از رسانه نبايد ترسيد حتي اگر زبان نقد آن تند باشد

ايرنا: معاون‌اول رئيس‌جمهوري روز گذشته در آيين گشايش بيست‌وسومين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها، گفت: «همه وظيفه داريم که جايگاه و نقش مطبوعات و رسانه را در اندازه واقعي خود بشناسيم و حس همدلي و هم‌نظري با رسانه‌ها پيدا کنيم». اسحاق جهانگيري افزود: «ما نبايد از رسانه دوري کنيم يا به رسانه‌هراسي روي آوريم. از رسانه نبايد ترسيد، با رسانه بايد کار کرد؛ حتي اگر زبان نقد آن تند باشد. رسانه و مطبوعات جاي گفتن و شنيدن و آگاهي‌دادن و محل نقد صحيح است». جهانگيري با بيان اينکه مطبوعات محل ترويج اخلاق و انصاف هستند و نه ميدان بي‌اخلاقي و بي‌انصافي، عنوان کرد: «روزنامه مزرعه محبت است، نه كشتزار نفرت. دولت به وجود رسانه‌هاي مستقل، حساس، صريح و شجاع نياز دارد که آن را هم به سود دولت و هم به سود جامعه مي‌داند». معاون‌اول رئيس‌جمهوري با بيان اينکه نقد رسانه‌ها بزرگ‌ترين سرمايه براي اداره کشور است، گفت: «هرکس نتواند نقد رسانه‌هاي رسمي کشور را تحمل کند، حتما به راه اشتباهي خواهد رفت و در آن اشتباه منابع کشور را هدر خواهد داد. هنر رسانه و مطبوعات اين است که به موقع زنگ‌ها را به صدا درآورند که مسيرهاي اشتباه اصلاح شود». او ادامه داد: «ما مسئولان بايد از محدوديت‌ها براي روزنامه‌نگاران و از تعطيلي هر رسانه‌اي و بي‌کارشدن شاغلاني که در اين حوزه مسئوليت دارند و از زيان‌دهي مطبوعات و از عدم اقتصادي‌شدن مطبوعات دل‌نگران باشيم. جوانمرگي مطبوعات، به هر دليلي اقتصادي، سياسي و قضائي توسعه‌نيافتگي کشور است. توسعه‌نيافتگي مطبوعات روي همه ابعاد توسعه کشور اثر خواهد گذاشت». 
دولت براي پاسخ‌گويي به خواسته‌هاي مردم محدوديت‌هايي دارد
معاون‌اول رئيس‌جمهوري با بيان اينکه دولت دستاوردهاي بزرگي داشته است، عنوان کرد: «بعضي وقت‌ها ما عددهايي را مي‌گوييم و دوستان از روي خوش‌جنسي يا بدجنسي مي‌روند آن را جمع مي‌زنند و بر اساس اين عدد تحليل مي‌کنند که واقعا اين کار اشتباه است. اگر همين‌طوري و اتفاقي است که اشکالي ندارد و بايد آن را تصحيح کنند و اگر هم عمدي در کار بوده است، خوب نيست؛ چراکه اين کارها، کارهاي اخلاقي نيست». جهانگيري گفت: «دولت تنگناها و محدوديت‌هايي براي پاسخ‌گويي به خواسته‌هاي مردم دارد؛ بنابراين براي بازشدن دست دولت در اين مسير از همه رسانه‌ها انتظار کمک داريم. از شبکه‌هاي اجتماعي، نهادهاي مدني، احزاب و جريان‌هاي سياسي مي‌خواهم براي مشارکت جدي در جهت منافع ملي که لازمه رفاه و بهبود زندگي مردم و بازار توليد و اشتغال و پيشبرد اقتصاد مقاومتي در کشور است، دست به دست هم دهيم». او افزود: «ما براي مقابله جدي با فساد نيازمنديم که شما رسانه‌ها به صحنه بياييد؛ چراکه فساد نهادينه شده است. وقتي فساد نهادينه مي‌شود که عدم پاسخ‌گويي و شفافيت باشد. رانت وجود داشته باشد و مطبوعات و رسانه‌ها از صحنه کنار باشند. اين فساد بايد از کشور ريشه‌کن شود و اين کار با حضور رسانه‌هاي آزاد شدني است. رسانه‌ها در مبارزه با فساد نبايد لکنت زبان داشته باشند».
پيشگيري در حوادث بايد به مطالبه عمومي تبديل شود
معاون‌اول رئيس‌جمهوري همچنين روز گذشته در مراسم تجليل و معارفه رئيسان جمعيت هلال‌احمر، گفت: «در‌صورتي‌که مردم مسئله پيشگيري را مطالبه‌گري کنند، دولت‌ها مجبور مي‌شوند به آن عمل کنند؛ چرا‌که جزء مطالبات بحق مردم است و دولت‌ها به‌واسطه رأيي که از مردم مي‌گيرند، به اين‌گونه مسائل حساس هستند و نسبت به آن متمرکز مي‌شوند». به گزارش ايرنا اسحاق جهانگيري ادامه داد: «آمد‌ و رفت مديران طبيعي است و موضوع پيچيده‌اي نيست، هر کدام دوره مسئوليتي را قبول مي‌کنيم، مهم اين است که وقتي از مسئوليت مي‌رويم، آنچه را که در توان داشتيم، براي پيشرفت کشور انجام داده باشيم». او با اشاره به اينکه زلزله، خشکسالي و سيل از جمله حوادثي است که مردم بسيار از آن رنج مي‌برند، گفت: «بايد براي اين مسائل راهکارهاي اصولي پيش‌بيني کنيم. متأسفانه در برخي از مناطق با زلزله‌اي به قدرت کم در درجه ريشتر، تلفات انساني به‌عمل مي‌آيد». معاون‌اول رئيس‌جمهوري به تلفات جاده‌اي اشاره کرد و افزود: «متأسفانه مسئله تصادف جاده‌اي در کشور ما در هيچ کشوري چنين شرايطي را ندارد. با برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته در دولت تلفات جاده‌اي از 28 هزار نفر امروز به 16 الي 17 هزار نفر کاهش يافته است. مطمئن هستيم که اگر همه نهادها بر اين مسئله تمرکز کنند، تلفات جاده‌اي را به حد استاندارد و متوسط جهاني می‌رسانيم و در کشور اين ظرفيت وجود دارد».