وقت عذرخواهي

معصومه اصغري: محمدباقر قاليباف در روزهاي پاياني مسئوليت خود پس از 12 سال با تأكيدي خاص پروژه‌هاي مهمي مثل خطوط هفت و هشت متروی تهران را افتتاح کرد؛ در‌حالي‌که از استانداري و وزارت راه و برخي از اعضاي شوراي شهر تهران ايمني اين خط را تأييد نکرده و مخالف بودند اما او کار خودش را کرد. حالا محمدعلي نجفي، پس از بررسي کميته‌اي فني براي حفظ جان شهروندان، دستور توقف خط هفت متروی تهران را صادر کرد.
شهردار سابق تهران تأكيد داشت که اين اقدامات انتخاباتي نيست و او در راستاي برنامه‌هاي جهادي خود تصميم دارد تا روز آخر کار کند و اين‌گونه بود که خط هفت متروی تهران که قرار بود در سال 95 آماده بهره‌برداري باشد و بيش از يک سال تأخير داشت را به‌شکلي نمايشي با هفت ايستگاه افتتاح کرد؛ در‌حالي‌که قطاري براي بهره‌برداري در آن نداشت.
ماجراي افتتاح نمايشي خط هفت متروی تهران آنقدر مفصل و حاشيه‌دار بود که در همان زمان هم نمی‌شد از کنار آن ساده گذشت. اندکي پس از افتتاح خط هفت رحمت‌الله حافظي، رئيس کميسيون سلامت محيط‌زيست و خدمات اجتماعي با اشاره به اسنادي از گزارش‌هاي داخلي شرکت بهره‌برداري مترو در روزهاي قبل از افتتاح تأكيد کرد که ايستگاه‌هاي آماده‌شده و تونل‌هاي خط هفت اشکالات اساسي دارند و نبايد فعلا بهره‌برداري شوند. اشکالات اساسي آن مربوط به حرکت ناموزون قطار به‌دليل تراش‌نخوردن چرخ‌ها، عدم دسترسي به اتاق فرمان قطار، قطع ارتباط راهبر و اتاق فرمان در فاصله دو ايستگاه طولاني محمديه تا بسيج، ضعيف‌بودن روشنايي تونل، نبود تونل ارتباطي بين خط هفت و ساير خطوط، توقف و پارک قطارها در داخل تونل و ايستگاه‌ها به‌دليل نبود پارکينگ و در نهايت مسئله مهمي که البته فقط براي اين خط نيست؛ يعني مستهلک‌بودن قطارهاي به‌کارگرفته شده که اجبارا از خطوط ديگر قرض گرفته شده‌اند، بود. حافظي در صحن علني شوراي شهر تهران به قيمت حمله تند اعضاي اصولگرا و حتي توهين معاون شهردار تهران اين موضوع مهم را مطرح و پيگيري کرد و زمينه يک بازديد از اين خط را هم فراهم کرد اما باز هم بر وجود ايرادات فني اعلام‌شده خود تأكيد کرد.
او پس از بازديدي که يک ماه پس از افتتاح خط هفت با اصرار او و به قول مهدي چمران، بدون حضور خبرنگاران و خدم‌و‌حشم انجام شد، در گزارش خود اعلام کرد که مسئله فيبر نوري مرتفع شده اما سيگنالينگ خط به‌طور موقت داير شده و مطابق توضيحات آقايان بخش عمده‌اي از خط هنوز پوشش داده نشده است. همچنين مشکل هواکش‌ها هنوز به قوت خود باقي است و نکته ديگر اينکه خط هفت بايد از 19 پست برق بگيرد اما فقط دو پست موجود است. او در واکنش به امتناع و رد کردن موارد هشدار داده‌شده در صحن علني شورا رسما اعلام کرد که شهردار تهران بايد امنيت و ايمني خط هفت را تضمين کند و شورا هم بايد کميته حقيقت‌ياب بررسي وضعيت امنيت خط هفت مترو را تشکيل دهد. او خطاب به همکارانش طعنه‌اي زد و گفت: بنده مثل عده‌اي نيستم که به جز آهن، سيمان، آجر و پول چيز ديگري درک نکنم؛ بنده پزشک هستم و جان انسان‌ها برايم ارزش دارد.


گزارش‌ها و سندهايي که حافظي در جلسه علني ارائه کرد، در پايان آن جلسه با اعتراض و برخورد نماينده متروی تهران و معاون شهردار تهران رو‌به‌رو شد. معاون شهردار حافظي را دروغگو خطاب کرد و سندهاي ارائه‌شده را شب‌نامه خواند. از‌آنجايي‌که مجري خط هفت مجموعه خاتم‌‌الانبياست، حتي حواشي درباره پرونده‌سازي حافظي براي اين مجموعه درست کردند که حافظي در پاسخ به اين موضوع هم گفت: «من تعجب مي‌کنم از اينکه اين خبرگزاري که متعلق يا وابسته به سپاه است، چرا سپاه را مي‌زند. امنيت خطوط مترو چه ربطي به سپاه دارد؟ چرا سپاه را تضعيف مي‌کنيد؟ اميدواريم خداوند سپاه را از دست اين دوستان نادانش نجات دهد».
