آقاي روحاني به وعده‌هايتان عمل کنيد

شرق: پس از اعتراضات گسترده روزنامه‌نگاران به لايحه جامع نظام رسانه‌اي، روز گذشته وزير ارشاد در توييتر خود از ارجاع لايحه به دولت خبر داد. سيدعباس صالحي در توييتر خود نوشت: لايحه سازمان رسانه‌اي براي بررسي برخي مواد به کميسيون فرهنگي دولت ارجاع شد. از ديدگاه‌هاي پيش‌کسوتان رسانه در تکميل لايحه سپاسگزار خواهم بود.
از طرفي مطابق خبري درج‌شده در خبرگزاري ايرنا، محسن حاجي‌ميرزايي، دبير هيئت دولت با تأکيد بر بازگشت لايحه به کميسيون فرهنگي عنوان کرد: با توجه به درجريان‌بودن بررسي و تصويب لايحه سازمان نظام رسانه‌اي در دولت و ارجاع مجدد آن به کميسيون، کماکان فعالان رسانه‌اي مي‌توانند نظرات اصلاحي خود را براي کميسيون فرهنگي هيئت دولت ارسال كنند. در بخش‌هاي ديگري از صحبت‌هاي حاجي‌ميرزايي مي‌خوانيم: ‌هم‌زمان با آغاز بررسي پيش‌نويس لايحه سازمان نظام رسانه‌اي جمهوري اسلامي همان‌گونه که معاون اول محترم رئيس‌جمهوري نيز در افتتاحيه نمايشگاه مطبوعات بيان کردند، ضمن دعوت از صاحب‌نظران و فعالان رسانه‌اي براي مشارکت در بررسي اين لايحه، متن آن در سايت اطلاع‌رساني دفتر هيئت دولت و وزارت ارشاد در معرض آگاهي علاقه‌مندان قرار گرفته بود. پس از ارائه پيش‌نويس اوليه و بررسي اين لايحه در کميسيون فرهنگي دولت براي رفع ابهامات متعددي مجددا به وزارت ارشاد عودت داده شد تا نسبت به رفع آن اقدام کند: پس از اعمال اصلاحات در متن از سوي وزارت ارشاد مجددا موضوع در دستور بررسي قرار گرفت و نهايتا با حضور صاحب‌نظران در 15 جلسه تخصصي مورد بررسي قرار گرفته و پس از حدود يک سال از ارائه پيشنهاد اول به تصويب کميسيون فرهنگي دولت رسيده است.
به گفته حاجي‌ميرزايي در اين بررسي‌ها از مشارکت جمعي از صاحب‌نظران و فعالان رسانه‌اي ازجمله نمايندگان تعدادي از خبرگزاري‌ها، روزنامه‌ها و برخي از شخصيت‌هاي فعال در حوزه رسانه استفاده شده است.
دبير هيئت دولت در پاسخ به اين سؤال که آيا فرايند تصويب لايحه نظام رسانه‌اي کشور در دولت نهايي شده و به تصويب رسيده است، گفت: هيئت وزيران در بررسي خود تغييراتي را در جهت تقويت بعد حرفه‌اي و افزايش نقش شاغلان به اين حرفه در شکل‌دهي به سازمان از جمله ترکيب هيئت رسيدگي به صلاحيت داوطلبان عضويت در هيئت مديره سازمان و نظارت بر انتخابات آن و هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات که با هدف رسيدگي به شکايات و اعتراض‌هاي مربوط به انتخابات ارکان تشکيل مي‌شود اعمال کرده است.


وي ادامه داد: پس از اين اقدام، هيئت وزيران اين لايحه را براي رفع برخي ابهامات از جمله بازنگري در ارکان، تعيين حيطه شمول سازمان و بررسي مجدد برخي از مواد، آن را به کميسيون فرهنگي ارجاع داده است. از اين رو با توجه به درجريان‌بودن بررسي و تصويب اين لايحه در دولت و ارجاع مجدد آن به کميسيون، کماکان فعالان رسانه‌اي مي‌توانند نظرات اصلاحي خود را براي کميسيون فرهنگي هيئت دولت ارسال كنند.
از صحبت‌هاي دبير هيئت دولت چند نکته استنباط مي‌شود. اول اينکه ايشان گفته‌‌اند در تدوين اين لايحه از متخصصان و فعالان مطبوعاتي استفاده شده، کاش به صورت مشخص نام اين فعالان رسانه‌اي را که در تدوين محدوديت اصحاب رسانه پيش‌قدم شده‌اند ذکر مي‌کرد. از طرفي با استناد به اين سخنان مي‌توان نتيجه گرفت که کار لايحه تمام شده است. ظاهرا کار لايحه در دولت تمام شده است فقط سه‌، چهار ماده آن باقي مانده که مي‌خواهند آن را در کميسيون فرهنگي بررسي کنند، در واقع دولت هم درباره اين لايحه اطلاع‌رساني درستي نمي‌کند که روزنامه‌نگاران بدانند در چه شرايطي قرار دارند.
