کوچ ایرلاین های ممتاز از آسمان مشهد

فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد دومین فرودگاه پر رفت و آمد کشور بعد از فرودگاه بین‌المللی مهرآباد است که هم‌اکنون به لحاظ اهمیت و تعداد پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی نیز در جایگاه بالاتری قرار گرفته است. از سوی دیگر مشهد کلان شهری مذهبی   و سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی است که تعداد قابل توجهی از آن‌ها نیز هواپیما را به عنوان وسیله حمل و نقل و مسافرت برمی گزینند بااین همه تاخیرها و حوادث پروازی از جمله ترکیدگی لاستیک هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی کاسپین که روزگذشته هنگام فرود روی باند فرودگاه مشهد اتفاق افتاد اهمیت رسیدگی و توجه به این موضوع را به ویژه از نظر پیش بینی حضور ایرلاین‌های معتبر و موفق در این فرودگاه دو صد چندان می‌کند.
 
چندی است برخی مسافران پروازهای فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد از کاهش پروازهای برخی شرکت‌های هواپیمایی معتبر و اسم و رسم دار ازجمله ماهان، معراج، قشم ایر و ایران‌ایر که از نظر سطح کیفی خدمات، لااقل یک سر و گردن از دیگر شرکت‌های هواپیمایی بالاترند، گلایه دارند. موضوعی که به نظر می‌رسد طی دو سال اخیر به تدریج اتفاق افتاده و امروز به جایی رسیده که بنابر ادعای شهروندان بیش از 80درصد پروازهای فرودگاه مشهد توسط هواپیماهای MD انجام می‌شود و دیگر خبری از ایرباس نیست اگرچه کاهش پروازها به فرودگاه مشهد ارتباطی ندارد و مربوط به تصمیم داخلی شرکت‌های هواپیمایی است. نکته قابل تامل در ابتدای بررسی این موضوع این است که باوجود پیگیری‌های انجام شده از رضا جعفرزاده، سخنگو و مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری و علی اصغر باریکانی، مدیر کل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی کشوری، نتوانستیم  آماری از رتبه بندی کیفی شرکت‌های هواپیمایی داخلی به دست آوریم. این مسئولان اذعان کردند اساسا چنین رتبه‌بندی  انجام نشده و  چنین آماری  وجود ندارد با این حال گلایه‌های مردمی در تماس ما با برخی از ایرلاین‌های معتبر، مورد تایید قرار گرفت.  علی یاری، مدیر روابط عمومی کشوری شرکت هواپیمایی ماهان ایر با این که موضوع کاهش پروازهای این شرکت هواپیمایی را از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد تکذیب نمی‌کند، در گفت و گو با خراسان رضوی می‌گوید: انجام پرواز مشهد برای شرکت هواپیمایی ماهان از نظر اقتصادی خیلی مطلوب نیست چرا که جاهای دیگری برای انجام پروازهایمان وجود دارد.
وی ادامه می‌دهد: با قضایایی که در مشهد وجود دارد، شرکت‌های هواپیمایی رغبتی برای انجام پرواز در مشهد ندارند.
علی یاری می افزاید: برخوردهایی که خارج از فرودگاه در خراسان رضوی با شرکت‌های هواپیمایی و مدیران عامل و حتی خلبان‌ها می‌شود در این بی رغبتی تاثیر داشته است. وی درباره تاثیر عملکرد فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بر این موضوع هم می‌گوید: فعلا در این خصوص ارزیابی ندارم ولی کمبودها در فرودگاه کاملا مشهود است و خود مسئولان نیز از آن ها اطلاع دارند. برهمین اساس مقرر شده بود افزایش سطوح پروازی و توسعه پایانه‌های این فرودگاه انجام شود. برای دریافت اطلاعات دقیق تر از وضعیت عملکردی این ایرلاین، با بهشتی، مدیر منطقه خراسان این شرکت گفت و گو می‌کنیم که او در این مصاحبه کاهش تعداد پروازهای این شرکت از مشهد را به نسبت گذشته تایید می‌کند.پس از گفت و گو با شرکت هواپیمایی ماهان، به سراغ سید احمد قریشی، مدیرکل ایران ایر خراسان رضوی می‌رویم. وی ضمن تایید کاهش پروازهای این شرکت از فرودگاه شهید هاشمی نژاد، درباره علت این کاهش می‌گوید: روند کاهش پروازهای شرکت ما از چندین سال گذشته شروع شده و دلیل آن هم کاهش ناوگان بوده است چرا که به علت تحریم ها، قطعات لازم برای تعمیر هواپیماهای معیوب نداریم.
بعد از دریافت صحبت‌های مدیران دو شرکت هواپیمایی که مردم در گلایه هایشان بیشتر از آن ها نام برده بودند، موضوع را با علی همتی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد در میان می‌گذاریم. همتی با این که تایید مدیرکل ایران ایر استان در خصوص کاهش تعداد پرواز ها و همچنین گلایه‌های مدیر روابط عمومی کشوری شرکت ماهان را تکذیب می‌کند، می‌افزاید: بعید می‌دانم چنین موضوعی صحت داشته باشد چرا که برنامه ریزی فرودگاه متناسب با درخواست‌های آن ها صورت می‌گیرد. اگر هم خود شرکت اقدام به کاهش پرواز می‌کند، براساس سیاست گذاری‌های داخلی آن شرکت هاست و به فرودگاه مربوط نمی‌شود.
 


خبر مرتبط
روز گذشته در فرودگاه مشهد رخ داد
ترکیدگی لاستیک‌های چرخ عقب هواپیمای پرواز مشهد-عسلویه

یک فروند هواپیمای ام.دی با 112 مسافر روز گذشته هنگام فرود در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد دچار سانحه شد. معاون اداره ‌کل فرودگاه ‌های خراسان ‌رضوی در این باره به ایرنا گفت: پرواز عسلویه - مشهد شرکت کاسپین به شماره 6920 ساعت 10:50 امروز(روز گذشته) هنگام فرود روی باند فرودگاه مشهد دچار مشکل شد. علی همتی افزود: در این حادثه لاستیک های چرخ عقب این هواپیما هنگام فرود ترکید و هواپیما در انتهای باند متوقف شد.وی اظهار کرد: در این سانحه به مسافران آسیبی وارد نشد. فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بعد از فرودگاه مهرآباد تهران پر رفت و آمدترین فرودگاه کشور است که در روزهای عادی روزانه 180 پرواز و در زمان اوج مسافرت‌ها تا 250 پرواز در   آن انجام می شود.  به طور میانگین سالانه بیش از 10 میلیون مسافر از طریق فرودگاه مشهد جا به جا می شوند.