رونمایی از «نئومائوئیسم»

گروه بين الملل : حزب کمونيست چين «شي جين پينگ» را به بالاترين سطح قدرت رساند.
به گزارش رويترز، حزب حاکم کمونيست چين اصلاحيه‌اي بر قانون اساسي اين کشور تصويب کرد که طي آن نام شي جين پينگ رئيس جمهوري چين و ايدئولوژي او تحت عنوان «عصر جديدي از سوسياليسم با مشخصه‌هاي ويژه» در اساسنامه حزب کمونيست ذکر مي‌شود. هيات‌هاي حاضر در پايان نوزدهمين کنگره حزب حاکم کمونيست که هر پنج سال يکبار برگزار مي‌شود، به اتفاق آراء به وارد کردن "تفکرات شي جينپينگ درباره سوسياليسم با مولفه‌هاي چيني براي يک دوره جديد"موافقت کردند. تحليلگران مي‌گويند که تصويب ثبت نام شي جين پينگ در اساسنامه حزب کمونيست چين به او اجازه مي‌دهد تا بطور نامحدود در قدرت باقي بماند. شي جين پينگ اعلام کرده است چين وارد عصر جديدي از سوسياليم مي‌شود که از ويژگي‌هاي خاص خود برخوردار خواهد بود. شي جين پينگ در داخل کشور با سياست‌هاي سختگيرانه و سرکوبگرانه با فساد در ميان مقامات ارشد حزب مقابله کرده است و ارتش دو ميليوني خلق چين را تقويت کرده است.به گزارش سي ان ان ، از نظر جهاني شي جين پينگ با اين ارتقا سعي خواهد کرد تا رهبري جهان را به دست گيرد و خلاء حضور مناسب آمريکا پرکند. که رئيس جمهورش مخالف تمامي‌رويکرد‌هاي جهاني سازي است.
ديدگاه پيشرو شي
رئيس‌جمهوري چين درجريان کنگره حزب اعلام کرده بود، پکن بايد "عرصه جهاني" را به دست بگيرد و اين نوع سوسياليسم مي‌تواند انتخابي براي ديگر کشورها باشد. او افزود: هيچکس نبايد انتظار داشته باشد چين چيزي را هضم کند که منافعش را تضعيف مي‌کند. هيچ رهبر ديگري بجز مائو تسه تونگ، تئوريسين مارکسيسم و بنيانگذار چين مدرن که از ۱۹۴۹ تا هنگام مرگش در سال ۱۹۷۶ بر سرکار بود تاکنون اين حق را نداشته که در زمان زنده بودنش نامش در اساسنامه حزب کمونيست ذکر شود. نام دنگ شيائوپينگ از آخرين رهبران بزرگ چين تنها بعد از مرگش در سال ۱۹۹۷ در اين سند ذکر شد. معرفي رئيس‌جمهوري جديد چين يا ابقاي رهبر فعلي، از ديگر رخدادهايي‌ بوده است که در کنگره پنج‌ساله حزب حاکم رخ مي‌دهد.شي جين‌پينگ از سال ۲۰۱۲ قدرت را در چين به‌دست گرفت و همزمان دبيرکل حزب کمونيست و رئيس‌جمهوري اين کشور است. اما از نظر کارشناسان، افکار راهبر شي را به دشواري مي‌توان فهميد. شي در تبليغ خود مي‌گويد که حزب کمونيست چين بايد بر کل جامعه و اقتصاد کشور فرمانروايي برتر داشته باشد.او مي‌گويد براي تحقق بخشيدن به "رؤياي چيني" تلاش خواهد کرد به چين چنان قدرت اقتصادي و نظامي‌ببخشد که بتواند نقش بزرگتري در سطح جهان ايفا کند. با وجود انتقادات و نگراني از آينده اقتصادي چين، شي جين پينگ نشان داده که پيشرفت‌هاي کشورش مي‌تواند در اقتصاد جهاني نقش مهمي‌داشته باشد. اين درحالي است که رئيس جمهور آمريکا با رويکرد جنجالي اش خود را به دشمني براي جهاني سازي تبديل کرده است.برطبق آخرين گزارش بانک جهاني ميزان رشد اقتصادي چين در سال جاري ميلادي 6.7 و در سال‌ آينده و دو سال آينده به ترتيب 6.4 و 6.3 درصد خواهد بود.بانک جهاني اعلام کرد که ميزان رشد اقتصادي چين از ميزان پيش‌بيني شده بالاتر خواهد بود. اين بانک در ماه آوريل سال جاري، ميزان رشد اقتصادي چين در سال جاري و سال آينده را 6.5 و 6.3 درصد پيش‌بيني کرده بود. از زمان بحران مالي سال ۲۰۰۸ ميلادي، ديگر رهبران چيني به طور مرتب هشدار داده‌اند که رشد اقتصادي چين با فشار تقليل يافته به دليل تقاضاي ضعيف جهاني درصنايع صادراتي که دومين اقتصاد جهان را تهديد مي‌کند، مواجه است. اما قابل توجه است که شي در ميان مسائل عمده‌اي که در کنگره حزب در مورد آنها صحبت کرد، شکاف درآمد و مشکلات در اشتغال، آموزش، مراقبت‌هاي پزشکي و ديگر حوزه‌ها قرار داشت.شي از تلاش‌هاي چين در درياي جنوبي چين و طرح ابتکاري سياست خارجي خود، پروژه سرمايه‌گذاري زيربنايي «يک جاده، يک کمربند» براي بهبود ارتباط بين چين، اروپا و آفريقا، قدرداني کرد. شي متعهد شد که همچنان با فساد در حزب مبارزه کند و گفت که حزب به تطهير، بهبود و اصلاح خود ادامه خواهد داد. چين براي دستيابي به يک جامعه «به مراتب ثروتمند» تا سال ۲۰۲۱- صدمين سالگرد تاسيس حزب - و قدرت و ثروت ملي تا سال ۲۰۴۹ - سالگرد تاسيس دولت کمونيست - به رشد اقتصادي وخروج ميليون‌ها نفر از فقر ادامه مي‌دهد. اين کشور همچنين به سرعت در حال گسترش قدرت نظامي‌و سياسي خود، از جمله در منطقه آسيا و اقيانوس آرام با سرمايه گذاري مالي است.شي در برنامه‌هاي اقتصادي خود تأييد کرد که خواستار توسعه شرکت‌هاي دولتي است که بر صنايعي از جمله‌امور مالي، انرژي و مخابرات حاکم است و همچنين نقش تعيين‌کننده‌اي در تخصيص منابع به بازار دارد.
