تابش: اعتبارمسکن اجتماعی هنوز ابلاغ نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا تابش در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد مسکن و کمیته امداد در پاسخ به این سوال که آیا اعتبار در نظر گرفته شده برای آغاز طرح مسکن اجتماعی از سوی بانک مرکزی تامین و ابلاغ شد گفت: بر اساس مصوبه قرار بود 2400 میلیارد تومان اعتبار برای آغاز و اجرای طرح مسکن اجتماعی از سوی بانک مرکزی ابلاغ و تامین شود اما هنوز این اقدام صورت نگرفته است و تا زمانی که این اعتبار تخصیص داده نشود طرح مسکن اجتماعی آغاز نمی‌شود.
به گفته تابش، سازمان ملی زمین و مسکن، زمین‌های مورد نیاز برای تامین مسکن اجتماعی را تهیه کرده است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص امضای تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد مسکن و کمیته امداد گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، همکاری مشترک به منظور کمک به احداث 20 هزار واحد مسکونی نیازمندان تحت حمایت کمیته امام خمینی(ره) انجام خواهد شد، یعنی بر اساس این تفاهم‌نامه ساخت مسکن توسط خود مردم انجام خواهد شد و به این افراد وام 18 میلیون تومانی در روستاها و برای نقاط مرزی وام 20 میلیون تومانی تعلق خواهد گرفت.
تابش اضافه کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه این کمک به افرادی صورت خواهد گرفت که کمیته امداد آنها را معرفی کرده و تایید می‌کند که، توانایی ساخت مسکن ندارند. ضمن اینکه مدت زمان اجرای این تفاهم‌نامه از زمان مبادله به مدت یک سال است.


به گفته وی حداقل مساحت زیربنای واحدهای احداثی موضوع این تفاهم‌نامه 40 متر است و تسهیلات مسکن روستایی به واحدهای کوچک‌تر تعلق نخواهد گرفت.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه به دو هزار خانوار از مددجویان معرفی شده از سوی کمیته امداد امام که از تسهیلات مسکن روستایی موضوع این تفاهم‌نامه جهت احداث واحد مسکونی روستایی استفاده می‌کنند، معادل 50 میلیارد تومان با سقف فردی حداکثر 25 میلیون ریال به عنوان کمک بلاعوض از محل حساب 100 امام اختصاص داده می‌شود.
تابش اضافه کرد:‌ با معرفی نیازمندان تحت حمایت به سازمان‌ها و ادارات ذی‌ربط، آنها از پرداخت هزینه‌های حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب و همچنین عوارض صدور پروانه ساختمانی معاف خواهند بود.
وی ادامه داد: مبلغ 30 میلیارد ریال از محل حساب 100 امام و حداقل 30 میلیارد ریال از محل اعتبارات کمیته امداد امام جهت تامین کمک بلاعوض برای تکمیل واحدهای مسکونی نیمه تمام تعلق خواهد گرفت. بنابراین افرادی که به دلیل عدم توانایی مالی مالک واحد مسکونی آنها به بهره‌برداری نرسیده، تسهیلاتی با تشخیص سقف مورد نظر و حداکثر 60 میلیون ریال پرداخت می‌شود.
گفتنی است، طرح مسکن اجتماعی از وعده‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود که ظرف چهار سال گذشته، همواره درباره آن حرف زده شده و برای آن هیاهو و تبلیغات بسیار صورت گرفته است.