جزئیات تخفیف‌ حق بیمه شخص ثالث

» معاون اول رئیس جمهوری، آیین‌نامه تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن را ابلاغ کرد
گروه اقتصادی /  آیین نامه جدید بیمه شخص ثالث ابلاغ شد که بر اساس آن تخفیف‌هایی برای این بیمه فراگیر لحاظ شده است.
به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، آیین‌نامه تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن را ابلاغ کرد. این آیین نامه در جلسه 26 مهر ماه امسال هیأت وزیران به پیشنهاد بیمه مرکزی ایران و تأیید شورای عالی بیمه سلامت به تصویب رسیده است.براساس این آیین نامه سودی که پس از کسر هزینه‌ها و درآمد سرمایه‌گذاری‌ها بابت سرمایه‌گذاری و خطرپذیری سهامداران شرکت بیمه در محاسبات مربوط به تعیین حق بیمه شخص ثالث منظور می‌شود. حداکثر ۱۰ درصد حق بیمه صادره است. حداکثر سود برای خودروهای سواری ارزان قیمت اقشار متوسط و ضعیف پنج درصد و برای موتورسیکلت سه درصد حق بیمه صادره تعیین می‌شود. مصادیق خودروهای سواری ارزان قیمت در نرخ‌نامه قانون مشخص می‌شود. بیمه مرکزی قبل از شروع هر سال، نرخ حق بیمه پایه هر یک از انواع وسایل نقلیه را با رعایت سقف‌ها و الزامات مقرر محاسبه و به‌عنوان نرخ نامه حق‌بیمه به شورای عالی بیمه سلامت کشور پیشنهاد می‌کند و پس از تعیین نرخ حق بیمه پایه توسط شورای یاد شده، حق بیمه پایه انواع وسایل نقلیه را بر اساس نرخ نامه مصوب آن شورا محاسبه و به بیمه‌گر ابلاغ می‌کند. بیمه‌گر و نمایندگان وی مکلفند جدول مبالغ حق بیمه را در معرض دید متقاضیان قرار دهند.
حق بیمه پایه آن دسته از وسایل نقلیه‌ای که مشمول هر یک از بندهای جدول یک باشند، به میزان درصدهای تعیین شده افزایش می‌یابد.در صورتی که خسارتی از محل بیمه نامه پرداخت نشود، بیمه گر موظف است پس از اعمال تخفیفات، از سال دوم به بعد هنگام تجدید بیمه نامه به ازای هر سال پنج درصد و حداکثر 70درصد تخفیف عدم خسارت در حق بیمه پایه اعمال کند.مادامی که درصد تخفیف عدم خسارتی که به موجب مقررات قبلی به دارنده تعلق گرفته است بیش از درصدهای متعلقه طبق این آیین نامه باشد، هنگام تجدید بیمه نامه درصد تخفیف قبلی ملاک عمل قرار می‌گیرد.


درصد تخفیف عدم خسارت آن دسته از دارندگانی که در مدت اعتبار بیمه نامه موجب پرداخت خسارت از محل بیمه نامه شوند، هنگام تجدید بیمه نامه به تناسب نوع و تعداد خسارت، به شرح جدول روبه‌رو کاهش می‌یابد:
در صورتی که در طول مدت اعتبار بیمه نامه، در یک حادثه بیمه گر هم خسارت مالی و هم خسارت بدنی پرداخت کرده باشد، صرفاً واحدهای مقرر برای خسارت‌های بدنی ملاک محاسبه خواهند بود.اگردارنده فاقد تخفیف باشد یا کاهش میزان تخفیف وی بر اساس جدول یک بیش از درصد تخفیف سال‌های قبل باشد، حق بیمه پایه معادل مابه‌التفاوت آنها افزایش خواهد یافت.
نرخ بیمه نامه‌های زیریکسال
حق بیمه پایه‌ای که تعیین می‌شود برای بیمه نامه‌هایی با مدت یک سال است و چنانچه مدت بیمه نامه کمتر از یک سال باشد، حق بیمه پایه آن به شرح جدول دو محاسبه خواهد شد.
بیمه گر مجاز است با رعایت شرایط زیر حق بیمه شخص ثالث بیمه نامه‌های یک ساله را به صورت اقساطی دریافت کند.
در صورتی که شخص حقوقی متعهد شود که اقساط حق بیمه وسایل نقلیه متعلق به خود یا کارکنان خود یا والدین، همسر یا اولاد کارکنان را از حقوق آنها کسر و در وجه بیمه گر پرداخت کند، باید حداقل 25 درصد مبلغ حق بیمه همزمان با صدور بیمه نامه دریافت شود و باقیمانده حق بیمه به نحوی تقسیط شود که کل حق بیمه حداکثر در شش ماه اول اعتبار بیمه نامه وصول شود.
برای سایر اشخاص حقیقی در صورتی که حداقل ۵۰ درصد مبلغ حق بیمه همزمان با صدور بیمه نامه دریافت شود و باقیمانده حق بیمه به نحوی تقسیط شود که کل حق بیمه حداکثر در شش ماه اول اعتبار بیه نامه وصول شود. بیمه گر موظف است در بیمه نامه قسطی مبلغ هر قسط و سررسید آن را درج کند.در صورت انتقال مالکیت وسیله نقلیه به دیگری، انتقال گیرنده مسئول پرداخت اقساط باقیمانده حق بیمه (اعم از سررسید شده یا سررسیده نشده) خواهد بود.
تاخیر در پرداخت یا عدم پرداخت اقساط حق بیمه رافع مسئولیت بیمه گر در قبال زیاندیدگان و سایر اشخاص ذی‌نفع نیست و بیمه گر موظف به ایفای تعهدات قانونی مربوط است.چنانچه بیمه گذار، بیمه گر جدیدی را برای تجدید بیمه شخص ثالث انتخاب کند بیمه گر جدید موظف است با توجه به سوابق قبلی وی طبق مفاد این آیین نامه حق بیمه مربوط را با اعمال تخفیفات و اضافه نرخ‌های وی محاسبه و دریافت کند.
نیروی انتظامی موظف است ظرف سه ماه پس از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، اماکن دسترسی بیمه مرکزی و صندوق تأمین خسارت‌های بدنی را به سوابق تخلفات و تصادفات رانندگان و نمرات منفی ثبت شده فراهم کند تا در اختیار بیمه گر قرار گیرد.