زماني براي گسترش قدرت 
درحالي که حزب نام شي را درکنار مائو قرار داده است بسياري از کنترل و فشارهاي بيشتر رئيس جمهور در سياست‌هاي داخلي و خارجي چين نگرانند. به گزارش بي بي سي ، اگرچه در جمهوري خلق چين، ۹ حزب فعاليت دارند اما قانون اساسي اين کشور رهبري هميشگي حزب کمونيست را به عنوان نماينده کشاورزان و کارگران تضمين کرده و ساير احزاب، که شمار اعضاي آنها در مقايسه با حزب کمونيست بسيار کم است، عملا با قبول اين اصل اجازه فعاليت از جمله انتخاب به عضويت کنگره خلق - پارلمان - اين کشور را دارند.سمت‌هاي مهم در دولت مرکزي در اختيار رهبران و اعضاي اصلي حزب کمونيست قرار دارد و در سطح محلي نيز، حزب کمونيست تعيين کننده اصلي تصميمات تشکيلات محلي است هر چند در مقايسه با دولت مرکزي، مقامات محلي ضرورتا از کادر رهبري دفاتر و شعب حزب نيستند و در مواردي، از آزادي عمل نسبتا بيشتري برخوردارند.در نشست شش روزه کنگره ملي حزب در سال جاري، شي جين‌پينگ، دبيرکل ۶۶ ساله حزب، رياست جلسات را برعهده داشت. آقاي شي اين کنگره را با يک سخنراني حاوي تشريح دستاوردهاي دولت طي پنج سال گذشته و ارائه نظرات و برنامه‌هاي خود براي آينده افتتاح کرد. در نشست روز سه‌شنبه نيز او با قدرداني از مصوبه کنگره، گفت که "ما بايد با تلاشي خستگي ناپذير در مسير تجديد حيات و سرزندگي ملت چين حرکت کنيم."به گفته ناظران، محتواي سخنراني شي جين‌پينگ و خصوصيات "عصر جديد" مورد نظر او حاکي از آن است که با وجود تاکيد بر تسريع روند توسعه اقتصادي، وي در صدد اصلاحات سياسي قابل توجهي در چين نيست و نمي‌توان به پيشرفت قابل توجه مردم چين در زمينه برخورداري از دموکراسي و آزادي‌هاي سياسي اميد داشت هر چند در چارچوب "سوسياليسم با خصوصيات چيني" آزادي‌هاي اجتماعي و فردي در اين کشور به شکل قابل توجهي بهبود يافته است.اصطلاح "سوسياليسم با خصوصيات چيني" از اواخر دهه ۱۹۷۰ به عنوان تحولي بنيادي در نگرش اقتصادي حکومت اين کشور ابداع شد. تا پيش از آن، رهبري حزب کمونيست بر تبعيت ساختار و سازماندهي اقتصادي از ايدئولوژي و استنباط خاص خود تاکيد داشت که در مواردي به بروز بحران‌هاي شديد اقتصادي منجر شده بود. "سوسياليسم با خصوصيات چيني" که برخي آن را عقب نشيني کامل از اصول مورد نظر مائوتسه تونگ، بنيانگذار جمهوري خلق دانسته‌اند، در دهه‌هاي بعد راه را براي ايجاد فضاي باز فرهنگي و بازگشايي اقتصادي به خصوص به روي سرمايه خارجي هموار کرد. برخي ناظران گفته‌اند با توجه به اقداماتي که آقاي شي در جهت حذف رقبا و تقويت حاميان خود در مقامات عمده حزبي و دولتي صورت داده، بعيد نيست که وي در صدد برآيد سنت کناره‌گيري رهبران پس از ده سال را کنار بگذارد و در نشست‌هاي بعدي کنگره ملي حزب کمونيست و کنگره خلق در پنج سال ديگر بازهم در صدد حفظ سمت دبيرکلي حزب و به تبع آن، رياست جمهوري برآيد.