سازمان نظام رسانه‌اي و نقش اهالي رسانه

با سخنان وزير ارشاد و معاون مطبوعاتي او در زمان برگزاري نمايشگاه مطبوعات بار ديگر لايحه سازمان نظام رسانه‌اي در ميان اهالي رسانه موضوع روز شده است. برخي از طرح آن انتقاد مي‌كنند و برخي ديگر آمال و آرزوهاي خود را درباره رسانه‌ها- به ويژه مطبوعات كشور- در يادداشت و مقاله مي‌نويسند و از دولت مي‌خواهند به خواست‌شان در اين لايحه جامه عمل بپوشاند، اما واقعيت اين است كه كمتر كسي به كنه موضوع توجه مي‌كند كه درباره مطبوعات ما يك قانون تقريبا كهنه داريم و طي سال‌هاي گذشته و حتي زماني كه برخي از روزنامه‌ها‌ به صورت فله‌اي بسته شدند...
 با تمسك به همين قانون نصفه و نيمه، كار انجام شد و اكنون با توجه به پيشرفت‌هاي تكنولوژيك امر اطلاع‌رساني و حضور اينترنت به عنوان يك مديوم قوي در صحنه، كشور ما نيازمند بازتعريف نقش و قوانين مربوط به رسانه است.
من خود به ياد دارم كه در چند يادداشت طي سال‌ها نوشته‌ام كه كار مطبوعات و در كل رسانه، كاري تخصصي است و اين تخصص ايجاب مي‌كند اهالي رسانه نيز چون پزشكان و مهندسان بيشتر مشكلات خود را خود حل كنند و داراي نظام‌نامه و سازماني مدون باشند كه در حوزه پزشكان به نظام پزشكي و در حوزه مهندسان به نظام مهندسي معروف است.
به گمان من ما اهالي رسانه بايد پيشداوري‌ها را رها كنيم و بكوشيم لايحه نظام رسانه‌اي كه به مجلس مي‌رود در جهت ايفاي نقش اصلي خود تصويب شود. خوشبختانه مجلس شوراي اسلامي در شرايطي قرار دارد كه اطمينان دارم جمع كثيري از نمايندگان به خواست اهالي رسانه توجه خواهند كرد.
پيشنهاد مي‌كنم همكاران ژورناليست من، از خبرنگاران و نويسندگان گرفته تا استادان دانشگاه از امروز كه هنوز لايحه در دولت است نظرات خود را به معاونت مطبوعاتي كه گوش شنوايي در اين زمينه دارد اعلام كنند و هم به گفت‌و گو با نمايندگان محترم، هنگام طرح لايحه اهتمام بورزند. اين تلاش حتما پاسخ خواهد داد، چرا كه شرايط به گونه‌اي است كه دولتمردان محترم و قواي كشور نيز متوجه مشكلات دروني و بيروني رسانه‌ها در كشور هستند.