۱۵۵‌هزار تن طلا در پارس جنوبی داریم

آرمان- فریبا نهاوندی: مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار نظر جالبی در مورد ارزش تقریبی منابع گازی ایران در پارس جنوبی انجام داده است. در شرایطی که قرارداد‌های جدید ایران در پسابرجام برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی از جمله میدان مشترک پارس جنوبی با انتقادات بی سابقه و عجیب و غریب دلواپسان رو‌به‌رو بود، روز گذشته مسعود حسنی عنوان کرد که ارزش مخزن میدان گازی پارس جنوبی معادل 155‌هزار و 992 تن طلا یا120 سال تولید نفت کشور است. هر چند ایران در دهه‌های اخیر بیشتر با فروش نفت در اقتصاد جهان شناخته شده است، اما واقعیت این است که کشور ما از نظر ذخایر گازی رتبه اول جهان را دارد. اولین بار در سال 1392 بود که عنوان شد ایران از نظر ذخایر گازی از روسیه پیشی گرفته و رتبه اول جهانی را کسب کرده است. در گزارشی که سال 2017 شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم، ناشر یکی از معتبرترین گزارش‌های بخش انرژی جهان منتشر کرد، ایران با وجود کاهش ذخایر گازی همچنان پیشتاز در این زمینه معرفی شد. بر اساس این گزارش حجم کل ذخایر گازی جهان در پایان سال 2016 برابر با 6/186 تریلیون مترمکعب برآورد شده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن 2/1 تریلیون مترمکعب کاهش یافته است. ذخایر گازی جهان در پایان سال 2015 بالغ بر 4/185 تریلیون مترمکعب برآورد شده است. بر اساس این گزارش، حجم ذخایر گازی ایران در سال‌های 2015 و 2016 معادل 5/33 تریلیون مترمکعب عنوان شده است که این رقم در گزارش سال گذشته برای سال‌های 2015 و 2014 معادل 34 تریلیون مترمکعب برآورد شده بود. به این ترتیب بریتیش پترولیوم، برآورد خود از میزان ذخایر گازی ایران را کاهش داده است و سهمی که برای ایران از کل ذخایر گازی جهان برابر با 2/18‌درصد عنوان کرده بود، به 18‌درصد کاهش داده است، اما ایران همچنان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گازی جهان به شمار می‌رود. روسیه پس از ایران با ذخایر 3/32 تریلیون مترمکعبی در رتبه دوم و قطر با 3/24 تریلیون مترمکعب در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.
دلواپسان از طلا بدشان می‌آید!
در حالی برآورد‌ها نشان می‌دهد که روسیه و قطر در زمینه ذخایر گازی و برداشت از آنها ایران را دنبال می‌کنند که کشور ما میدان مشترک گازی با قطر دارد. سال‌ها قطر اضافه برداشت از پارس جنوبی داشته و این اضافه برداشت گاه تا دو یا حتی سه برابر گزارش شده است. در پسابرجام و به دنبال گشایش‌های حاصل شده، کشور ما تلاش کرد از طریق بستن قرارداد با شرکت‌های معتبر حجم تولید خود از ذخایر نفتی و گازی را افزایش دهد. قرارداد با توتال برای توسعه پارس جنوبی که از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین قرارداد‌های ایران در پسابرجام برای جذب سرمایه‌گذار خارجی یاد می‌شود، می‌تواند حجم برداشت گاز از پارس جنوبی را با قطر هم اندازه کند. در حالی که این قرارداد از به یغما رفتن منابع ایران جلوگیری می‌کند، دلواپسان در اقدامی عجیب و با انتشار هزاران گزارش، گفت‌و‌گو و تحلیل یک سویه به قرارداد با توتال تاختند و حتی آن را با قرارداد‌هایی مانند ترکمان‌چای مقایسه کردند! به درستی مشخص نیست که دلیل این مخالفت‌ها چیست و ظاهرا باید به این امر اذعان داشت که دلیل مخالفت‌سرایی‌های دلواپسان در مورد قرارداد با دولت تنها و تنها تخریب دولت بوده است. هرچند ایران باید وابستگی خود به نفت و گاز را کاهش داده و از طرق دیگر به ارزآوری مبادرت ورزد، اما منابع غنی کشور در این زمینه می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را فراهم کند. در شرایطی که ذخایر نفت جهان رو به کاهش است و در حالی که نسبت به گذشته اقبال بیشتری به گاز وجود دارد، ایران باید از فرصت به‌دست‌آمده نهایت استفاده را ببرد.
چقدر ثروت در پارس جنوبی داریم؟


روز گذشته یک مسئول صنعت نفت گفت: ارزش مخزن میدان گازی پارس جنوبی معادل 155‌هزار و 992 تن طلا یا120 سال تولید نفت کشور است. حسنی، مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی بیان داشت: مخزن گاز پارس جنوبی با 3‌هزار و 700 کیلومتر مربع مساحت، دارای ظرفیت 14 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و 19‌میلیارد بشکه میعانات گازی است. او گفت: این مخزن هشت‌درصد از ذخایر گاز جهان و 50‌درصد ذخایر گاز ایران را تشکیل می‌دهد. حسنی خاطرنشان کرد: ارزش مخزن پارس جنوبی معادل 155‌هزار و 992 تن طلا است. یعنی اگر این مقدار طلا را در کامیون بارگیری کنیم و در هرکامیون 20 تن طلا قرار گیرد، هفت‌هزار و 800 کامیون و کاروانی به طول 78 کیلومترخواهد شد؛ به عبارت دیگر، مخزن پارس جنوبی ارزشی معادل 120 سال تولید نفت کشور را داراست. او یادآور شد: اما رسیدن به این درآمد نیازمند تاسیساتی است که پایدار و ایمن، کار و ارزش افزوده ایجاد کند که تبدیل گاز پارس جنوبی به محصولات با ارزش و در واقع احیای این ارزش و تزریق منابع مالی به کشور بر عهده مجتمع گاز پارس جنوبی است.حسنی اضافه کرد: در حال حاضر تولید گاز این شرکت روزانه معادل دو میلیون و 243‌هزار بشکه نفت خام است که پس از پایان توسعه به حدود پنج‌میلیون بشکه معادل نفت خام افزایش خواهد یافت. مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی عنوان داشت: این میزان تولید وقتی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد که بدانید، شرکت بریتیش پترولیوم (BP) در سال 2010 موفق به تولید گاز طبیعی، نفت خام، میعانات و ان.جی. ال معادل سه‌میلیون و 822‌هزار بشکه نفت خام شده که این میزان در سال 2014 به سه‌میلیون و 151‌هزار بشکه معادل نفت خام کاهش یافته است. او گفت: در واقع ارزش محصولات پارس جنوبی پس از توسعه کامل حدود دو‌میلیون بشکه از تولید شرکتی مانند بی.پی انگلیس بیشتر خواهد بود.