نه؛ نمی‌شود سپنتا تایید شود!

آرمان: محروم کردن عضو زرتشتی شورای شهر یزد از ادامه فعالیت محل بحث‌های زیادی در هفته‌های اخیر شد. سپنتا نیکنام که به عنوان یکی از اقلیت‌های ایرانی مورد انتخاب اکثریت مسلمان شهر یزد قرار گرفت پیش از این نیز چهارسال نماینده‌این مردم در شورای شهر یزد بود. شورای نگهبان اما مخالفتی جدی با ادامه فعالیت او دارد.
تصمیم برای مسلمانان
آیت‌ا... محمدیزدی عضو شورای نگهبان در مورد حواشی پیش‌ آمده برای عضو زرتشتی شورای شهر یزد به تسنیم گفت: مساله‌ای اخیرا پیش آمده که تصور می‌کنند دخالت در مسائل سیاسی و اجتماعی است. در مجلس اقلیت‌های مذهبی نماینده دارند، اعم از یهودیان، ارامنه، زرتشتیان و حتی اصناف ارامنه هم در مجلس دو نماینده دارند، به‌این معنا که اقلیت‌های مذهبی در مجلس نماینده دارند و می‌توانند درباره مصوبات مجلس اظهارنظر کنند اما درباره جاهای دیگر نمی‌توانند اظهارنظر کنند. در این شرایط که نماینده یهودی و مسیحی و... درباره مصوبه مجلس رأی داده است، اگر پس از ارجاع به شورای نگهبان، این شورا آن را خلاف شرع تشخیص دهد، مجلس موظف به اصلاح مصوبه‌اش است و نمی‌تواند به نظر اقلیت‌ها عمل کند. او همچنین اظهار داشت: آنها درباره مباحث مربوط به خودشان می‌توانند بحث کنند یا حداقل همان‌طور که در متون قوانین آمده است، در احوال شخصیه نظیر نکاح، طلاق، ارث، وصیت و این موارد باید مذهب‌شان رعایت شود، در رابطه با اینها اگر مربوط به یکی از این اقلیت‌ها شود، طبعا نظر این اقلیت باید رعایت شود. وی ادامه داد: یک مساله‌ای در جایی پیش آمده که اکثریت مردم مسلمان هستند و در آن انتخابات شورای شهر برگزار شده، به‌طوری که یکی از آقایان اقلیت‌ها به عنوان عضو شورای شهر انتخاب شده است؛ البته بنده اصلا کاری به زرتشتی، یهودی و یا اقلیت خاصی کاری ندارم و کلی عرض می‌کنم که اگر جایی اکثریت قریب به اتفاق‌شان مسلمان باشند، غیر مسلمان نمی‌تواند برای آنها تصمیم بگیرد.
مجلس حق ورود ندارد


یزدی در توضیح رای شورای نگهبان اظهار کرد: به دنبال این مساله، در شهر یزد به دلیل اینکه تعدادی از زرتشتی‌ها در این شهر زندگی می‌کنند، یک آقایی آمده و به عنوان عضو شورای شهر یزد انتخاب شده که گزارش آن به شورای نگهبان واصل شد. بنده در جلسه 6 نفره فقهای شورای نگهبان حضور داشتم و اکثریت اعضای فقهای شورای نگهبان به اتفاق آرا اعلام کردند که‌این اقلیت مذهبی برای مردمی که اکثرا مسلمان هستند، حق تصمیم‌گیری ندارد و این خلاف شرع است، یعنی اینکه یک اقلیت غیر مسلم، چه زرتشتی، مسیحی و یا یهودی نمی‌تواند برای امور شهری که اکثریت آن مسلمان هستند، تصمیم بگیرد و حاکم باشد؛ البته برای اقلیت خودشان می‌تواند تصمیم بگیرد. ما در قوانینی که به شورای نگهبان می‌آید و برمی‌گردد، احیانا اگر بخشی از آن خلاف شرع باشد را برمی‌گردانیم، ولو اینکه به اجرا هم گذاشته شده باشد و به آن هم عمل می‌کنیم و سابقه زیادی هم در تاریخ انقلاب دارد. این عضو شورای نگهبان در مورد احتمال ورود مجلس به مساله گفت: مجلس نمی‌تواند قانونی بگذارد که آن را رد کند و یا جایی دیگر آن را اجرا