همين روند به شکلي فراگيرتر حدود يک ماه بعد در جريان افتتاح زودهنگام و نمايشي مسير کوتاه ايجاد‌شده بين انتهاي خط يک و فرودگاه بين‌المللي امام خميني هم مطرح شد. شهردار تهران اصرار داشت اين مسير کوتاه را خط هشت متروی تهران بنامد و با اصراري خاص و دعوت و همراهي رئيس مجلس شوراي اسلامي 17 مرداد اين خط را افتتاح کرد؛ در‌حالي‌که از چند روز قبل از اين افتتاح وزارت راه و دادستاني تهران شهرداري تهران را از افتتاح اين خط منع کرده بودند. وزارت راه‌ در نامه‌اي خواستار توقف افتتاح خط هشت متروی تهران تا زمان تصويب طرح ايمني و ارائه آن در شوراي عالي فني امور زيربنايي حمل‌ونقل وزارت راه شد و دادگستري تهران در نامه‌اي به فرمانده پليس فرودگاه امام دستور داد تا افتتاح خط هشت مترو را متوقف کند و تأكيد کرد که تمرد از دستور قضائي مطابق قانون اقدام لازم را در پي خواهد داشت. به گزارش «شرق»، وقتي رحمت‌الله حافظي نسبت به اين دو افتتاح نمايشي شهردار تهران و همراهان اصولگرايش در شوراي شهر تهران واکنش نشان داد، اعتراض او را سياسي و در جهت تشويش اذهان عمومي دانستند و حتي به او گفتند که بايد از مردم عذرخواهي کند و حالا که کميته ارزيابي ناايمن‌بودن اين خط مترو را تأييد کرده و شهردار تهران دستور به توقف حداقل شش‌ماهه اين خط داده است، بايد پرسيد چه کساني بايد از مردم عذرخواهي کنند که با جان آنان بازي کرده‌اند؟
محسن هاشمي، مديرعامل سابق متروی تهران که حالا رئيس شوراي شهر تهران است، در روزهايي که اين حواشي مطرح شده بود، به‌عنوان نماينده منتخب مردم در شوراي پنجم صراحتا نظرش را اعلام کرد و گفت به محض شروع به‌کار خود در شورا موضوع خط هفت را دنبال مي‌کند؛ چرا که معتقد است اين خط خطرناک است و بايد تا تکميل کامل متوقف شد. کميته شهردار جديد تهران خيلي زود کارش را شروع کرد و اگرچه برخي از اعضاي شوراي پنجم عجله‌اي و اصراري بر توقف اين خط نداشتند و سخنگوي شوراي شهر هم نظرش اين بود که نيازي به توقف اين خط نيست، شهردار تهران بر اساس نظر نهايي کميته فني دستور توقف خط هفت را اعلام کرد.
روابط عمومي شهرداري تهران اعلام کرد که خط هفت متروي تهران به علت نواقص متعدد در جنبه‌هاي عمراني، تجهيزاتي و سامانه‌هاي ايمني و کنترلي، از دوشنبه هشتم آبان ماه ۱۳۹۶ تا اطلاع ثانوي تعطيل مي‌شود. شرکت بهره‌برداري متروي تهران اعلام مي‌کند که اين تصميم پس از بررسي‌هاي دقيق کارشناسي و با توجه به ضرورت حفظ ايمني و سلامت شهروندان اتخاذ شده است. در نتيجه اين بررسي‌ها مشخص شده است که راه‌اندازي خط هفت مترو از ابتدا مغاير با استانداردهاي ضروري و ناقض اصول ايمني بهره‌برداري بوده است. معاون حمل‌و‌نقل و ترافيک شهردار تهران هم در دستوري که براي تعطيلي اين خط مترو صادر کرده، تأكيد کرده است که براي ما چيزي مهم‌تر از امنيت و سلامت مردم نيست. بنابراين از آنجا که سفرهاي شهروندان با اين خط مترو هم‌اکنون خارج از استانداردهاي تضمين‌کننده است، تعطيلي فوري اين خط در دستور کار قرار گرفته است.
در ابلاغ پورسيدآقايي به مديرعامل شرکت بهره‌برداري مترو تصريح شده است که نواقص خط هفت متروي تهران بايد در مدت شش ماه برطرف شده باشد تا خط 7 مجددا آماده انتقال مسافر شود. در اطلاعيه شهرداري تهران با اشاره به نظرات کارشناسان، متخصصان و بازرسان فني که در بازديدهاي مکرري اعلام شده است مواردي نظير عدم وجود سامانه علامت‌دهي (سيگنالينگ) و سامانه کنترل حفاظت خودکار (ATP)، عدم نصب حتي يک هواکش در تونل‌ها، نواقص سيستم برق‌رساني و عدم راه‌اندازي سيستم کنترلي برق (اسکادا) مورد تأكيد قرار گرفته است. در اين اطلاعيه به موضوع سرفاصله حدود يک‌ساعته هر قطار اشاره کرده که مورد تأكيد مهندس مشاور اين خط هم بوده است که اين موضوع نمايشي‌بودن استفاده از اين خط مترو را تأييد مي‌کند.
