  تعامل وی با نشریات دانشجویی ،شکایت از دانشجویان ،برخی مواضع اصولگرایانه وی و آن چه رفتار های شخصی عنوان شده ، انتقاد کردند و حتی طنز نویس ستون «بی قانون» روزنامه قانون در مطلب طنزی که نوشت به همسویی غلامی با رای 24 میلیونی روحانی نمره 6 و نحوه برخوردش با دانشجویان در دوره ریاست دانشگاه همدان هم نمره 9 داد! این درحالی است که برخی کاربران نیز گزارش انتقادی خبرگزاری اصولگرای فارس را بازنشر دادند که سه سال پیش زمانی که او در خرداد 1393 حکم ریاست دانشگاه همدان را دریافت کرده بود منتشر شده  و در آن آمده است: «منصور غلامی پس از سال‌ها باری دیگر برکرسی ریاست دانشگاه بوعلی سینای همدان تکیه زد، از سوابق وی می‌توان به برگزاری رفراندوم قانون اساسی در دانشگاه، قمه‌کشی و برگزاری اردوهای مختلط پرحاشیه اشاره کرد.» برخی کاربران اصولگرا نیز تصویر خبر  خبرگزاری ایسنا درباره حمایت وی از تحصن مجلس ششم را منتشر کردند.
غلامی: راه فرجی داناراادامه می دهم


او در مصاحبه اخیر خود با روزنامه شهروند درباره این انتقادات ، با اشاره به جلسه با سه تن از نمایندگان مجلس گفت: من خودم این انتقادات را رد می‌کنم و دوستان نماینده هم پذیرفتند که این اظهارات درست نیست. من جواب دادم و آن ها هم قانع شدند. وی همچنین در این گفت و گو در پاسخ به این سوال که وضعیت دانشگاه ها در دوره شما بهتر خواهد شد یا خیر، تأکید کرد: امکانش هست و بستگی دارد «بهتر» را از چه منظر نگاه کنیم. فکر می‌کنیم اگر در چارچوب مقررات و اخلاق حرکت و همچنین مباحثی را که آقای رئیس‌جمهوری درباره حقوق شهروندی مدنظر دارند لحاظ کنیم، شاهد وضع مناسبی خواهیم بود ولی این به معنای نبود هیچ محدودیتی در دانشگاه‌ها نخواهد بود. غلامی همچنین در گفت وگو با روزنامه اعتماد درباره برنامه اش برای وزارت خانه علوم گفت: تلاش من این است یک فضای امن، با نشاط و پویا برای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشجویان در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر فضای دانشگاهی فراهم شود.وی همچنین افزود: همچنین به نگاه جامع و والایی که مقام رهبری درباره گفتمان و آزاداندیشی دارند، توجه و تلاش می‌کنیم که آن را تامین کنیم. غلامی با بیان این که قطعا من راه فرجی دانا را ادامه می‌دهم، تأکید کرد که اصلاح طلب است.محمود صادقی نماینده عضو فراکسیون امید چندی پیش با اشاره به برگزاری جلسه ای با منصور غلامی درباره او تأکید کرده بود: نظر به مسائلی که در این جلسه مطرح شد و پاسخ‌هایی که آقای غلامی ارائه کردند، ما سه نفر یعنی بنده، خانم سعیدی و آقای جلالی به این جمع‌بندی رسیدیم که گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم باتوجه به جمیع شرایط مناسب است.وی همچنین افزود: به نظر می رسد برخی از کسانی که به شدت در حال مخالفت با وی هستند دارای پرونده های اخلاقی اند که سعی دارند با سیاسی کردن موضوع  مسیر را تغییر دهند .
نقش واعظی در معرفی وزیر پیشنهادی علوم
در عین حال سایت تابناک نیز در تحلیلی نوشت: «بسیاری از اصلاح طلبان پس از مطرح شدن نام «غلامی» برای وزارت علوم این انتخاب رئیس جمهور را حاصل اعمال نفوذ «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور عنوان کردند و این انتخاب را بر خلاف خواسته جریان اصلاحات از دولت «حسن روحانی» خواندند. بر همین اساس به مخالفت با وی پرداختند و در مصاحبه های خود عنوان می کردند که یک شنبه تنها گزینه وزارت نیرو معرفی خواهد شد...برخی تحلیل گران هم این رویکرد اصلاح طلبان را بیشتر یک تاکتیک برای کاهش میزان مخالفت ها با «غلامی» برمی شمارند و بر این عقیده هستند که آن ها برای جلوگیری از عدم کسب رأی اعتماد از سوی گزینه اصلاح طلب پیشنهادی وزارت علوم چنین رویه ای را در پیش گرفته اند.»
اردکانیان؛ از اخذ دکتری در کانادا تا قائم مقامی وزارت نیرو
رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو نیز از مدیران ارشد بخش آب کشور بوده و فعالیت در سمت قائم مقامی وزارت نیرو را هم در کارنامه خود دارد. اردکانیان در سال 1376 موفق به اخذ دکترای خود در زمینه مدیریت منابع آب از دانشگاه مک مستر کانادا شد. برخلاف منصور غلامی، اردکانیان دیروز در فضای مجازی روز آرامی را پشت سر گذاشت. هرچند تجربه نشان داده که در یک هفته پیش رو تا جلسه رای اعتماد باید منتظر ارائه کارنامه و مواضعش در فضای مجازی باشد.
رنجبرزاده: جلسه رای اعتماد یک شنبه هفته آینده برگزار می شود
در همین زمینه به گزارش ایرنا، اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی علوم،تحقیقات و فناوری و نیرو یک شنبه هفته آینده درمجلس برگزار می شود. وی افزود: براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی وزیران پیشنهادی از فردا یک شنبه و پس از اعلام وصول نامه رئیس جمهوری، در فراکسیون ها و کمیسیون های مختلف مجلس حضور می یابند و برنامه های پیشنهادی خود را به نمایندگان ارائه می کنند. رنجبرزاده افزود: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، حضور وزیران پیشنهادی دولت در کمیسیون ها و فراکسیون ها به مدت هفت روز ادامه می یابد و پس از آن جلسه رای اعتماد برگزار می شود.