بدرالسادات مفيدي، پيش‌کسوت روزنامه‌نگاري در گفت‌وگو با «شرق» درباره اظهارات وزير ارشاد درباره برگشت لايحه به کميسيون فرهنگي دولت گفت:«من در خبر مربوط به برگشت لايحه براي گرفتن نظر کارشناسان ترديد دارم چون توييت آقاي وزير مبهم بود. در آن ابهاماتي وجود دارد. در اين خبر گفته نشده لايحه متوقف مي‌شود که بخواهند نظر کارشناسان را در آن اعمال کنند. دوم اينکه اساسا، اين لايحه مشکل اساسي دارد و  با تغيير يک بند و دو بند حل نمی‌شود. مدتي پيش هم بحث اين لايحه مطرح بود و به دليل اعتراضات گسترده، از سوي جامعه روزنامه‌نگاران مطرح شد. اين اعتراضات باعث تغيير اين لايحه و کاهش فصل‌هاي آن از 9 فصل به هفت فصل شد.
يعني در آن تغييراتي دادند، تعداد بندها را کاهش دادند ولي باز هم آن روح اين لايحه تغييري نکرد و ماهيت دولتي‌کردن نظارت بر فعاليت حرفه‌اي روزنامه‌نگاران تغيير نداشت. در صورت صحت اين اتفاق من بعيد مي‌دانم که اين اتفاق خاصي را ايجاد کند». مفيدي افزود: «نکته مهم‌تر از همه اينها اين است که جرياني که به دنبال تهيه اين لايحه بوده است، از ابتدا رويکرد تحديد (محدود)کردن فعاليت روزنامه‌نگاران را داشته است، انگار که نوعي وحشت از اطلاع‌رساني شفاف داشتند. اينکه بخواهيم اميد داشته باشيم همين جريان نظرات کارشناسي فعالان رسانه‌اي را بگيرد و در آن اعمال کند، غيرمنطقي و خوشبينانه است».
اين پيش‌کسوت عرصه خبر تصريح کرد: «نکته‌اي که در اين چند روز برايم قابل‌توجه بود، اين است که همکاران روزنامه‌نگار در خصوص ايرادات اين لايحه زياد صحبت کردند و همگي از اين ناراحت بودند که چرا اين لايحه در زمان دولت آقاي روحاني شکل مي‌گيرد. آقاي روحاني که با شعار آزادي رسانه‌ و مطبوعات در انتخابات پيروز شد و يکي از وعده‌هايش در دوره قبل، بازگشايي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران بود - که در چهار سال اول اصلا شاهد بازگشايي آن نبوديم - و تلاشی هم که در نهايت با رضايت و موافقت انجمن ايران، برای ایجاد انجمن استان تهران شد، شاهد بوديد که چه برخوردي با آن کردند و کارش به کجا کشيد. ايشان در اين دوره هم شعارهايي دادند و در آستانه بازگشايي نمايشگاه مطبوعات از ‌آزادي مطبوعات زياد سخن گفته شد، اما اين اتفاق در زمان دولتي مي‌افتد که اين شعارها را مي‌دهد و روزنامه‌نگاران به آن اميد داشتند که شايد اتفاق و فرجي حاصل شود، هرچند من منکر نمي‌شوم که در اين دوره در قياس با دولت احمدي‌نژاد فضايي محدود براي فعاليت مطبوعات باز شد،  اما ما يک شکوفايي کم‌رنگي در حوزه مطبوعات شاهد بوديم، ولي اتفاقي که مي‌افتد، انگار اين فضاي محدود را به سمتي مي‌‌برند که براي جامعه روزنامه‌نگاري کشور دردناک است و اميدي که به آقاي روحاني بسته شد به نااميدي تبدیل شد که بايد بپذيريم دولت‌هايي که سر کار مي‌آيند، وعده‌هايي را مي‌دهند بدون آنکه به ابعاد آن و توان خودشان فکر کنند».
وي تأکيد کرد: «متأسفانه آقاي روحاني وعده‌هايي را مي‌دهد که اجرايشان در توانش نيست و البته مشکل اين اتفاق به خود ما بازمي‌گردد که با بي‌دقتي به برنامه‌هاي رئيس‌جمهور و کانديداها و کساني که شعار آزادي مطبوعات مي‌دهند رأي مي‌دهيم اما به برنامه‌هاي آنها فکر نمي‌کنيم، ما هيچ‌گاه به‌عنوان روزنامه‌نگار نپرسيديم که آقاي روحاني شما در حوزه رسانه چه برنامه‌اي داريد؟ شعار را که همه مي‌توانند بدهند، اما برنامه شما چيست؟آيا اتفاقي خواهد افتاد؟ چهار سال پيش که آقاي جنتي وزير ارشاد شد، خوش‌بيني‌هايي براي تغيير حاصل شد، اما با انتخاب‌هايي كه انجام گرفت، معلوم شد قرار نيست اتفاق خاصي بيفتد. الان هم در دوره جديد با عوض‌شدن وزير باز همان مسير دارد طي مي‌شود. ما روزنامه‌نگاران اگر در دوره دوم انتخابات با آقاي روحاني اتمام حجت مي‌کرديم و برنامه مشخصي از ايشان در حوزه رسانه مي‌خواستيم، آن‌وقت مي‌شد اميد بست که شايد آقاي روحاني بتواند کاري براي ما انجام دهد».