توتال استارت زد

شرق: روز گذشته وزير نفت در حاشيه مراسم معارفه مرضيه شاهدايي، قائم‌مقام خود، خبر داد توتال، استارت كار خود را در فاز 11 پارس جنوبي زده و وارد عمل شده است. اين گفته او، تأكيد بر آن دارد كه تهديدهاي ترامپ نمي‌تواند مانعي براي همكاري ايران با ديگر كشورها باشد. بيژن نامدارزنگنه همچنين در پاسخ به پرسشي ديگر از سوي خبرنگاران مبني بر اينكه آیا امضای چهار تفاهم‌نامه نفتی با شرکت‌های روسی می‌تواند تهدیدهای ترامپ را تحت تأثیر قرار دهد، گفت: در هر صورت تعامل‌های بین‌المللی، یک‌جانبه‌گرایی آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد. 
زنگنه درباره تولید و اکتشاف در خزر نیز تصریح کرد: ‌هنوز هیچ کشوری در اطراف دریای خزر کار در دریای عمیق را آغاز نکرده که بخشی از این مربوط به اختلاف‌هاست و بخشی نیز به‌دلیل تکمیل‌نشدن اکتشاف است.او با بیان اینکه در یک ماه گذشته سه یادداشت تفاهم با لوک‌اویل، روس‌نفت و یک شرکت نروژی برای مطالعه در میدان نفتی خزر امضا شده است، بیان کرد: در هر صورت کار در خزر گران و زمان‌بر است و تجهیزات نیز کم است و باید تجهیزات مورد نیاز در خود خزر ساخته شود؛ ضمن اینکه اختلافاتی بر سر مناطق عملیاتی بوده که منجر به تأخیر در شروع کار در این منطقه شده است.
زنگنه همچنين درباره تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت نفت و شرکت گازپروم امضا شد، گفت: این تفاهم‌نامه ادامه دارد. این شرکت فرصت بیشتری از وزارت نفت درخواست کرد و ما این فرصت را به آنها دادیم. شرکت گازپروم در حال مطالعه میدان‌های گازی کیش، فرزاد A و B و میدان پارس شمالی است.وزیر نفت در ادامه درباره آخرین وضعیت مهار چاه دچار آتش‌سوزی‌شده در منطقه رگ‌سفید اظهار كرد: از دو مسیر بالا و پایین برای خاموش‌کردن چاه وارد عملیات شده‌ایم که از مسیر پایین باید دو حلقه چاه حفاری شود و در کل یک ماه و نیم زمان می‌برد که آتش مهار شود.او با یادآوری اینکه برای مهار آتش‌سوزی نیازی به شرکت‌های خارجی نداریم، گفت: در این حادثه دکل آسیب دیده و نفت می‌سوزد. او درباره خسارت حادثه پالایشگاه تهران هم گفت: ‌خسارت مالی قابل‌ذکری در این حادثه نداشتیم، فقط افرادی که کشته شدند خسارت جبران‌ناپذیری را به ما وارد کرد.
 زنانگي در نفت


حضور يك زن در مقام بالايي در وزارت نفت، از زمان انتخاب مرضيه شاهدايي به‌عنوان قائم‌مقام وزير مورد توجه قرار گرفته بود. ديروز زنگنه با دعوت از زنان شناخته‌شده در عرصه سياست كشور در مراسم معارفه او، خواست بر اين نكته صحه بگذارد كه قرار است تغيير و تحولاتی جدي در وزارت نفت رخ بدهد. شهيندخت مولاوردي و سهيلا جلودارزاده دو نفر از زنان شناخته‌شده كشور در عرصه تصميم‌سازي هستند. وزير نفت برهمين‌اساس، ديروز اعلام كرد تبعیض‌های ناروایی که علیه خانم‌ها در صنعت نفت وجود داشت، کنار گذاشته می‌شود و همين‌طور به دنبال آن است كه از این به بعد در استخدام‌های صنعت نفت بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد افرادی که جذب می‌شوند خانم خواهند بود. او به اين بهانه همچنين پاي جوان‌گرايي را به ميان كشيد و گفت: باید تا پنج سال آینده نسل 40 تا 45‌ساله بتوانند صنعت نفت را اداره کنند و در این راستا باید ایده‌های قدیم منتقل شده و مطابق شرایط روز کارها دنبال شود و انقطاع تجربی نیز رخ ندهد.
مرضیه شاهدایی، قائم‌مقام وزير نفت هم در اين مراسم گفت: صادرات فراورده‌های پتروشیمی در ۲۰ ماه گذشته از نظر حجم و ارزش با رشدی ۱۱درصدی مواجه بوده است.شاهدایی با بیان اینکه کمک و نظارت بر اجرای درست پروژه‌ها، افتتاح 11 طرح در سال 95 و 96 و همچنین چهار طرح در حال اجرا، رفع موانع تولید برای جذب سرمایه‌گذاری از جمله فعالیت‌های این دوره بوده است، تصریح کرد: در این مدت تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های لینده، باسف، شل و توتال منعقد شده، ضمن اینکه برنامه‌های تدوین‌شده براساس سیاست‌های جدید وزارت نفت بوده است.