باز هم گردوخاک و بلاتکلیفی!

 روز گذشته، دوباره گردوغبار اکثر استان‌های غرب‌نشین و از همه بیشتر  خاک سراسر استان خوزستان را فرا گرفت و این امر بازهم زندگی مردم را مختل کرد.
اهواز عجیب درد دارد و آن قدر خون دل و خاک خورده که هوایش سرخِ سرخ است، خونی‌تر از همیشه، خاکی‌تر از هر سال. برای آن که دردهایش را نبینند سال‌ها است که ماسک بر دهان خود می‌گذارد. نفس که کم می‌آورد اسپری می‌زند و وقتی که بُغضش می‌ترکد یک روز تعطیلی و چند کلمه حرف تو خالی دوای دردش می‌شود.
نفس‌های تنگ اهواز باز هم به شماره افتاده و سرفه‌هایش گواه سینه خشک شده کارون است. گواه آن همه دردهایی که سال‌ها خاک خورده و روی هم تلنبار شده‌اند و هیچ کس برایشان سینه چاک نداده است. باز هم شب شده و وقت خواب است اما اهواز این بار قبل از خواب در خاک هوا تیمم می‌کند و کفن می‌پوشد تا وقتی که صبح چشم باز می‌کند زیر خروارها خاک دفن شده باشد دیگر از جایش برنخیزد. آن قدر درد دارد که دلش می‌خواهد هیچ کس را به یاد نیاورد؛ اهوازی را که بوده است و اکنون دیگر نیست، مردمانی را که آن جا زندگی می‌کردند و اکنون زیر خاک دفن شده‌اند و دیگر هیچ کس صدایشان را نمی‌شنود. اهواز دلش می‌خواست نفس بکشد و رو سفید از دنیا برود اما بر دهانش ماسک زد و رو سفید از دنیا رفت.
جای بسی تعجب است که پس از این همه سال، مردم یکباره خود را در محاصره گردوخاک ببینند و از قبل هیچ گونه هشدار یا پیش بینی در مورد این پدیده وجود نداشته باشد. علی رغم تمام قول و وعده‌های مسئولان و اعتبارات اختصاص داده شده اما هنوز باید دانش آموزان زنگ تفریح خود را خاک بگذارند و مردم در بلاتکلیفی بسر ببرند که قطعا سلامتی آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. چه کسی جوابگوی هدر رفت این همه اعتبارات و انرژی است؟ چه کسی جوابگوی این عدم مدیریت است؟ امروز مشکل گردوخاک نیست بلکه عدم مدیریت این وضع است.


صبح روز گذشته پدیده گرد‌و‌غبار آسمان برخی از شهرهای استان را فرا گرفت. آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان و هویزه از جمله شهرهایی هستند که میزبان این میهمان ناخوانده هستند. مسؤولان مربوطه به اقشار مختلف مردم به ویژه نوجوانان و کودکان توصیه کردند که از خانه‌های خود به دلیل شدت گرد و خاک خارج نشوند. همچنین مدارس برخی از شهرهای استان خوزستان تعطیل اعلام شد.
بر اساس اعلام فرمانداری‌های شهرهای مختلف استان خوزستان، تاکنون مدارس نوبت صبح و بعد از ظهر هشت شهر استان خوزستان به علت گرد و غبار تعطیل اعلام شد، همچنین وضعیت آلودگی هوا در شهرهای قصرشیرین و سرپل ذهاب به حد بحران و وضعیت آلودگی شهر کرمانشاه به حد اضطرار رسید.
مدارس کلیه مقاطع تحصیلی پنج شهرستان آبادان، خرمشهر، باوی، شادگان، دشت آزادگان، حمیدیه و هویزه بر اساس دستورالعمل مدیریت بحران با توجه به افزایش غلظت گرد و غبارتعطیل اعلام شد. همچنین مدارس نوبت بعد از ظهر اهواز نیز از سوی فرمانداری تعطیل اعلام شد. بر همین اساس، به دلیل شدت گرد و خاک در آبادان، فرمانداری این شهر تمامی مدارس و دانشگاهها را در دو نوبت صبح و بعد از ظهر تعطیل اعلام کرد. همچنین فرمانداری خرمشهر، مدارس و دانشگاه‌های این شهر در نوبت بعد از ظهر را نیز تعطیل کرد. در آبادان و خرمشهر ادارات نیز برای امروز تعطیل اعلام شد.   گرد و غبار که از عصر روز دوشنبه برخی شهرستان‌های خوزستان را در برگرفته در صبح روز سه شنبه در آبادان به 28 برابر حد مجاز رسید.
اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد: میزان گرد و غبار در ساعت هفت صبح روز سه شنبه در برخی شهرهای خوزستان بالاتر از میزان هشدار است. میزان ذرات معلق گردو غبار در آبادان در این ساعت، چهار هزار و 200 میکروگرم بر مترمکعب، شادگان یک هزار 785 و سوسنگرد مرکز شهرستان دشت آزادگان یک هزار و 245 میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است. آلودگی هوا در اهواز نیز در ساعات اولیه صبح 239 میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است.
حد نرمال میزان ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر متر مکعب است. بر اساس اعلام مرکز ملی پایش و هشدار گرد و غبار هواشناسی خوزستان، کاهش شدید دید افقی در برخی مناطق خوزستان به دلیل تاثیر گرد و غبار غلیظ عراقی در مناطق غربی، جنوبی و مرکزی خوزستان بوده است.
با افزایش غلظت گردو غبار در برخی شهرستان‌های خوزستان در روز سه شنبه، سه پرواز فرودگاه آبادان و اهواز لغو، و چند پرواز فرودگاه اهواز دچار اختلال شد. گفتنی است، پروازهای نجف و کربلا هم از دوشنبه شب به دلیل گرد و غبار و کاهش دید لغو شده‌اند و هنوز خبر زمان از سرگیری اعلام نشده است.
ادارات آبادان و خرمشهر تعطیل شد
 بر اساس اعلام فرمانداری‌های شهرهای آبادان و خرمشهر، ادارات این دو شهرستان به علت پدیده گرد و غبار تعطیل شد.   در پی وقوع پدیده گرد و غبار در برخی نقاط استان خوزستان، فرمانداری‌های آبادان و خرمشهر اعلام کردند که ادارات این دو شهرستان تعطیل شدند.
گسترش  گرد و غبار به سراسر  استان
مدیرکل هواشناسی خوزستان از احتمال گسترش گرد و خاک به مناطق بیشتری از استان خبر داد. کوروش بهادری اظهار کرد: پدیده گرد و غبار منشاء خارجی دارد و از کشور عراق نشات گرفته و به خوزستان سرایت پیدا کرده است. ر حال حاضر گرد و خاک بیشتر مناطق مرزی خوزستان از جمله آبادان، اهواز، شادگان، بستان و خرمشهر را فرا گرفته است.