نکند. مجلس اصلا حق ورود به آن را ندارد، چون جنبه شرعی مصوبات مجلس هم باید طبق نظر فقهای شورای نگهبان باشد و این فقها باید مصوبات را از جنبه شرعی تأیید کنند. بنابراین، در این موضوع بدون جهت سر و صدا راه‌اندختند و آن را به یک مساله سیاسی و اجتماعی تبدیل کردند، کسی شکایت کرده و این شکایت به دیوان عدالت اداری رفته است، این شکایت جنبه قانونی ندارد؛ البته قاضی دیوان عدالت اداری هم نظر درستی داده که‌این مساله را لغو کرده و گفته است که‌این مصوبه فقهای شورای نگهبان است و طبق اصل 4 قانون اساسی اصالت دارد و تصویب شده و هیچ‌کس نمی‌تواند تخلف کند. او در ادامه اضافه کرد: اینکه فقهای شورای نگهبان راجع‌‌به یک اقلیت مذهبی تصمیم گرفته‌اند، این تصمیم قانونی، شرعی، قطعی و غیرقابل تغییر است و بدون تعارف عرض می‌کنم که اگر کسانی دنبال این هستند که مصوبه قانونی را برگردانند، در حقیقت مقابله با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران است و نظام قطعا در برابر آن می‌ایستد و نمی‌تواند تحمل کند که قانون زیر پا گذاشته شود؛ اصل 4 قانون اساسی هم بر این مساله صراحت دارد.
نظر شورای نگهبان
عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز درباره اظهارنظر آیت‌ا... محمد یزدی به‌ایلنا گفت: نظر فقهای شورای نگهبان نسبت به تبصره ماده مربوط به قانون تشکیلات شورای شهر و روستا یک نظر شرعی است و از جهت قانونی هم لازم‌الاجرا است. وی در پاسخ به‌این سوال که طبق گفته رئیس مجلس اگر این موضوع به شورای حل اختلاف برود سرنوشت آن چه می‌شود، آیا این موضوع در شورای حل اختلاف مطرح شده یا خیر، گفت: خیر، هنوز باید ببینیم چه پیش می‌آید و این بحث دیگری است. باید منتظر بمانیم که اگر به شورای حل اختلاف رفت، چه نظری داده می‌شود. اما نظر شورای نگهبان همان است که اعلام شد. کدخدایی در ادامه درباره اظهارنظر آیت ا... یزدی مبنی بر اینکه بازگرداندن مصوبه قانونی شورای نگهبان مقابله با اصل نظام است، گفت: نظر شرعی فقها همین است. شورای نگهبان اختیاراتش را از قانون اساسی دارد و از خودش اختیاری ندارد، این اختیارات هم در شرع و هم در اصل قانون اساسی در جهت تحکیم پایه‌های نظام و استحکام جمهوری اسلامی ایران است و مخالفت با اینگونه نظرات نمی‌تواند توجیهی داشته باشد. وی ادامه داد: در گذشته هم این کار انجام می‌شد اما در حال حاضر نسبت به یک موضوع برخی‌ اظهارنظرهایی می‌کنند، ما بیش از ۱۳۰ مورد از اینگونه موارد را داشته‌ایم. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به‌این سوال که اگر رئیس مجلس این مورد را به شورای حل اختلاف ارجاع دهد روند کار به چه صورتی خواهد بود، و اگر شورای حل اختلاف نظر دهد که نیکنام وارد شورای شهر شود چه پیش خواهد آمد، عنوان کرد: نمی‌دانم، شورای نگهبان فارغ از رسیدگی، هیچ ورودی نخواهد داشت و همان نظری که داده لازم‌الاجرا است و اگر مراجع دیگری نظر دادند، ربطی به‌این شورا نخواهد داشت. وی ادامه داد: فقهای شورای نگهبان قبل از انتخابات امسال نظر خود را اعلام و ابلاغ کردند ولی هیات نظارت بر انتخابات شوراها توجهی به آن نکرده است.