شهردار تهران که اين روزها در رفت‌وآمد بين بهشت و پاستور است تا اختلافات قديمي بين دولت و شهرداري تهران را حل و بسياري از مصوبات و طلب‌هاي شهرداري تهران را زنده کند، سري به کارخانه واگن‌سازي در جنوب تهران زد و خبرهاي خوبي را درباره اضافه‌شدن واگن‌هاي جديد به تهران داد. اين اميدواري وجود دارد که تا زمان رفع اشکالات جدي خط هفت مترو تهران، واگن‌هاي جديدي به مترو تهران اضافه شوند.
به گزارش «شرق»، با روايتي که شد، تيم جديد مديريت شهري مي‌توانستند بلافاصله پس از گرفتن مسئوليت در شهرداري تهران بدون بررسي فني و با توجيه وجود خطر در خط 7 مترو تهران و به قول برخي با ديدگاهي سياسي، اين خط مترو را تعطيل کنند اما اين اتفاق بيش از دو ماه پس از روي‌کار‌آمدن تيم جديد مديريت شهري رخ مي‌دهد و در اين مدت همان تيم فني که قبلا در مترو فعال بودند، براي تيم جديد کار فني کردند تا ايمن يا ناايمن‌بودن اين خط روشن شود. 
واکنش نجفي به تعطيلي خط نمايشي مترو
خط 7 بايد زودتر تعطيل مي‌شد
محمدعلي نجفي شهردار تهران روز گذشته در مراسم بهره‌برداري از هفت رام قطار شهري و 30 دستگاه اتوبوس در سخناني گفت: راه‌اندازي خط ۷ مترو از ابتدا با نبود ايمني همراه بود و وزارت کشور نيز گزارشي مبني بر غيرايمن‌بودن اين خط ارسال کرده بود. وي در پاسخ به سؤالي درباره تعطيلي خط 7 مترو تهران، عنوان کرد: از زمان راه‌اندازي خط 7 مترو بحث بود که اين خط از نظر سيگنالينگ، علائم الکترونيکي، تجهيزات، ريل و بعضي از مسائل مربوط به کشنده‌ها و خود واگن‌ها امنيت کافي را نداشته و داراي مشکل است از اين رو به نظرم اين کار را بايد خيلي زودتر انجام مي‌داديم. حدود يک‌ماه‌و‌نيم پيش نيز وزارت کشور گزارشي مبني بر ايمن‌نبودن اين خط و توصيه به تعطيل‌کردن آن ارسال کرد. شهردار تهران افزود: نمي‌خواستيم اين خط را تعطيل کنيم اما با بررسي‌هاي صورت‌گرفته و بررسي چندين جلسه با متخصصان شوراي شهر و شهرداري، در نهايت فکر کرديم ادامه خط در شرايط فعلي جان همشهريان و شهروندان را به خطر مي‌اندازد. از اين رو به اجبار تصميم گرفته شد اين خط تعطيل شود. شايد کارهايي که روي اين خط بايد انجام شود، حدود شش ماه طول بکشد اما اميدواريم کارهاي مربوطه زودتر انجام شده و خط 7 مترو پيش از عيد نوروز مجددا راه‌اندازي شود. وي درباره فعاليت خط 7 مترو در ساعات صبح روز گذشته هم گفت: فکر کرديم بعضي از همشهريان ممکن است در جريان اطلاعيه شهرداري مبني بر تعطيلي خط 7 مترو قرار نگيرند، از اين رو يک يا دو روز سرويس‌دهي را در اين خط ادامه مي‌دهيم اما همشهريان مطلع باشند که بعد از دو روز اين خط تعطيل خواهد شد.محمدعلي نجفي، در بخش ديگري از سخنان خود در اين مراسم حمل‌ونقل عمومي را از مهم‌ترين برنامه‌هاي شهرداري تهران عنوان کرد و گفت: «اميدواريم در ماه‌ها و سال‌هاي آينده، تهران از نظر حمل‌ونقل عمومي به وضعيت مناسب و قابل دفاعي برسد. گسترش حمل‌ونقل عمومي از نظر انتقال آسايش و آرامش به شهروندان بسيار مهم است، از ديگر سو توسعه حمل‌ونقل عمومي به صورت مستقيم به توسعه شهري کمک کرده و مي‌تواند کسب و کار و اقتصاد شهري را پرطراوت و پررونق کند.