موج وسیع دستگیری شاهزاده‌ها و وزرای مخالف بن سلمان به بهانه فساد مالی

کمیته خلق الساعه‌ای به نام مبارزه با فساد که شنبه شب به فرمان سلمان بن عبدالعزیز پادشاه و به ریاست پسرش محمد سلمان ولیعهد این کشور تشکیل شد، شماری از شاهزاده‌ها و وزرای پیشین این کشور را بازداشت کرد تا راه برای به سلطنت رسیدن ولیعهد مهیا شود.
برخی منابع گزارش دادند که کمیته مبارزه با فساد تاکنون 10 شاهزاده و ده‌ها وزیر پیشین را بازداشت کرده است.
هیات علمای عربستان (هیات کبار العلماء) ضمن حمایت از تشکیل این کمیته خلق الساعه و پوششی برای تسویه سیاسی اعلام کرد که اهمیت مبارزه با فساد کمتر از مبارزه با تروریسم نیست.
رسانه‌ها اعلام کردند که "ولید بن طلال بن عبدالعزیز" برادرزاده پادشاه عربستان و "متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز" وزیر گارد ملی که ساعاتی پیش از این سمت برکنار شده بودند، در میان بازداشت شدگان هستند.


به موجب فرمان ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، این کمیته در خصوص موضوعات مربوط به فساد اموال عمومی فعالیت خواهد کرد. اعضای این کمیته را هیات نظارت و تحقیق، رئیس هیات ملی مبارزه با فساد، رئیس دیوان نظارت عمومی، دادستان کل و رئیس سازمان امنیت عربستان تشکیل می‌دهند.
در همین حال خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد شاهزاده ولید بن طلال میلیاردر سعودی(برادرزاده ملک سلمان) صاحب شرکت "المملکه القابضه" بازداشت شد.
این خبرگزاری همچنین تایید کرد "ابراهیم عساف" وزیر دارائی سابق عربستان نیز بازداشت شده است.
شاهزاده الولید بن طلال پسر شاهزاده طلال بن عبدالعزیز دوازدهمین فرزند عبدالعزیز آل سعود و نوه موسس عربستان است که یکی از سرمایه‌داران بزرگ عربستان بشمار می‌رود.
وی فرزند طلال بن عبدالعزیز و مادرش "مونا الصلح" دختر "ریاض الصلح" نخستین نخست‌وزیر لبنان پس از استقلال است.
شاهزاده ولید دارای 20 میلیارد دلار ثروت، در فهرست ثروتمندترین افراد جهان و در رتبه 26 قرار گرفته است.
او در سرتاسر جهان، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده است و هم اکنون در عربستان زندگی می‌کند.
به گفته ناظران سیاسی، ولیعهد عربستان برای پیاده کردن برنامه‌های سیاسی اش، مخالفان سیاسی خود را به بهانه وابستگی به اخوان المسلمین و مخالفان اقتصادی خود را به بهانه فساد بازداشت می‌نماید.
برخی کارشناسان این برکناری‌ها، بویژه دستگیری رئیس گارد ملی عربستان را با اصابت موشک بالستیک ارتش یمن به فرودگاه ملک خالد ریاض و شکست سیستم امنیتی و دفاعی عربستان بی‌ارتباط نمی‌دانند.
مکالمه تلفنی ترامپ و ملک سلمان
در همین رابطه برخی رسانه‌ها از گفت‌و‌گوی تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا و پادشاه عربستان خبر دادند.
شبکه «روداو» گزارش داد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی با هم تلفنی گفت‌و‌گو کردند.
این مکالمه در حالی صورت گرفته که خبرها از اقدام دولت عربستان سعودی در بازداشت ده‌ها شاهزاده، وزیر و مقام سابق این کشور حکایت دارد.
این خبر در حالی منتشر شده که رئیس‌جمهور آمریکا سفرش به ژاپن را آغاز کرده و در توکیو به سر می‌برد.
سایر اخبار این روزنامه
ایدرو و گازپروم روسیه تفاهم همکاری در بخش انرژی امضا کردند در احکامی جداگانه ازسوی فرمانده کل قوا صورت گرفت؛ انتصاب جانشین فرمانده ارتش، فرمانده نیروی دریایی ارتش و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران موج وسیع دستگیری شاهزاده‌ها و وزرای مخالف بن سلمان به بهانه فساد مالی فرمانده کل سپاه: ادعای در اختیار گذاشتن موشک به یمن ازسوی ایران بی‌اساس است کاخ سفید: جنگ عراق بزرگترین اشتباه سیاست خارجی در تاریخ آمریکاست فتوای حضرات آیات سیستانی و صانعی درباره حقوق اقلیت‌های دینی در جامعه اسلامی پشت پرده استعفای حریری سفیر بلژیک در تهران: اتحادیه اروپا منافع شرکت‌های بلژیکی را در ایران محافظت می‌کند وزیر ارتباطات: تجهیزات ارائه "وای فای" ایران توسط مراکز امنیتی عراق توقیف شد مشاور عالی سازمان سنجش: کارنامه اولیه تکمیل ظرفیت کنکور دکتری 96 امروز منتشر می‌شود فرماندار خبر داد: پذیرفته شدن پرونده درخواست ثبت جهانی مسجد جامع اردستان در یونسکو دبیر هیئت دولت: فعالان رسانه‌ای نظرات اصلاحی خود را برای کمیسیون فرهنگی هیات دولت ارسال کنند دکتر جهانگیری فرا رسیدن روز ملی الجزایر را تبریک گفت نصرالله: استعفای سعد حریری باید با راهکارهای قانونی تدبیر شود موج وسیع دستگیری شاهزاده‌ها و وزرای مخالف بن سلمان به بهانه فساد مالی نصرالله: استعفای سعد حریری باید با راهکارهای قانونی تدبیر شود موج وسیع دستگیری شاهزاده‌ها و وزرای مخالف بن سلمان به بهانه فساد مالی نصرالله: استعفای سعد حریری باید با راهکارهای قانونی تدبیر شود موج وسیع دستگیری شاهزاده‌ها و وزرای مخالف بن سلمان به بهانه فساد مالی نصرالله: استعفای سعد حریری باید با راهکارهای قانونی تدبیر شود موج وسیع دستگیری شاهزاده‌ها و وزرای مخالف بن سلمان به بهانه فساد مالی نصرالله: استعفای سعد حریری باید با راهکارهای قانونی تدبیر شود موج وسیع دستگیری شاهزاده‌ها و وزرای مخالف بن سلمان به بهانه فساد مالی نصرالله: استعفای سعد حریری باید با راهکارهای قانونی تدبیر شود