زلزله سیاسی در مملکت سعودی

دو روزی است که زلزله ای تمام عیار در مملکت سعودی به راه افتاده و شاهزاده های سعودی به اتهام «فساد مالی» یا زندانی‌شده یا در کاخ های ملل خود با درجه ای تخفیف ، حصر می شوند.
اینکه تا به دیروز فساد مالی در عربستان وجود نداشته و ناگهان این فسادها به وجود آمده اند، جای بسی تعجب دارد! باور آن سخت است که پرونده های فساد به صورت کاملا «یهویی» داغ شوند! درست در «یک روز به‌خصوص» نخست وزیر لبنان در عربستان استعفا می‌دهد و همان روز ماشین دستگیری ها در ریاض و دیگر شهرها، استارت می خورد.
پای بن سلمان در میان است!
اساسا، رسیدن محمد بن سلمان به تاج و تخت پادشاهی، پروسه ای پیچیده و طولانی شده است. معلوم نیست چرا اینگونه بازداشت ها و حصر ها آن هم به این شکل عجیب به راه افتاده است. نکته مهم اما این است که گویا دستگاه اطلاعات که از زیر مجموعه های دربار اصلی پادشاهی است، ابتدا شاهزاده های ناراضی و سرکش را شناسایی می کند و پس از آن، کار دستگیری ها و حبس خانگی کلید می خورد. دیروز یکشنبه، برخی رسانه ها اسامی شاهزاده ها و وزیران کنونی و پیشین سعودی را که به وسيله کمیته عالی مبارزه با فساد به ریاست محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور بازداشت شده اند را اعلام کرد. نکته مهم اینجاست که ریاست کمیته فساد را بن سلمان برعهده دارد. فکر می کنم دیگر داستان مشخص شد!


اما موضوع دیگری که نباید از قلم بیفتد این است كه با دستگیری و بازداشت برخی شاهزادگان ، پول های هنگفتي به دست بن سلمان می‌رسد!
روزنامه هافینگتن پست عربی در همین باره نوشته که ولیعهد عربستان در عملیاتی که برای رویارویی با فساد آغاز کرده بر دو تریلیون ریال از اموال شاهزادگان و وابستگان دولتی سیطره خواهد یافت.
بازداشتی ها چه کسانی هستند!
بن سلمان 32 ساله حتی به یک شاهزاده مولتی میلیاردر مشهور که در جهان شناخته شده هست هم رحم نکرده است؛ ولید بن طلال که نام او برای ایرانی ها بسیار آشناست و سرمایه گذاری هایش در صنایع هوایی، فوتبال و شبکه های اجتماعی زبان زد خاص و عام است.
10 شاهزاده و حدود 38 وزیر سابق دربار سعودی از سوی کمیته مبارزه با فساد که زیر نظر محمد بن سلمان فعالیت می کند بازداشت شده اند.
پادشاه عربستان با صدور فرمانی، شاهزاده متعب بن عبدا...بن عبدالعزیزآل سعود، وزیر گارد ملی این کشور را برکنار کرده است. در واقع، ملک سلمان با برکناری «متعب بن عبدا...» از سمت گارد ملی، به عنوان یک شاهزاده قدرتمند وصاحب نفوذ که از دوران ملک عبدا... به جا مانده بود، زمینه را برای رسیدن فرزندش محمد بن سلمان به پادشاهی عربستان فراهم کرده است.
شاهزاده ولید بن طلال: سرمایه دار و رییس شرکت المملکه القابضه
شاهزاده متعب بن عبدا... : وزیر گارد ملی
شاهزاده ترکی بن عبدا...: امیر سابق منطقه «الریاض»
خالد التویجری : رییس پیشین دیوان پادشاهی (دوران ملک عبدا... بن عبدالعزیز)
عادل فقیه: وزیر اقتصاد و برنامه ریزی
ابراهیم العساف: وزیر پیشین دارایی
عبدا... السطان : فرمانده نیروهای دریایی
بکر بن لادن: رییس گروه بن لادن
محمد الطبیشی: رییس پیشین مراسم پادشاهی در دیوان پادشاهی
عمر الدباغ: رییس پیشین کمیته دولتی سرمایه‌گذاری
ولید آل ابراهیم : مالک شبکه تلویزیونی (‌ام.بی‌سی)
خالد الملحم: مدیر عامل پیشین شرکت خطوط هوایی عربستان
سعود الدویش: رییس اجرایی پیشین شرکت مخابرات عربستان
شاهزاده ترکی بن ناصر : رییس پیشین هواشناسی و حمایت از محیط زیست
شاهزاده فهد بن عبدا... بن محمد آل سعود: معاون پیشین وزیر دفاع سعودی
صالح کامل: سرمایه دار و تاجر
محمود العمودی: سرمایه دار و تاجر.
گفته می شود شاهزادگانی که باز داشت شده اند محمد بن سلمان را به خاطر کشتار و خونریزی بی نتیجه‌اش در یمن مورد انتقاد قرار می دادند و جنگ با یمن را فاجعه خوانده بودند.
جالب اینجاست که برخی منابع اعلام کرده اند که پیش‌تر ولید بن طلال، میلیاردر سعودی در نشست خاندان حکومتی عربستان تهدید کرده بود در صورتی که شاهزاده محمد بن نایف آزاد نشود همه اموال خود را از عربستان به اروپا منتقل مي‌كند.
بسیاری «محمد بن سلمان» را پادشاه غیررسمی عربستان می‌دانند. او اختیار بسیاری از نهاد‌های مهم دولتی از قبیل وزارت دفاع و وزارت اقتصاد را در دست گرفته و حالا با برکناری «متعب بن عبدا...»، وزیر پیشین گارد ملی، به نظر می‌رسد در این نهاد مهم امنیتی نیز نفوذ خواهد داشت.
«محمد بن سلمان» در اندیشه کنار زدن تمام مخالفان تا پیش از رسیدن به پادشاهی عربستان است. از دیگر اقدامات «محمد بن سلمان» می‌توان به راه‌اندازی و هدایت حمله نظامی به یمن، دیکته کردن سیاست‌های انرژی با تاثیرگذاری بر روی بازار‌های جهانی و ارائه طرح‌های اقتصادی جدید برای عربستان برای دوران پس از نفت اشاره کرد.
با توجه به اینکه وی ریاست کمیته مبارزه با فساد در عربستان را بر عهده دارد، از این قدرت برخوردار است تا محدودیت‌های سفر و یا توقیف اموال را بر دیگر شاهزادگان سعودی اعمال کند.
به ولیعهد و رییس کمیته مبارزه با فساد اختیارات وسیعی داده شده است. این کمیته می‌تواند تحقیقاتی را به جریان بیندازد، قرار بازداشت صادر کند و نیز محدودیت‌های مسافرتی به وجود بیاورد و یا دارایی‌های افراد را مسدود کند.