رییس کل بانک مرکزی آمریکا عوض شد

BBC - دونالد ترامپ با خودداری از تمدید ریاست جانت یلن بر بانک مرکزی آمریکا، رسما جرومی پاول از مقامات ارشد فعلی فدرال رزرو را برای تصدی سمت ریاست فدرال رزرو معرفی کرد اما در عین حال این سیگنال را ارسال کرد که سیاست‌های پولی خانم یلن تداوم خواهد یافت.
پاول 64‌ساله که وکیل و بانکدار است در سال 2017 از سوی باراک اوباما به عضویت در هیات‌مدیره فدرال رزرو منصوب شده بود. ترامپ در بیانیه‌ای پاول را یک رهبر باهوش و متعهد توصیف کرد که دستاوردهای یلن در هدایت اقتصاد آمریکا بعد از دوره ترمیم تبعات بحران مالی سال‌های 2007 تا 2009 را تداوم خواهد بخشید.
ترامپ در حالی که پاول در کنارش ایستاده بود، گفت: اگر قرار است تمام این پیشرفت‌ها را تداوم بخشیم، اقتصادمان نیازمند سیاست‌های پولی درست و نظارت محتاطانه است. ما به رهبری قوی و ثابت‌قدم در فدرال رزرو آمریکا نیاز داریم...او (پاول) دقیقا همین ویژگی‌ها را داراست.
پاول طی پنج سال گذشته در کنار جانت یلن مشغول به کار بوده و از مسیری که وی برای سیاست‌های پولی آمریکا ترسیم کرده بود حمایت کرده است. وی همچنین نگرانی‌های مشترکی با جانت یلن در این زمینه دارد که نرخ تورم ضعیف آمریکا ایجاب می‌کند رویکرد محتاطانه‌ای در زمینه افزایش نرخ بهره اتخاذ شود.


دوران ریاست چهار ساله جانت یلن بر فدرال رزرو آمریکا در اوایل فوریه 2018 به اتمام می‌رسد. وی اولین رییس بانک مرکزی آمریکاست که از سال 1979 به این طرف برای یک دوره دیگر در سمتش ابقا نمی‌شود. یلن اولین زن در تاریخ صدساله بانک مرکزی آمریکا بود که عهده‌دار سمت ریاست بانک مرکزی این کشور شد. او از سال ۲۰۱۰ نایب‌رییس هیات‌مدیره فدرال رزرو بود. او در یکی از سخت‌ترین دوره‌های اقتصادی بعد از بن برنانکی، سکان هدایت فدرال رزرو را برعهده گرفت و به باور کارشناسان اقتصادی، او به‌خوبی از عهده سروسامان دادن اوضاع هم برآمده است. یلن در کابینه‌ کلینتون رییس تیم مشاوران اقتصادی او بود.
یلن پروفسور بازنشسته دانشکده بازرگانی‌هاوس در دانشگاه برکلی کالیفرنیاست. در آمریکا رییس فدرال رزرو را رییس‌جمهور به مجلس معرفی می‌کند و مجلس باید او را تایید کند. باراک اوباما در ۹ اکتبر ۲۰۱۳ یلن را برای ریاست فدرال رزرو معرفی کرد. در ششم ژانویه ۲۰۱۴، یلن با ۵۶ رای موافق در برابر ۲۶ رای مخالف رای اعتماد سنا را کسب کرد؛ این ضعیف‌ترین رای اعتمادی بود که سنا به یک رییس فدرال رزرو داده است. یلن در تدوین سیاست‌های اقتصادی به نرخ بیکاری بیشتر توجه دارد و مقدار بهره برای او کم‌اهمیت‌تر است. او به مکتب اقتصادی کینز اعتقاد دارد و معتقد است بانک مرکزی نقش عمده در سیکل‌های اقتصادی دارد. یلن موافق تورم است و معتقد است کاهش تورم باعث کند شدن فعالیت‌های اقتصادی می‌شود. مجله‌ بلومبرگ در سال ۲۰۱۲ از جانت یلن به عنوان یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین ۵۰ اقتصاددان فعلی جهان نام برد.