وزیر علوم برادر ناتنی اصلاح‌طلبان

وزیر پیشنهادی علوم که از مجلس رأی اعتماد گرفت چندین شاخص اصلاح‌طلبی دارد و هیچ سندی از پیوستگی وی به اصولگرایان وجود ندارد. 1- در زمان اصلاحات رئیس دانشگاه بوده است.2- در تحصن نمایندگان مجلس ششم که اصلاح‌طلبان ناب تشکیل‌دهنده آن بودند حاضر شده است.3- زمان دولت احمدی‌نژاد از ریاست دانشگاه حذف شده است.4- در زمان روحانی مجددا به ریاست همان دانشگاهی که زمان خاتمی بوده است برگشته است.5- با صراحت می‌گوید من اصلاح‌طلبم و الگویم فرجی دانا است .دکتر عبدالله گنجی در کانال تلگرامی خود‌  با طرح این پرسش که چرا  اصلاح‌طلبی وی از درون جریان پذیرفته نشد و بیش از 80 نفر به وی رأی ندادند؟ نوشت:پاسخ آن تلخ است. علت این است که غلامی در چارچوب نظام کار می‌کند و به نظام اسلامی معتقد است. این خصیصه توسط مرکزیت جریان اصلاحات یا اصلاح‌طلبان ناب نوعی بی خاصیتی یا همسویی با حاکمیت (خصوصاً در این وزارتخانه) محسوب می‌شود و جذابیتی ندارد. چرا اصول‌گرایان به وی رأی دادند؟ چون اعتقاد به نظام برایشان موضوعیت دارد نه همسویی با جریان. 
جهانگیری می‌رود؟اختلافات درون دولت گویا کم کم دارد جدی می‌شود. اختلافاتی که محور آن نارضایتی‌های اسحاق جهانگیری از نقش کمرنگش در دولت روحانی است. او برای خود در پیروزی انتخاباتی حسن روحانی نقش پررنگی قائل است؛ کاندیدای پوششی که از ابتدا فقط برای کمک به روحانی وارد فضای انتخابات شد و طبیعی بود متوقع باشد همپای فداکاری اش در انتخابات، در اداره دولت سهیم باشد. اما زمزمه‌ها می‌گوید که او اسماً معاون اول است و حداقل به قدر انتظار نقشي در دولت ندارد و این امر، اتفاق خوبی برای اصلاح‌طلبانی که می‌کوشند جهانگیری را چهره اصلی انتخاباتی‌شان در سال 1400 کنند، نیست 
روزنامه اعتماد روز گذشته تمامی نیم تای بالای صفحه اول خود را به عکس جهانگیری اختصاص داده و با تمجید و تحسین‌های غلوآمیز در مورد جهانگیری و نقشش در انتخابات اردیبهشت 96 نوشته که «انتظار می‌رفت جهانگیری به واسطه نقش كلیدی و تكمیلی كه در انتخابات ایفا كرد نقش موثرتری در چینش كابینه داشته‌باشد و شاید بتواند راه ورود به هیئت دولت را برای هم‌مسلكانش هموار كند. این اتفاق اما رخ نداد و جهانگیری در روند چینش كابینه تأثیرگذار نشد.» این روزنامه سپس به موارد دیگری از بی‌اعتنایی به نظر جهانگیری در دولت اشاره کرده و مستقیم به انتخابات 1400 می‌پردازد: «پوشه مدارك شخصی او شاید یك‌بار دیگر و در بهار ١٤٠٠ لازم شود. این‌بار دیگر انصرافی در كار نخواهد بود.»
این روزنامه البته تلویحاً هشدار هم داده که روحانی می‌داند جهانگیری نباید حذف شود، چه آنکه «تضعیف او به مثابه نادیده گرفتن آرایی است كه به نام حسن روحانی به صندوق ریخته‌شده است.»زمزمه‌هایی هم وجود دارد که جهانگیری تا مرز نوشتن استعفا هم پیش رفته، اما دستور از بالا! رسیده که باید بماند. وجه لطیف این دستور ماندن، درخواست فداکاری برای اصلاحات است و وجه هشدارگونه اش، اشاره به وضعیت برادر جهانگیری داشته که فی‌الحال سمت معاون اولی، جهانگیری را در حاشیه امن قرار داده است و اگر استعفا بدهد، این حاشیه امن را نخواهد داشت. از سویی اصلاحات برای چهره کردن جهانگیری در انتخابات 1400 فعلاً به معاون اول بودن او نیاز دارد. اگر دولت موفق عمل نکند و سابقه همکاری با دولت، برای جهانگیری رأی‌آور نباشد، شاید این راهبرد تغییر کند و رئیس دولت اصلاحات با استعفای او از دولت روحانی موافقت کند.